Wij rijden naar tevredenheid vanaf 2012 in een Opel Astra 1.6 uit 2008 (zie onderstaande details). De Opel heeft ons op een accu na nooit laten staan (altijd starten en lopen). De accu destijds zelf vervangen, maar nu zit er groter onderhoud aan te komen waarbij ik het voornemens heb dit zelf uit te voeren (scheelt toch snel 200 tot 400 euro).
Wij hebben het voornemens om nog 1 a 2 jaar met deze auto door te rijden, dus willen we niet te veel onkosten maken. Wij willen er in April mee naar Denemarken en van de zomer naar Italië, dus het moet technisch wel goed zitten dan. Een grote beurt laat ik uiteraard bij de garage uitvoeren.
Vorig jaar was bij de APK keuring kreeg ik advies i.v.m. roestvorming op de schijfrem om een keer na te denken over het vervangen van de achterremmen.
Nu merkte ik vorige week op dat bij het sturen naar links dat dat aan de rechte voorkant een schaafgeluid te horen is, net of het van de remmen komt. Dit geluid heb ik alleen als ik naar links stuur en het raam open doe (anders hoor je het niet). Naar rechts sturen geeft dit geluid niet. Ook bij het tot stilstand komen (dan nog raam open) hoor je licht het schaaf geluid, maar denk dat dit laatst iedere auto heeft.
Ik ben best wel handig (geen automonteur) en doe veel dingen wel zelf, maar het vervangen van de remmen heb ik nog nooit gedaan. Nu heb ik mij wat ingelezen en wat foto’s en filmpjes bekeken, wat mij de indruk geeft dat het niet heel moeilijk is. Maar is deze aanname juist en wat zijn de risico’s om het zelf te doen?
Dan nog wat vragen die bij mij opkomen:
– Qua materiaal is er ook het nodige prijsverschil, wat raden jullie aan? Goed doen en voor Brembo gaan of is een goedkoper merk ook prima?
– Wat heb ik qua gereedschap nodig?
– Kan ik deze werkzaamheden met een goede zware krik zelf uitvoeren voor het huis?
– Na wat ik gelezen heb schat ik de werkzaamheden (ervaren sleutelaar doet het in 2 uur) als een dagdeel werk (4 uur)?
– Zie ik verder nog wat over het hoofd?
Bij voorbaat dank voor het meedenken het geven van advies!
Merk: OPEL
Type: Astra Stationwagen
Motor: 1.6
Bouwjaar: 2008
Variant: FS11
Uitvoering: 1A02A5EABN5
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor het terug drukken van de wil ik onderstaande remzuiger-terugstelset bestellen.
https://www.bol.com/nl/p/tectake-remzuig...
Dan alleen nog het merk / type remschijven en blokjes, wat voor een merk adviseren jullie mij?
Laat ik even uitgaan van Brembo (of toch beter ander merk /kwaliteit?) remschijven (zie onderstaande link), dan zie ik verschil in “massief” en “Binnen geventileerd” waarbij ik denk dat de laatste het beste is qua koeling of zie ik dat verkeerd?
https://www.winparts.nl/remsysteem/remsc...
Ook de remblokjes zie ik qua prijs wat verschil (zie onderstaande link), maar het verschil is zie ik zo niet.
https://www.winparts.nl/remsysteem/rembl...
Als laatste lees ik overal dat een deel ingevet moet worden, maar is mij niet duidelijk wat precies… is daar een duidelijk foto van?
Bij voorbaat dank voor dit laatste advies!
Merk: OPEL
Type: Astra Stationwagen
Motor: 1.6
Bouwjaar: 2008
Variant: FS11
Uitvoering: 1A02A5EABN5
Update voor wat betreft het schurend/schavend geluid, dit geluid gaat weg als ik rem. Nu zat ik mij te bedenken dat ik een paar weken terug de auto heb gewassen (met de hand en niet door de wasstraat) en toen ook heel veel zand in de wielkast heb weggespoten met de hogedrukspuit.
- Kan het zijn dat het zand nu in en tussen mijn remmen zit?
- Of is het de cilinder die niet meer terug veert zeg maar, dat kan toch ook? - Als het de cilinder het probleem is, wat kan ik dan het beste doen (nieuwe remklauw of schoonmaken)?
- Moet haast wel zo iets zijn anders hadden ze mij op de voorwielen toch wel advies gegeven om de remmen een X keer te vervangen (toen alleen i.v.m. roest advies voor achter gekregen)
Graag ontvang ik (ook voor de eerste post / vragen hierboven) advies.
Bij voorbaat hartelijk dank!
5 jaar
Er staan genoeg filmpjes op het net over dit onderwerp. Ook is er verschil van inzicht hier over ,met name waar doe je vet en waar niet .
Zo ook het gebruik van kopervet , niet doen en een ander zweert er bij . Ik gebruik molycote of het vet wat in aandrijfassen zit.
Bij de voorremmen is het terug drukken met een grote waterpomptang voldoende maar het moet wel gemakkelijk gaan bij rustig bewegen. Zit ook het remvloeistofpotje niet te vol ??? Het te veel komt er uit en laat verf oplossen .
Gaat dit terug drukken zwaar of helemaal niet, licht dan de rubber hoes op en zie of er roest op de zuiger zit . Er komt nu een klus bij , en/of vervang de remklauw.
Maak de vlakjes waar de remblokken op steunen roestvrij zodat ze vrij kunnen bewegen , een secuur werkje alleen zo een goed resultaat ! Breng een weinig vet aan tegen vastroesten over het hele vlak.
Tussen remblok en zuiger kan ook wat vet maar er zij ook remblokken waar daar een zachte coating op is aangebracht op piepen van de remmen te voorkomen.
Als het je gaat duizelen laat het dan eerst eens voor doen , het zij wel de Remmen.!!
Succes.
Punt, Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het begint mij niet de duizelen hoor, vind wel leuk om het zelf uit te vinden. Ik ben niet het type geef het snel op en ga door tot het is gelukt!
Ik heb nog even verder gezocht en moet inderdaad wel de remmen zijn als ik onderstaande zo lees:
De akoestische slijtagewaarschuwing bestaat uit een metalen plaatje dat op het buitenste remblok van de voorwielen is gemonteerd. Dit plaatje komt op een gegeven ogenblik in contact met de remschijf, zodra de dikte van de voering kleiner is dan 3 mm. Het plaatje veroorzaakt een krassend of soms zelfs gillend geluid, wat de bestuurder erop attent maakt dat de remblokken moeten worden vervangen
Kan iemand mij nog aangeven voor welk merk ik moet gaan?
Tevens zie ik dat de diameter (mm) van de remschijven voor er in 280 en 308 mm zijn en de achterremschijven er in 264 en 240 mm zijn. Daarnaast in massief en geventileerd. Hoe weet ik welke maat en type ik moet hebben? Online kenteken invoeren geven deze maten voor de voor en achteras weer, dus je moet zelf een keuze maken.
5 jaar
Hoe kom je te weten welke remschijven er gemonteerd zijn?
Dat is niet zo moeilijk. Gewoon een voor- en achter-wiel los halen, auto opkrikken en die wielen verwijderen.
Dan de schijfdiameter voor en achter opmeten en even kijken of ze geventileerd zijn of niet.
Kijk naar het verschil in boutgaten.
https://www.trwaftermarket.com/en/
http://www.ate-brakes.com/catalogues/onl...
Succes
5 jaar
JdeP, Bedankt voor je reactie / toevoeging!
Is het merk ABS een goed merk? Staat bij dat het originele onderdelen zijn? Zie onderstaande.
https://www.autopartsonline.nl/k/remschi...
Dit is ook de enigste site die maar 1 maat voor de voorzijde en achterzijde weer geeft.
Voor remschijf diameter (mm): 280,0 mm
https://www.autopartsonline.nl/k/remschi...
Achter Voor remschijf diameter (mm): 264,0 mm
https://www.autopartsonline.nl/k/remschi...
Waar zijn onderstaande reparatiesetjes voor, heb je die nodig?
https://www.autopartsonline.nl/k/remklau...
https://www.autopartsonline.nl/k/remklau...
https://www.autopartsonline.nl/k/remklau...
Ik zie ook een Remblok-Montageset achterzijde (zie onderstaande link), maar voor de voorzijde kan ik die niet vinden of is dat niet nodig?
https://www.autopartsonline.nl/remblokmo...
Iedereen die nog informatie / advies voor mij heeft, laat het dan AUB horen / weten. Bedankt!
5 jaar
Bij Autoparts online kan je gerust bestellen.
Die reparatiesets heb je niet nodig als de betreffende delen niet defect zijn.
Wederom weer bedankt voor de informatie en antwoorden!
Wat is het verschil tussen massief en Geventileerd schijven, moet je Geventileerd schijven hebben of mag het ook massief zijn? Achter lijkt nu een massieve schijf op te zitten en voor geventileerd.
5 jaar
Dezelfde types schijven terug plaatsen , voor geventileerd en achter massief.
Gisteren dan alle remschijven en blokken vervangen. Alles heb ik van het merk ABS gemonteerd.
Was wel effe wat werk… achter zat veel roest aan en de bouten zaten heel vast. Ik had een grote momentsleutel en WD40 nodig om ze los te krijgen.
Ben er ook wel achter gekomen dat je echt wel moet weten wat je doet, dus lees je goed in en koop het juiste gereedschap. Met huis, tuin en keuken gereedschap ga je het niet voor elkaar krijgen.
Ben weer een ervaring rijker! Iedereen bedankt voor het meedenken en het geven van advies / informatie!
5 jaar
Nog wel een vraag: na wat kilometers (niet veel hoor, hier in het dorp denk +- 3km) te hebben gereden merk ik nog niet echt dat ik nieuwe remschijven en blokken op mijn auto heb zitten. Niet echt een bijt zeg maar als ik het rempedaal in druk. Nu lees ik wel dat de nieuwe onderdelen in geremd moeten worden. Er zit ook een zilveren coating op, deze is bij de remblokken er nu wel afgesleten.
Ik heb voor de reparatie het remoliepeil gecontroleerd en tijdens de dop er af gehad omde cilinder goed te kunnen terug drukken. En ja, heb een terugstel setje voor de cilinders gebruikt (o.a. achter met de klok mee terug gedraaid / gedrukt).
5 jaar
Bij de nieuwe remblokken van ABS zit een papiertje waarop staat hoeveel kilometers je rustig moet remmen en noodstoppen vermijden.
Nieuwe remschijven moeten, net als nieuwe remblokken, de eerste 100 km beheerst ingeremd worden..
Hans4040, Bedankt voor je snelle antwoord. Zal eens kijken of ik het ergens kan vinden wat er in de handleiding geadviseerd wordt. Uiteraard, zoals ik hierboven ook heb aangeven, weet ik dat ik de eerst kilometers rustig aan moet doen en beheerst moet remmen. Nou rem ik altijd wel beheerst en lift ik wat op de motor zeg maar.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar