close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Opel astra F uit 1995 wil niet aanslaan

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16SZ

hallo,

Ik heb mijn vaders auto overgenomen met een lekke cilinderkoppakking.
Hij startte altijd,

Maar ik heb er nieuwe pakkingen gemonteerd, kop laten vlakken
Nieuwe distrubitieriem + waterpomp erop gezet.

Maar toen ik wou starten zat de startmotor vast.

Een nieuwe opgezet.

Maar nu draait de motor wel rond maar wil niet aanslaan.

Wat kan het probleem wezen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Geplaatst door

Thomasharms96 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Type motor? S.v.p. invullen bij de autogegevens door op "Bewerken" te klikken.

moderator 0
badge

11 jaar

Hallo,

Er komt alleen de tekst weer op te staan als ik op bewerken druk.

Maar type motor is X1.6SZ

Thomasharms96 0

11 jaar

Klopt en dan naar beneden scrollen.....

moderator 0
badge

11 jaar

On-topic: alle stekkers wel weer aangesloten? Ook aan de dis-ontsteking? Beide massakabels weer aangesloten aan het nokkenashuis achter de distributiekap? Stekker OT-gever vast? OT-gever zelf wel goed gemonteerd bij de krukaspoelie? Krukaspoelie zelf wel goed gemonteerd i.v.m. de inkeping? Distributie optijd staan? Komt er wel benzine bij de injector tijdens starten?

Kan zijn dat je (nog) geen compressie hebt omdat je de hidro-plunjers niet in elkaar gedrukt hebt alvorens deze te monteren. Dan slaat de motor ook niet aan. Makkelijkste oplossing: auto even aanslepen. Met doorstarten zal het ook wel lukken maar meestal is dat niet zo bevorderlijk voor de startmotor en de accu.

moderator 0
badge

11 jaar

Alle stekkers zitten erin, Distrubitieriem staat nog op tijd heb ik nog gecontroleerd.

Maar af en toe slaat die net aan maar dan valt hij direct weer uit

Thomasharms96 0

11 jaar

Maar kan het ook inderdaad aan de timing van de distrubitieriem liggen?

Want toen die oude erop zat kwamen de merktekens elke x niet overheen.

Dus heb ik de kurkas tandwiel ( helemaal de onderste) op 6 uur neergezet,
en de nokkenastandwiel opnieuw gemerkt omdat die telkens weer op ongeveer 2 uur wees.

Dus vanaf het merkteken is het 5 tandjes verschil

Thomasharms96 0

11 jaar

Op de voorste krukaspoelie zit op de binneste tandrand op 1 plaats 'n inkeping. Goed zoeken, is soms lastig te vinden/zien. Die zet je tegenover het merkteken op de distributiekap. Klokwijs gezien onveveer 1 uur. Het teken op het krukastandwiel zal dan op 6 uur staan.

De inkeping op het nokkenastandwiel moet dan op 12 uur staan.

moderator 0
badge

11 jaar

reactie verwijderd , was me iemand voor , moderator.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Dat kan ik vanavond wel goed zetten maar vindt nog raar dat ze niet overheen kwamen,
De riem is 16 jaar geleden vervangen.
Maar kan het ook zijn dat hij slechte massa heeft?

Thomasharms96 0

11 jaar

Zie #5

moderator 0
badge

11 jaar

Ik heb de distrubitieriem op tijd gezet volgens de merktekens allemaal.

Ik ga na het eten de kappen erweer op zetten en dan weer proberen.

Jullie horen de resultaat vanavond wel.

Thomasharms96 0

11 jaar

hallo,

Ik heb de distrubitieriem op tijd gezet en geprobeerd te starten maar zonder resultaat,
De motor loopt vrij rond.

Maar ik zit met een kabel (zie foto)

ik weet niet waar die op moet dus heb ik die aan de carburateur vastgezet want ik neem aan dat het de massa is?

Thomasharms96 0

11 jaar

Is inderdaad een massa. Moet aan het inlaatspruitstuk vastgezet worden bij de bovenste moer v/d 4e cilinder. Daar zit volgens mij ook de ophangbeugel vast.

moderator 0
badge

11 jaar

Oke, maar dan nog hij start maar niet

Thomasharms96 0

11 jaar

Dan maar 1 voor 1: komt er benzine?

moderator 0
badge

11 jaar

lijkt me wel want de bougies worden nat

Thomasharms96 0

11 jaar

Heb je vonk?

moderator 0
badge

11 jaar

hij vonkt,

Thomasharms96 0

11 jaar

Heb je compressie op alle cilinders?

moderator 0
badge

11 jaar

hoe test je dat?

