close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Opel astra H 2006 - startprobleem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTI 100pk

Allereerst wil ik mij even voorstellen op het forum. Ik ben Manu Hanssen 26 jaar en ik buig mij al enige jaren over mijn eigen problemcars.
Ik heb al vele wrakken versleten, maar rij tegenwoordig een Opel Astra H stationwagon diesel uit 2006. Ik ben van plan om nog zeker een aantal jaartjes met deze auto te doen, dus ik ben ook zeker van plan hier extra moeite in te stoppen.

Mijn probleem luidt als volgt:
Een maand geleden begonnen de startproblemen (vooral na een nacht stil te staan). Deze problemen werden steeds erger, waarbij op enig moment ook de display en blazer het lieten afweten.
Na wat metingen heb ik besloten zowel de accu als de dynamo te vervangen. De accu gaf nog maar 11.3 V bij stilstand en 12.3 V bij stationair en volle belasting.
Na het vervangen van zowel de dynamo als de accu gaf de meting bij stilstand 12.8 V en bij volle belasting 13.9 V aan.
Beiden waren reeds gebruikt, maar aangezien de meting nu voldoende was was dacht ik dat het probleem was opgelost.
Helaas was dit niet het geval en bleven de startproblemen zich voordoen. Het vreemde hieraan is dat zodra iemand mij een jumpstart geeft, de auto direct start zonder enig gesputter.
Dit is aan de ene kant een meevaller aangezien het hoogstwaarschijnlijk dus niet aan de startmotor ligt, maar laat mij wel met de vraag waar het probleem dan ligt.
Ik hoop dan ook dat mensen hun inzichten met mij kunnen delen.

Geplaatst door

m.hanssen (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oorzaak en gevolg!!!! het zou best kunnen dat de defecte dynamo, de (toch al niet zo beste) akku om zeep heeft geholpen.
De spanning bij stilstand zou eigenlijk 12,6 volt moeten zijn. ^cellen van 2,1 Volt. Gemeten in rust.. Dus niet direct na het stoppen van de motor.
Zelfs in rust is een akku nog in gebruik. Denk aan het tijdklokje, het alarm, de cpv, en de diverse geheugens overal van.

De spanning van 13,9 Volt, waarover je meldt is niet bij belasting, maar bij hoog toeren zonder hoge belasting, denk ik. Ik adviseer je daarom eerst een paar metingen te doen om zeker te weten dat de dynamo ,de spanningsregelaar ervan en de betreffende bedrading in orde zijn...

Eerst nog wat algemene begrippen: Als de akku spanning lager is dan de spanning bij rust? wordt de akku ontladen door een stroomverbruiker.(bv bij stistand of defecte dynamo) Als de akkuspanning hoger is dan de spanning in rust? wordt de akku geladen. Na afbreken van de lading zal de akku nog enige tijd een hogere spanning hebben.

Meet na bv 24 uur stilstand de akkuspanning. !2,6 of 12,7 volt ?? Akku volledig geladen... minder dan 12,6 volt??? Akku niet vol...misschien onvoldoende geladen of tijdens stilstand ontladen. (lekstroom)

Meet bij volle akku de akku spanning bij versneld draaiende motor, 13,9 volt oid ??? Dit is de afgeregelde spanning (maximum spanning bij een correct werkende spanningsregelaar) De afgeregelde spanning staat meestal op de dynamo(regelaar) vermeld.

Doe voorgaande meting terwijl je zo veel mogelijk (groot)verbruikers hebt ingeschakeld. bv achterruitverwarming+kachelaanjager in hoogste stand+dimlicht en mistlampen schijnwerpers enz.enz. De spanning moet nog steeds hoger blijven dan de akku spanning in rust. Je kunt zien of er extra capasiteit is, door even nog wat meer gas te geven. De spanning zal nu toenemen....

Jammer dat de akku is vervangen door een gebruikte. Behalve wanneer je deze voor niets hebt gekregen is dat altijd een miskoop. Het zou best kunnen dat de akku de oorzaak is van de hernieuwde startproblemen.

Als je de oude akku nog hebt??? kun je kiezen voor het beste exemplaar van die twee.

Controle akku, als volgt. Eerst de losse!!!!!akku volledig opladen. bv 24 uur met een kleine lader. Daarna 2 keer 24 uur rust en spanning meten.. geen 12,6 oid ?? weg ermee.
Daarna monteren en voltmeter op akku plaatsen. Met koude motor starten en tijdens starten spanning registreren.
Andere Akku het zelfde doen en die met de hoogste zg belaste spanning is de beste..

Ook de installatie van de auto kan de akku ontladen. Dit kun je controleren door bv na 2 keer 24 uur stilstand van de gemonteerde akku de spanning te meten.

Als er lekstroom is moet je je maar opnieuw melden..Dit meten we met een multimeter met miliamperemeter. De zekering moet wel heel zijn?? koop er anders maar vast een paar..

Bedankt voor jouw reactie Cor.
Ik heb inmiddels een nieuwe accu gekocht met een hoger vermogen van 72ah.
Tot nu toe heb ik geen startproblemen meer gehad en de toename in kracht waarmee de startmotor nu werkt is duidelijk hoorbaar.
Helaas heb ik sinds gister ineens last van een jankende turbo, maar daar zal ik een apart topic voor aanmaken.

m.hanssen 0

11 jaar

Wat extra reserve kan nooit kwaad. De reserve van een akku neemt af met de levensduur. Je kunt er waarschijnlijk langer mee doen, ook al omdat hij relatief minder zwaar belast wordt...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.