close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel astra: Ontstekingsmodule

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: c14nc

Ik heb het vermoeden dat mijn ontstekingsmodule niet meer goed is (Met warm weer: afslaan voor stoplichten, moeilijk aan te krijgen als ie afgeslagen is). Ik dacht eerst dat het mss mn koelwatertemp sensor was, maar die heb ik vervangen en dat heeft het euvel niet verholpen.

Na wat zoeken vermoed ik dat mn ontstekingsmodule de schuldige kan zijn. Nu is mijn vraag, wat kost n nieuwe module? En waar zit ie, en is t moeilijk om m te vervangen?

Het betreft trouwens een Astra uit 1994 met 1.4nz motor.

Alvast bedankt

Geplaatst door

4Eyez (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij werkt een module of wel of niet.Een tussenweg zit er niet in.Zo'n ding vindt je onder je verdeelkap.
De module werkt anders gewoon of anders helemaal niet.Hij kan er dus zo mee uitscheiden,ook onder het rijden.
gr Marcel.

Bij de 1400 zit ie onder de bobine op het linker binnenscherm. En idd, hij werkt of hij werkt niet.

Averdonk 0
badge

18 jaar

Reken op zo'n 70,60 EUR / stuk (Adviesprijs) voor een nieuwe ontstekingsmodule. (Master Base opgave)

Hmm, das n beetje teveel geld om er nog in te steken (zeker als ik niet weet of t wel n oplossing is). In de winter heb ik geen last van dit probleem & ik ga m van de winter toch vervangen door n andere auto. Tot die tijd zing ik t wel uit.

Iig bedankt voor de hulp...

4Eyez 0

18 jaar

Dus als het de onstekingsmodule is dan rijd ie helemaal niet meer ???
schakelt ie dan niet over op het nood programma ?

KooSIE Zafira 0

18 jaar

Nee inderdaad,je staat dan met recht stil.Een noodprogamma werkt alleen als de motor draait.Het noodprogamma kan helaas geen module beinvloeden als deze stuk gaat.
gr Marcel.

Humm, bij mij brande het motor blokje en leek het net of ie op 3 poten liep ,ging ook niet harder dan 80.
Volgens de opel dealer was de digitale onsteking kapot en was ie overgeschakeld op het noodprogramma.
Maar volgens rottierood10479 kan dat dus niet. kapot is kapot ? Ben ik dan opgelicht ? en was het gewoon een (bv.) kapotte bougie ?

KooSIE Zafira 0

18 jaar

De digitale onsteking wordt namelijk een DIS-onsteking genoemd en die werkt anders dan een onstekingmodule want dat is een analoog systeem als ik me niet vergis.

Want een DIS onsteking wordt door de inspuitcomputer (ECU) aangestuurd.
Zodat de motor wel kan blijven lopen als je een onstekingslijn mist omdat dan de inpuitcomputer (ECU) in zijn nood programma kan lopen.
Omdat je inpuitcomputer zijn informatie ook van je krukas sensor en je nokas sensor van dan haald om te zien of je motor nog loopt.

En een onstekingsmodule wordt door een onstekingsspoel aangestuurd en geeft die infomatie door aan de inspuitcomputer (ECU) wat voor benzine mengsel op dat tijdstip moet worden ingespoten.
Gaat een van die dingen kapot dan krijgt je inspuitcomputer geen signaal meer dat je motor loopt dus kan hij dan ook geen benzine meer inspuiten.

Als ik het verkeerd heb verbeter het dan gerust.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

18 jaar

Ik wil bij deze even reageren op de reactie van Rottierood.
Het kan namelijk wél degelijk dat een ontstekingsmodule éérst aan het haperen gaat voordat deze er helemaal mee stopt. Ook als ie zelfs gloednieuw is. (!!)

Ik heb heel erg veel ellende gehad jaren geleden met een kadett (1.3 NB S6) en toen bleek de ontstekingsmodule stuk te zijn .Na een klein stukje rijden begonnen de lampen op het dashboard te branden en sloeg hij vrijwel direct af ,geen ontkomen aan. De rook die er uit kwam was ook niet echt sjofel. Omdat ik die auto nét had gekocht is die module gewoon vervangen ,maar het probleem was nog niet opgelost ,ik stond telkens weer met pech op de vluchtstrook.Geen foutcodes ,niets.

Na een tijdje en heel wat nota's verder was ik het beu en vroeg aan de Opel om een nieuwe module want blijkbaar werkte die nieuwe niet goed. Onzin zei mijn Opel dealer , zo'n module doet het wél of niet. Ik bleef volhouden dat deze module het soms wél en soms niet deed en kreeg na enig gemor weer een nieuwe module.

Raad je al? De kadett deed eindelijk weer normaal en heb er daarna nog jaren met veel plezier in gereden. Dus sorry rottierot , ik verwijs jouw stelling naar het rijk der fabelen.Laat mij dan maar een uitzondering op de regel zijn.

Sentinel69 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.