Thomasharms96 0

11 jaar

Met een compressiemeter. Maar die heb je dus blijkbaar niet.
Even iets simpels dan: trek even de stekker van de disbobine los, draai dan bougie van cil. 1 en 3 er uit. Start dan de motor. Als er wel (goeie) compressie is, zul je een ZEER duidelijk verschil moeten horen in het rondgaan van de motor. Je zult dan duidelijk moeten kunnen horen dat de 2 cilinders MET bougie minder snel de motor rond willen laten gaan dan de cilinders zonder de bougie. Zit daar weinig of geen verschil in, dan zit het probleem bij de hidrostoters. Dan doe je het volgende: de 2 bougies er weer in, stekker ontsteking weer aansluiten en dan met iemand anders even aanslepen. Kan even duren maar dan zou deze toch een keer moeten aanslaan. Overigens: als de bougies al een paar keer erg nat zijn geweest, stook ze dan een keer flink warm of vervang ze.

En nog iets: de bougiekabels wel op de goede plek in de disbobine zitten?

moderator 0
badge

11 jaar

Okee,

Dat ga ik morgen na schooltijd proberen.

Alsvast bedankt voor het meedenken.

Ik zal jullie laten weten of ik compressie heb of niet.

Thomasharms96 0

11 jaar

Ik heb een compressiemeter kunnen regelen!! (zie foto)

Maar waar moet de wijzer minimaal op komen?

Thomasharms96 0

11 jaar

10 bar. Stekker van de injector,alle bougies eruit en gas onderin houden tijdens starten.

maarten4874 0
badge

11 jaar

Oke, dus gewoon vol gas?

Thomasharms96 0

11 jaar

jep,maar wel de aanwijzingen in #25 opvolgen.

maarten4874 0
badge

11 jaar

doe ik bougies eruit en stekker van bobine eruit, maar waar zit de injectorstekker dan?

Thomasharms96 0

11 jaar

in de carburateur bedoel je?

Thomasharms96 0

11 jaar

slang vanaf luchtfilter volgen. Daar heb je een pet zitten met -volgens mij- 2 kruiskopschroeven. Die draai je los,slang leg je even opzij en daar zie je de gasklep. Iets daarboven zie je de injector met stekkertje. stekker heeft 2 aansluitingen...

ja

maarten4874 0
badge

11 jaar

Oke dat komt wel goed,

bedankt voor de hulp maarten

Thomasharms96 0

11 jaar

Hallo,

Heb net de compressie getest en alle 4 cilinders geven 12 bar aan.

Dus lijkt mij dat er compressie is

Thomasharms96 0

11 jaar

heb net de kleppendeksel (de bovenste) er even afgehaald om te kijken of de kleppen vrij stond van de 1e cilinder als boven is.

En dat is hij.

De merktekens komen dan ook overheen

Thomasharms96 0

11 jaar

Hij is gestart met behulp van remmenreiniger,

Maar hij blijft niet lopen als je gas losslaat.

Er komt heel veel rook uit de uitlaat.

En als je hem hebt uitgezet rookt hij nog flink na

Thomasharms96 0

11 jaar

als hij wel loopt op remmenreiniger,is het een brandstofkwestie. Controleer/vervang brandstof en filter. En controleer ook eens goed de inspuiting. Je zegt dat de bougies nat worden,maar spuiten ze niet te veel/te weinig in?

maarten4874 0
badge

11 jaar

Hij loopt nu wel op benzine,

Thomasharms96 0

11 jaar

maar hij loopt zeer somber en zonder gas valt hij uit.

Hij rookt nog heel veel na als de auto uit staat

Thomasharms96 0

11 jaar

Is de kop gevlakt en afgeperst? Als hij loopt en je haalt de peilstok eruit zie je dan rook oid.?

Als je de stationair regelaar los haalt (zit op je multechuis/gasklephuis) die zorgt voor het toerental stationair, En dan de stekker erop doet en het contact aan laat zetten beweegt deze dan ook een klein stukje?

Zit er een egrklep op?

Brandstofdruk hoeveel is die?

Bougies goed schoongemaakt?

ja de kop is gevlakt,

Maar ik heb net de auto gestart en ff laten lopen met grote schrik heel snel uitgedaan omdat er vonken uit de uitlaat kwam

Thomasharms96 0

11 jaar

er zit trouwens geen toerenteller op deze auto

Thomasharms96 0

11 jaar

Uitlaat niet vol met rommel doordat er lang is doorgereden met een lekke koppaking?

En ik zoals ik vroeg hij is gevlakt maar is hij ook afgeperst???? (Dus gecontroleerd op scheurtjes ed. en/of lekkage via de kleppen enz.)

