De snelheidsmeter geeft veel meer aan als dat ik rijd.
Hoe harder ik ga, hoe meer ie aangeeft.
Op de snelweg bijv. geeft ie 140 aan terwijl ik 110 rijd.
Wanneer ik in de bebouwde kom rij, geeft ie minder aan, precies hoeveel weet ik niet.
Wat kan ik hieraan doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe heb je dat dan geconstateerd/gecontroleerd ??
Stefan
Een snelheidsmeter mag 6% afwijken als je de orginele bandenmaat er onder hebt zitten.
Zodra je andere banden monteerd die afwijken van het orginele dan kan de afwijking groter worden.
18 jaar
Ik heb het kunnen meten door op een 80 km weg te rijden, waar borden aangeven wanneer je te snel rijdt.
Bij een snelheid van 110 op de meter kreeg ik geen melding meer.
Op de snelweg heb ik het gemeten door achter de auto van mn vriend aan te rijden.
Of de originele banden eronder zitten weet ik niet, dat ga ik dus maar ff uitzoeken.
Het ligt dus niet aan de meter zelf?
18 jaar
Dat is niet zo 123 te zeggen.
Kijk eens wat de orginele banden maat is van de auto staat meestal op de deurstijl aan de bestuurderskant.
Kijk dan welke bandenmaat er nu op ligt en kijk dan eens op http://www.miata.net/garage/tirecalc.htm... wat daar aan gegeven wordt voor een afwijking je dan hebt.
18 jaar
dat zijn wel hele betrouwbare meetinstrumenten trouwens, die externe snelheidsmeters. Probeer het anders eens met een tom-tom ofzo, die zijn wat dat betreft iets secuurder.
Zelf heb ik het ondervonden met een mobiel navigatiesysteem van becker, dat mijn KM-teller 8 km teveel aangeeft bij 120 per uur, dus acceptabel, en dit op een rit van tilburg naar Frieslân, ( menigeen weet nu waar ik het over heb).
Groeten Marcel
Ik heb ff gekeken, maar de banden die eronder zitten hebben de juiste maat.
De snelheidsmeter zou dus gewoon de juiste snelheid aan moeten geven....
18 jaar
Een snelheidsmeter mag nooit te weinig aangeven, dus geven ze eigenlijk altijd iets te veel aan, sommige wagens hebben daarom een digitale meter er extra bijzitten en die zijn dan wat nauwkeuriger, 5% te veel aangeven is heel normaal.
Of rijd gewoon op een 80 km. weg met 100 km. langs een flitscamera.
De uitslag van de meting krijg je dan thuis gestuurd..........;)
18 jaar
helaas, je krijgt namelijk de boete na correctie dus dan wijkt het nog steeds een paar kilometer af.
je kunt het beste langs een plek rijden waar een bord staat 'u rijdt ..KM' of de tijd meten dat je aflegt tussen twee hectometer paaltjes.
Mark, die methode van dat bord heeft hij al toegepast........
Dat schreef de auteur al.
En als ik mij niet vergis staat er op dat briefje van het CJIB altijd de gereden snelheid, de toegepaste km. correctie en DAN het aantal km.'s waarvoor je de bon krijgt.
Maar om het je even makkelijk te maken geef ik je hier even de correctietabel:
0 t/m 100 km is de correctie 3 km
101 t/m 130 km is de correctie 4 km
131 t/m 165 km is de correctie 5 km
166 t/m 200 km is de correctie 6 km
201 t/m 230 km is de correctie 7 km
Boven de 230 km lijkt me niet meer zo relevant.............
Tijdmeting d.m.v. hm. paaltjes is ook zeer onbetrouwbaar....
En het klopt dat Cleo een ANDER bord heeft "gebruikt".
18 jaar
En ja, er bestaat natuurlijk ALTIJD een mogelijkheid dat de snelheidsmeter idd stuk is.....
Cleo, hoe heb je gecheckt of je de correcte banden onder je auto hebt zitten?
"Correct" is namelijk een heel rekbaar begrip.
Heb je de originele af-fabriek velgen met bijpassende banden onder je auto of zitten er achteraf gemonteerde velgen onder? Welke maat velgen en banden heb je?
