auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Opel Astra CO te hoog voor keuring - kan ECU niet uitlezen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600i

Hallo
De motor van mevrouw haar astra was volledig versleten en zoop een liter olie op 500m.. van een miskoop gesproken.
Bij een vriend indertijd de motor proberen uit te lmezen maar zonder resultaat, geeft iets aan van no data received.
Wij hebben het motorblok vervangen vermoedelijk door een onderblok van een vectra maar dit zij we niet zeker...
Nu draait hij als een zonnetje alleen is de co uitstoot veel te hoog (boven de 10 ipv 0.3) en bij de keuring vinden ze dit niet fijn... Heb de foutcodes kunnen uitlezen door op de stekker pin 5 en 6 kort te sluiten en ik krijg 4 codes:

1405 dit zou de EGR klep zijn maar volgens mij ligt dit aan het feit dat we de motor doen draaien hebben zonder de EGR aangesloten

0505 dit is de vrijloop controleklep, heb er een andere aangehangen en idem dito

0115 inlaat temperatuur koelvloeistof (intake coolant temperature) wanneer ik deze reageert blijkbaar ook normaal...

0105 inlaatdruk (weet iemand waar deze precies zit?)

Het probleem zit em er nu in dat ik de codes niet kan wissen om zeker te zijn wat er nu precies overblijft...
Het lampje blijft branden in het dashboard, ik vermoed dat dit moet uitgaan wanneer de fout verdwenen ook al zitten er nog foutcodes in zn geheugen?
De motor krijgt in vrijloop veel te veel benzine.
Zou het kunnen dat door het vlakken van de cylinderkop de timing verlopen is of dat er zowieso een timing probleem is?
Kan iemand mij vertellen of de foutcodes te wissen zijn zonder tool (deze is voorhanden maar kan niks uitlezen...)
Alle hulp is welkom!
Jomme

Geplaatst door

jomme69 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

16V of 8V? Code's kun je wissen door de accuklem 5 minuten los te maken.

moderator 0
badge

15 jaar

Hallo
8V en ik heb deze morgen de accu klem losgemaakt voor een uur of 9 maar geen resultaat, blijkbaar is dat ding met een EEPROM uitgerust en blijft alles lekker zitten...
Groeten

Jomme

jomme69 0

15 jaar

Of de fouten zijn dusdanig hard dat ze onmiddelijk weer gezet worden.

oldford 0
badge

15 jaar

Heb uitgelezen zonder de motor te starten dus dit kan het ook niet zijn...

jomme69 0

15 jaar

Als een ecu opstart (nadat het contact aangezet is) voert deze een aantal controles uit.
Alles wat daar als fout wordt gezien zet onmiddelijk een foutcode zonder dat de motor gestart hoeft te worden.

oldford 0
badge

15 jaar

Allright maar mijn EGR is erbij gekomen omdat de stekker er niet opzat. Daarna stekker erop gestoken, batterij 9 uren afgelegd en EGR zat er nog in terwijl er niets mis mee is... probleem is de EEPROM die blijkbaar alleen met de tool kan gewist worden alleen de tool leest bij mij niks uit... als iemand de aansluitingen kent op de box kan ik misschien proberen om rechtstreeks aan te sluiten?

Uit de manual van de Simtec 56.0: If the fault clears, the internal fault code will remain logged in EEPROM until wiped clean with a suitable FCR. Disconnecting the battery will not clear the codes.

jomme69 0

15 jaar

het lampje in het dasboard is gedoofd!
Blijkbaar had ik de sleng van de inlaat druksensor nier verbonden en zat de slang van het kleppendeksel op zn plaats... het probleem zal er nu wel uit zijn maar het wissen van de codes zal nog altijd niet lukken...
bedankt voor alle reacties.

jomme69 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.