Of je injector eens (laten) testen of hij toch niet teveel brandstof in je motor dumpt.

Toerenteller???? Heeft niks met de stationair toerentalregelaar te maken mocht je dit bedoelen...

Stationaire regelklep of stappenmotor zit aan de voorkant van je multecgedeelte (gasklep) rechts naast je gaskabel/stang.

er zit wel een egr klep op heb ik net gekeken

Thomasharms96 0

11 jaar

Hij is ook inderdaad afgeperst. zat een gaatje in zeiden ze maar dat hebben ze gefixt

Thomasharms96 0

11 jaar

Haal je uitlaat eens los bij het spruitstuk (dus de 2 bouten van je voorste uitlaatpijp) leg hem even opzij en start nog eens, maakt dat verschil?

zal ik nu ff direct doen

Thomasharms96 0

11 jaar

uitlaat is eraf en geen verschil. hoor harde knallen maar kan het ook liggen aan de timing?

Thomasharms96 0

11 jaar

Haal je bougie van je 1e of 4e cilinder er eens uit, draai je distibutie tot ongeveer 10 tanden voor je nokkenas merkpunt (Je nokkenasmerkpunt zit op 12 uur de streep op je tandwiel en het driehoekje in je achterkap van de distributie) en steek een langeschroevendraaier in de 1e of 4e cilinder draai je nokkenas naar zijn merkpunt gaat je schroevendraaier dan mee naar boven? Oftewel staat je zuiger in zijn bovenste punt? Draai iets verder dus weer een tand of 10 voorbij je merkpunt van je nokkenas dan moet je schroevendraaier weer dalen. Gebeurt dat dan staat hoogst waarschijnlijk je timing wel goed.

Heb je de bougiekabels ook juist aangesloten op je bobineblok?

Je krukaspoelie ook juist gemonteerd? Dus de verhoging van je krukastandwiel zit in de uitsparing van je krukaspoelie?

ja dat heb ik vanmiddag al naar gekeken,

die komen allenmaal overheen, de kabels zijn ook in goede volgorde aangesloten.

staan nummers op de bobine.

Thomasharms96 0

11 jaar

Ja de kurkaspoelie zit ook allemaal goed.

hij loop net op 3 poten te lopen.

Thomasharms96 0

11 jaar

vv bougies en probeer nog eens

Heb je ook vonk op alle 4de bougies en zijn deze ook even sterk..

ja ze vonken allemaal even sterk,

Hij start nu niet omdat hij flink verzopen is.

Bougies waren aardig zwart!

Heb hem nu ff in de zon staan

Thomasharms96 0

11 jaar

Oke heb het probleem wellicht gevonden waarom hij uitvalt zonder gas

Er gaan 2 benzineslangen naar de carburateur ( neem ik aan)

1tje komt niks uit. (kurkdroog)
en uit de andere stroomt het benzine gewoon

Dus waar moet ik naar kijken?

Thomasharms96 0

11 jaar

dat hoort zo één is de toevoer de andere is de retour, blijft je injector toch niet open staan, en constant benzine inspuit

jan5047 0
badge

11 jaar

Probleem opgelost hij loopt als een zonnetje!

Die benzineslangen had ik verkeerd om.

En er was nog een slangetje ( denk voor de lucht) die had ik op de benzineingang gedaan.

Thomasharms96 0

11 jaar

oke opgelost toch, bedankt voor het antwoord

jan5047 0
badge

11 jaar

ja het is opgelost.

Moet nog ff kleine dingertjes doen

slang naar de waterpomp ff extra klem op doen want daar lekt een klein beetje.

Verder is alles goed!

Bedankt voor jullie hulp!

Thomasharms96 0

11 jaar

Hallo,

Ik kom achter dat de koelwater weer gezakt is.

Komt dat doordat het systeem doorgepompt moet worden?

Want heb net een nieuwe koppakking + riem erop gezet.

Dus ik had alle oude koelwater eruit gehaald.

Thomasharms96 0

11 jaar

Ligt eraan hoever je gereden hebt , of alleen stationair laten draaien ?
Op het moment dat de thermostaat open gaat , gaat de boel door het hele systeem circuleren , en zal eventuele lucht ontsnappen via je exspansietankje , en het koelwaterniveau dus zakken.
Op peil brengen , rijden , controleren , eventueel nog bijvullen met koude motor , en dan moet het stabiel blijven.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Ja de thermostaat gaat wel open.

Heb net weer bijgevult.

Heb in totaal 5 liter erin gegooit dus moet nu wel hopelijk voldoende wezen

Thomasharms96 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.