18 jaar
@Santa, dat hij de methode van de hectometer paaltjes heeft toegepast heb ik nergens kunnen lezen hoor, en over dat het niet nauwkeurig zou zijn, een beetje onzin wnat dan neem je gewoon de tijd over meedere hectometer paaltjes.
Een andere methode is om een goedkope fietsteller te halen bij bijvoorbeeld Halfords, is dacht ik iets van 7,50 euro, de exacte bandenmaat op te nemen en die in te voeren in de fietscomputer want achter iemand anders aanrijden daar krijg je ook weer geen goede meting door want ook zijn meter wijkt af, politieauto's hebben ook altijd een correctietabel in de auto zitten met wat de werkelijke snelheid is bij de wijzerstand van die auto.
[quote=cleo]Ik heb het kunnen meten door op een 80 km weg te rijden, waar borden aangeven wanneer je te snel rijdt.
Bij een snelheid van 110 op de meter kreeg ik geen melding meer.[/quote]
Mark, LEES nou EERST eens wat de auteur zelf schrijft...........................
En neem nou maar van MIJ aan dat zo'n hectometerpaal-methode van tijdmeting een Peppi en Kokki manier van wetenschappelijk testen is.....
Indien dit representatief zou zijn, zou de politie die methode OOK wel gebruiken, denk je niet?
Met FIETSCOMPUTER de snelheid van een auto gaan meten....
Tja, dat IK daar nou niet op kwam....
18 jaar
Ja LEES, er staat duidelijk dat hij langs borden rijdt die aangeven dat hij te snel rijdt, dat is dus LUS DETECTIE, en helemaal NIET hecometer paaltjes meting.
De hectometer paaltjes meting kun je zo nauwkeurig maken als je zelf wilt door de tijd te meten over meerdere hectometer paaltjes, deze manier van meten is het basis principe van snelheidsmeting.
En je een electronische fietssnelheidsmeter lijkt wat vreemd maar ook deze metertjes werken vaak verbazingwekkend goed en nauwkeurig omdat daar de exacte omwenteling van het wiel wordt aangegeven(die geef je namelijk zelf in), dus ook als er een andere band of velgenmaat onder ligt geeft hij de juiste snelheid aan.
bij professionele metingen doen ze het nog mooier, daar bevestigen ze een wiel aan de buitenkant van de auto die op dezelfde manier als met de electronische fietscomputer de exacte snelheid meet.
dit is overigens ook een oplossing maar wel duurder http://www.euromaxi.nl/shop/index.asp?sh...
[quote=pe3hmp]je kunt het beste langs een plek rijden waar een bord staat 'u rijdt ..KM'[/quote]
Je hebt helemaal gelijk.
18 jaar
Sorry, je hebt gelijk.
18 jaar
NEE SANTA, LEEEEEEES, hij rijd langs een bord 'U RIJDT TE SNEL' deze geeft NIET de exacte snelheid aan vandaar dat ik daarop zeg rij langs een bord die WEL de exacte snelheid aangeeft, zie zijn er namelijk OOK.
tevens wijs ik hem op de hectometer paaljes meting in HETZELFDE BERICHT.
zo te zien is LEZEN niet je sterkste kant Santa.
[quote=pe3hmp]NEE SANTA, LEEEEEEES, hij rijd langs een bord 'U RIJDT TE SNEL' deze geeft NIET de exacte snelheid aan vandaar dat ik daarop zeg rij langs een bord die WEL de exacte snelheid aangeeft, zie zijn er namelijk OOK.
zo te zien is LEZEN niet je sterkste kant Santa.[/quote]
leuk verhaal!! waaraan zijn deze WEL GOEDWERKENDE BORDEN AAN TE HERKENNEN?
paul,
Nee, DAT zal het zijn, Mark, dat zal het zijn.....
Je moest eens weten..........
Iets "lezen" is iets anders dan letterlijk "zien wat staat geschreven"....
Maar je hebt helemaal gelijk, Mark.
18 jaar
Nou Paul je hebt twee soorten borden, de een geeft enkel aan 'u rijdt te snel' dus geen indicatie hoe hard je rijdt de andere borden geven aan 'u rijdt XX KM/U' dus een exacte indicatie hoeveel km/u je rijdt dat is het verschil, lijkt me toch niet zo moeilijk te snappen.
@Santa, heb je nu eindelijk in de gaten dat je niet goed gelezen hebt, goed zo, grote knul, nu mag je een manderijntje nemen en geen snoepje want dat is niet goed voor jouw tandjes.
[quote=pe3hmp]Nou Paul je hebt twee soorten borden, de een geeft enkel aan 'u rijdt te snel' dus geen indicatie hoe hard je rijdt de andere borden geven aan 'u rijdt XX KM/U' dus een exacte indicatie hoeveel km/u je rijdt dat is het verschil, lijkt me toch niet zo moeilijk te snappen.[/quote]
oke, zijn deze borden geijkt denk je?
paul,
Man man man man man.....
Santa is helemaal ondersteboven van 's mans denk- EN meetwijzen...........
[url=http://img179.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img179.imageshack.us/img179/8316/...[/img][/url]
18 jaar
[quote=Santa]Nee, DAT zal het zijn, Mark, dat zal het zijn.....
Je moest eens weten..........
Maar zo te LEZEN heb jij er erg veel verstand van.
Hoeveel % afwijking hebben die door jouw geadoreerde borden dan?
En hoe werken deze dan? Gebruiken ze het Doppler-effect?
En geven ze de EXACTE snelheid aan? Zijn ze GEIJKT?
Geef eerst eens de definitie van EXACT....???[/quote]
@Santa, heb je nu eindelijk in de gaten dat je niet goed gelezen hebt, goed zo, grote knul, nu mag je een manderijntje nemen en geen snoepje want dat is niet goed voor jouw tandjes.
quote
dit is geen antwoordt op de vraag.... MP3, dat snoepje verdien je na een juist antwoordt geven op deze vraag....
indien je weet waar je over praat, kun je ook uitleg neem ik aan?
paul,
Het mooie van de borden die de 'exacte' snelheid aangeven is dat er geen correcties op toegepast worden, deze borden zullen dus ook niet voor bijvoorbeeld bekeuringen gebruikt worden, je vind ze vaak bij wegwerkzaamheden e.d, ze dienen op dezelfde wijze geeikt te worden als de flitskasten, maar er hoeft geen rapport bij te zitten omdat het niet gebruikt wordt voor bekeuringen.
en van Santa's kinderachtige manier van reageren kan ik wel zien dat hij niet eens toe zal durven te geven dat hij niet goed kan lezen, ik hoop dat hij beter in reparatie van auto's is.
ik geef de voorkeur aan de hectometer paaltjes meting want die staan overal.
Maar zo te LEZEN heb jij er erg veel verstand van.
Hoeveel % afwijking hebben die door jouw geadoreerde borden dan?
En hoe werken deze dan? Gebruiken ze het Doppler-effect?
En geven ze de EXACTE snelheid aan? Zijn ze GEIJKT?
Geef eerst eens de definitie van EXACT....???
quote
mark...
doe de lezers nou eens een LOL... en leg nou eens uit hoe alles precies werkt met al die borden.
paul,
Tja, Mark, ik ben nu eenmaal slecht in het repareren van auto's omdat ik slecht kan lezen.
METEN daarentegen kan ik WEL heel goed.......
18 jaar
Zoals gezegd ze werken hetzelfde als de flitspalen.
voor jou en andere lezers een leuke link : http://www.flitspaal.nl/redirect.html?p_...
Ben wel HEEL erg benieuwd naar de EXACTE verschillen in waarde weergave tussen LUSdetectie en dat andere systeem......
En dan ben ik nog veeeeeeel nieuwgieriger wat er nou nauwkeuriger is:
paaltjes methode, fietscomputertje of lusdetectie........????
Mark, be my guest and explain it all to me.....
18 jaar
Ik had wel verwacht dat je met nog meer onzinnige ideeen zou komen om te verdoezelen dat je niet goed gelezen had Santa.
Denk je dat ik hier ben om jou bijscholing te geven, niet dus, tegen de tijd dat jij toegeeft dat je niet goed gelezen had kom dan nog maar weer eens terug met echte vragen en als ik dan zin heb om jou bijscholing te geven dan hoor je het wel weer.
voorlopig ga maar eens lezen op de link die ik al eerder gegeven heb, als je het dan nog niet snap ga dan maar weer lekker terug naar school.
[quote=pe3hmp]Ik had wel verwacht dat je met nog meer onzinnige ideeen zou komen om te verdoezelen dat je niet goed gelezen had Santa.
Denk je dat ik hier ben om jou bijscholing te geven, niet dus, tegen de tijd dat jij toegeeft dat je niet goed gelezen had kom dan nog maar weer eens terug met echte vragen en als ik dan zin heb om jou bijscholing te geven dan hoor je het wel weer.
voorlopig ga maar eens lezen op de link die ik al eerder gegeven heb, als je het dan nog niet snap ga dan maar weer lekker terug naar school.[/quote]
santa's ''ervaring'' is meer waard dan jou mening over zijn persoontje!
paul,
Sorry Mark, je hebt helemaal gelijk!
Ik heb het helemaal verkeerd gelezen, hoor. Ik schaar die borden-methode allemaal onder 1 noemer maar dat weet jij natuurlijk niet. Sorry, zal de volgende keer wat duidelijker zijn.
Leuke site, trouwens. Zeer verhelderend. Mis alleen nog iets en aangezien JIJ je hier de docent waant en we nu toch bezig zijn:
waarom mag zo'n radarpaal of -camera dan niet in een bocht staan en mag de politie met een lasergun WEL in een bocht staan..??
18 jaar
En dan gewoon uitleggen, he? NIET met een linkje van een site komen. Gewoon uitleggen zodat ik zeker weet dat JIJ het ook snapt.
Leerlingen horen nu eenmaal NIET slimmer te zijn dan hun docenten, he...?
18 jaar
En om het nog even up to date te houden:
je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag welke methode er nou nauwkeuriger is.
Paaltjes, lusdetectie of radar?
IK zou het niet weten want ik ben slecht in lezen. Wellicht dat iemand anders het mij duidelijker kan uitleggen.....
Maar voor iemand die zoveel waarde hecht aan radarmeting vind ik het aanraden van een paaltjesmethode wel erg vreemd...
Maar je hebt gelijk, hoor Mark!
18 jaar
Haha, dacht dat er op zo'n simpele vraag ook een simpel antwoord zou zijn......
Voor alle duidelijkheid, de snelheid is gemeten met Tom Tom, ik zou dus niet weten waarom ik allerlei (verwarrende) toestanden moet gaan toepassen om te weten hoeveel km de teller teveel aangeeft.
Dat weet ik al.
Waar het mij uiteindelijk om gaat is: kan dat opgelost worden?
Zo niet, dan moet ik daar tijdens het rijden gewoon maar rekening mee houden.
Maar oplossingen blijven natuurlijk altijd welkom!
18 jaar
Indien jij ZOVEEL verschil hebt in weergave van de snelheid, is er iets niet in de haak.
In welke provincie woon je, Cleo?
18 jaar
Mark, nogmaals mijn excuses. Je hebt nog steeds gelijk maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar antwoorden op mijn vragen.....
18 jaar
Precies Santa, er is iets niet in de haak, zover was ik zelf ook al!!! Misschien is ie gewoon stuk....
Ik woon in zh, hoezo?
18 jaar
Sorry voor mijn overbodige conclusie....
Daar was je selluf idd ook al achter gekomen, hahahahahahahaha!
Ik heb je ff gemaild, Cleo.
18 jaar
http://www.euromaxi.nl/shop/index.asp?s
p;NR=14870
Bedankt voor de tip Mark, misschien ga ik hier wel voor.
18 jaar
Succes!
18 jaar
He lui, take it easy!
laat ik nu ook eens een leuk verkeerssnelheidspaalverhaaltje vertellen:
ik had een xantia die 35 km/u afweek op de teller. dit was gekomen nadat de accu eraf was geweest. ik heb de wijzer gedemonteerd en ben langs zo'n paal gereden. heb em in de stand terug geklikt die de paal aangaf. later er weer met iets hogere snelheid langsgereden en verrek dat m'n meter hetzelfde aangaf als de paal! klant is ook tevreden.
zo'n paal kan dus best handig zijn!
He lui, take it easy!
laat ik nu ook eens een leuk verkeerssnelheidspaalverhaaltje vertellen:
ik had een xantia die 35 km/u afweek op de teller. dit was gekomen nadat de accu eraf was geweest. ik heb de wijzer gedemonteerd en ben langs zo'n paal gereden. heb em in de stand terug geklikt die de paal aangaf. later er weer met iets hogere snelheid langsgereden en verrek dat m'n meter hetzelfde aangaf als de paal! klant is ook tevreden.
zo'n paal kan dus best handig zijn!
