Het ontwasemen van de voorruit lukt maar niet.
Feit is dat de recirculatieklep in het verleden een paar keer is vast blijven hangen. Dit is tot nog toe door de dealer verholpen.
Dit wordt onderhand echter een kostbare zaak, want gratis doen ze het al lang niet meer.
Nu heb ik het dashboardkastje uitgebouwd en heb dus zicht op de ventilatiemotor en recirculatieklep.
Het vreemde is nu dat wanneer de recirculatieklep geactiveerd is, de opening naar de ventilator afgesloten wordt, en de schoepen niet meer zichtbaar zijn. Wanneer de recirculatie klep niet is geactiveerd klapt deze omhoog waardoor de schoepen te zien zijn. Ik heb de indruk dat op dat moment de lucht van achter het dashboard wordt weggezogen, dus vanuit de het interrieur.
Klopt het dat de werking net andersom moet zijn?
Zo ja, waar kan de oorzaak van deze omkering liggen?
Zo neen, wat kan dan de oorzaak zijn van de eeuwig beslagen ramen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De werking zou net andersom moeten zijn.
Zit de stekker er niet verkeerdom in.
Anders de twee draden in de stekker omwisselen.
Je kunt ook, om te proberen, de stekker van het motortje lostrekken op het moment dat hij van buitenuit lucht aan zuigt en zo een tijdje gaan rijden.
Kijken of het helpt.
inderdaad als je de schoepen kan zien dan haalt hij zijn lucht van binnen, zijn de schoepen niet te zien dan haalt hij zijn lucht van buiten, maar controlleer ook even of je microfilter niet verstopt of nat is.
Mark
Hier ben ik weer,
Ik heb de draden van de motor omgepoold en het werkte zoals het hoort.
Door tijdgebrek was ik niet in de gelegenheid om het dashboardkastje meteen terug te plaatsen.
Hieerdoor kon ik constateren dat bij de volgende keer op contact zetten de werking van de klep weer omgekeerd was, dus intern wanneer het lampje in de knop uit is, en extern wanneer het lampje brandt.
Weer de motor omgepoold en na een paar keer op contact zetten en het knopje drukken was de werking wéér omgekeerd.
Het lijkt erop dat de werking wordt omgekeerd op het moment dat de knop wordt bediend terwijl het contact uit staat.
Is dit te verhelpen?
Aan de hand van de verklikkerlamp in de bedieningsknop is het namelijk niet meer te controleren of de klep open dan wel dicht is.
18 jaar
Niemand ?
17 jaar
Nee helaaas, ik weet wat er volgens het schema ergens een stukje electronica in zou moeten zitten voor de besturing van de klep, alleen geven ze helaas geen schema of verdere info hierover, het vermoeen is dat dat stukje electronica niet goed werkt maar hoe of wat is een raadsel.
Is het elektrisch schema ergens te downloaden?
17 jaar
Niet dat ik zo weet, maar aan het schema heb je niks omdat het stukje electronica enkel als blokje staat getekend.
Volgens mijn bescheiden mening heeft dit probleem weinig met electronica te maken, maar is het een mechanisch probleem. Ik heb er enkele jaren geleden ook mee geworsteld. Het is een wisselstroommotortje dat altijd dezelfde kant opdraait. In mijn geval zat het mechanisme (het asje) verkeerd gemonteerd, waardoor het inderdaad andersom werkte.
Verder nog een andere tip (heeft niets met die recirulatieklep te maken maar komt wel regelmatig voor): draai met de draaischakelaar waarmee je de luchtstroomrichting kunt bedienen. Voel met je hand bij de openingen voor je voorruit en check of er inderdaad een krachtige luchtstroom uit komt als je de draaischakelaar op "ontwasemen"zet.
Mocht dat niet het geval zijn dan is waarschijnlijk het stalen kabeltje dat de klep voor de luchtstroom bedient achter de schakelaar losgeschoten. Dat gebeurt regelmatig als de middenconsole om wat voor reden dan ook ooit is uitgebouwd.
Succes, ik hoop dat je het probleem snel localiseert, ik herinner me nog goed wat een ergernis die beslagen ramen met zich meebrachten.
Ger
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar