Opel Meriva: onwillekeurige storing Motormanagement code P1243

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 CDTI

Lampje Motormanagement gaat op onwillekeurige momenten branden en schakelt de (variabele) turbo uit. Al veel aan gedaan en gezocht! Eerste test: code DC P 1243: laaddruk turbo te laag. Opnieuw laten testen door Opel-dealer met deze diagnose. Zij kwamen uit op reparatie Electro-pneumatische klep.Enkle dagen later: brandt weer. Toen test doordezelfde Opel-dealer: EGR-klep stuk"deze vervangen:enkele dagen alter : lampje brandt en turbo uitgeschakeld. Toen na testen: laddruksensor: 150.000 km beurt (incl distriebutieriem) ook laaddruksensor vervangen, waarna weer na week of max twee weken: probleem is er nog. Code steeds dezelfde. Daarna door garage proefritten laten maken: werkelijke turbodruk continue te laag; Westgate klep turbo gecontroleerd; vacuum gedeelte turboregeling gecontroleerd; Inlaatbuizen, slangen en afdichtingen gecontroleerd; uitlaatsysteem gecontroleerd; men kwam uit op de turbo.
Turbo is eerst schoongemaakt met speciaal spul: turbo eraf en in de week: turbo haperde inderdaad iets (voelbaar) : na schoonmaak weer goed gangbaar: na een week : lampje brandt weer met dezelfde code. Toen een gereviseerde turbo erin: na en week of twee: zelfde probleem. Tot dat moment ging het lampje uit nadat ik de auto uit had gezet (reset zich dan waarsch., maart onthoudt wel de storing. Bij de rit naar Oostenrijk in april, ging het lampje bijna meteen aan en bleef bijna de hele weg branden (ook na tanken/uitzetten motor), tot ongeveer 900 km en daarna gin geen ander lampje branden: mileiulampje. Even later ging Motormanagement uit en werkte de turbo weer (hele weg met lampje Motormanagement voelde ik niet de turbo bij extra gas geven en zakte terug bij bergop-belasgting. Milieulampje bleef branden , ook na uitzetten moter en bij terugweg leef deze ook branden: ik had wel weer turbodruk. Bij terugkomst: uitlezen : zelfde foutcode. Storing gewist en om te probereneen nieuwe luchtmassameter erin: na een aanderhalve week: weer hetzelfde probleem. De oude lijkt wel goed. Nu wordt gedacht aan testen/vervangen verstuivers maar dat is ook een gok, net als de luchtmmeter. Mogelijk electronicaspecialist na laten kijken? Wat kan nog meer???Wie heeft goede raad na dit verhaal (behalve: dumpen in het kanaal)
De storing is vlgs mij onwillekeurig: met veel belasting (volle aanhanger en volle auto: geen probleem, op terugweg (leeg) gaat het branden.) Koude motor meestal niet: wel met warme motor.

K. Wachtmeester

Geplaatst door K. Wachtmeester (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

CorsaC (0) PRO, 14 jaar geleden

Er is als het goed is een software-update voor dat probleem. Er is een buitendienstoplossing voor.

K. Wachtmeester (0), 14 jaar geleden

Dat zou mooi zijn! Wat bedoel je met de buitendienstoplossing?

CorsaC (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat er een schrijve vanuit Opel is....

K. Wachtmeester (0), 14 jaar geleden

Aha! De Opeldealer kan dit dan oplossen lijkt me. Ik laat het weten of dit de oplossing is!

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Als deze reparaties bij een Opel dealer uitgevoerd zijn , zal deze ook al wel ge-update zijn lijkt me.
Anders hadden ze niet zoveel vervangen.

K. Wachtmeester (0), 14 jaar geleden

De reperatei van de pneumatische klep is door de dealer gedaan (nadat ze het probleem hadden uitgelezen) waarna storing. Toen kwam de dealer uit op de EGRklep: moest vervangen worden. Dat heb ik door een niet-dealer laten doen. De diagnose was dus wel door de dealer,maar de reperatie zelf niet. Toch bandde het lampje weer en gaf deze dezelfde storing. Mijn vraag aan de dealer: hadden jullie verkeerde diagnose? Is de EGR-klep niet vervangen? Dealer: storing diagnose kwam wel uit op EGR-klep, maar er kunnen meer problemen achter zitten. Daarna is de laaddruksensor vervangen door een sub-dealer (OPEL) "mijn' vakgarage die vooral op opel is gericht. (ik heb daar meer vertrouwen in: dure EGR vervangen en pneumatische klep op aangeven dealer: toch niet opgelost, en met kluit in riet gestuurd! Mij vakgarage kwam uit op turbostoring: smerig en heeft de testen gedaan van de slangen e.d. De auto is dus inderdaad niet meer bij de dealer geweest . Mogelijk dat dit alsnog goed is om te doen/proberen....pffff.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Het lijkt me logischer dat als deze auto bij de dealer binnen komt met deze storing dat ze eerst kijken of er up-dates zijn.
Vaak zijn storingen idd vervolg storingen, maar ook dat is te zien.
Wat je vaak tegenwoordig ziet bij al die dealers en ook wel vakgarages dat de echte kennis ontbreekt om een storing tot een goed einde te brengen.
Men vervangt klakkeloos wat het diagnose apparaat hun verteld.
Het klinkt als bijv een lampje vervangen omdat tie het niet doet terwijl de stekker niet in het stopcontact zit.
En dan vertellen ze de klant, ja maar ook de lamp was kapot.
En jij bent leek en je betaald maar.
Ik was overigens naar die dealer teruggegaan en hem flink de duimschroeven aangedraaid.
De hele boel vervangen tegen een klap geld en nog niet opgelost.
Deze onderdelen zijn gewoon niet kapot geweest, al willen ze jouw anders laten geloven.
Ik vind dat hun ook eerst goed naar de werking van de betreffende delen hadden moeten kijken, i.p.v vervangen omdat het diagnose apparaat dit zegt.
Dus bijv met een datalogger gaan rijden en kijken naar de verschillende sensoren en parameters en goed kijken wanneer de storing optreed of welke parameter tegen zijn grens aan zit of sensor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.