Ok, goed plan.
Maar hoe demonteer ik de wijzer?
18 jaar
zou dat mooi laten met die wijzer liggen pikvogelen..dat is niet de correcte manier van je probleem oplossen..
sterker nog,dit is iets nieuws voor me..'blijkbaar'
waarom probeer je alle 3 de optie's niet eens ? (paaltjes methode, fietscomputertje,lusdetectie) en deel je de uitkomst door 3,dan zal je vast nauwkeuriger zijn dan een geijkt-apparaat.. heheh..
18 jaar
wijzer kun je er meestal gewoon afhalen. klein schroevendraaiertje eronder en dan tillen. wel eerst dashboardklok uit elkaar halen, maar dat spreekt voor zich. het is het proberen waard.
Goh, dus als thuis de thermometer 20 graden Celcius aangeeft en ik vind dat te koud, zet ik gewoon het wijzertje op 22 graden Celcius......... en dan vind ik het warmer??
Tja, "who fools who (or what...).........???
Je reinste symptoombestrijding, lijkt mij.
Lijkt me overigens nogal een ge(pik)vogel om met een half gedemonteerd dashboard te gaan rijden, de snelheid op de paal af te lezen, het overig verkeer in de gaten te houden, de auto op de weg te houden, met de andere hand het wijzertje vast te houden en deze op het juiste moment op het asje van de snelheidsmeter te duwen....
En nou is mobiel bellen verboden omdat dat afleidt...............
Hopelijk kom je oom agent NIET tegen. Kon je je rijbewijs wel eens kosten i.v.m. overtreding van artikel 5 van de wegenverkeerswet........
Maar er leiden schijnbaar nog veel meer wegen naar Rome dan die door een GPS-systeem worden aangeduid en de wonderen zijn kennelijk de wereld nog steeds niet uit....
18 jaar
He Santa, lees ik van jou stik goeie verhalen en nou dit! als die jongen niet over navi beschikt? kan ook niet helpen, maar tis wel een oplossing die het proberen waard is.met je navi moet je ook gaan rijden dus prullen wordt het altijd. Desnoods rij je langs een paar van die palen om te kijken of je goed zit. Tis hier een particulier die dit graag zelf wil verhelpen begreep ik. dan kan hij op deze manier zonder extra middelen kijken of het werkt. kost hem niks dan tijd! hij hoeft geen navi te lenen of een maat mee laten rijden. En wedden dat jou dat ook lukt met dat wijzertje!!! en die wegenverkeerswet, tja... leuk dat ie er is als "hulpmiddel".....
Maar nogmaals: tis een kwestie van proberen.
Ik ben alleen een beetje bang dat het met de accuratesse een beetje gaat tegenvallen........
En het zou toch wel erg sneu zijn wanneer de auteur door een bekeuring (of erger: schade!) MEER euri's kwijt zou zijn dan wanneer hij een gebruikte teller zou monteren.
18 jaar
Beste mensen! Het probleem is opgelost! Ik heb gewoon een Speeding Master aangeschaft (bij Blokker, voor een klein prijsje....) Ideaal. Behalve dat ik nu weet hoe hard ik precies rij, word ik ook nog gewaarschuwd voor flitspalen, trajectcontrole en gevaarlijke situaties.
Dus niks geen gesleutel, wat me toch al niet lukte!
Bedankt voor alle reacties.
18 jaar
Blijft het probleem natuurlijk aanwezig bij verkoop van de auto, maar daar zul je dan ook wel een oplossing voor vinden.
Succes ermee!
18 jaar
ja, maar als hij een gebruikte teller als andere optie heeft kun je makkelijk de eerste proberen te verbeteren. gaat ie stuk dan alsnog een andere. en accuraat is wat voor te zeggen. ik had geluk met de xantia. bij die paal staan ze ook om de drie weken te controleren dus misschien is ie vrij precies. En verder zou ik niet weten wat voor schade je verder aan kan richten. Het dashboard in z'n geheel slopen misschien, maar dan moet ie er al helemaal niet zelf aan beginnen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar