mijn auto komt voor de apk niet meer door de gasmeting heen
hij rijd op lpg
ook op benzine is de meting niet goed
uitlaat is van rvs met middendemper orginele eind demper
spaggeti pijp en sportkat en naar mijn weten gas dicht
ik heb lamda sensor vervangen
bobine vervangen
bougies vervangen
als we aan de verdamper van de lpg installatie draaien verplaatst het probleem zich van lamda te hoog co2 goed of lamda goed co2 te hoog
wat kan ik verder doen ?
bij de garage wordt verteld dat een nieuwe kat niet voldoende kan zijn
en de lpg opnieuw af laten stellen misschien reviseren
hij heeft 315.000 km gelopen op de zelfde cilinderkop dus dat is ook al redelijk veel
hij verbruikt ook olie
graag hoor ik van jullie
albert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
CO2 kan eigenlijk niet hoog genoeg zijn en daar wordt ook niet naar gekeken bij de APK. Bedoel je soms CO? (Zonder die 2).
Wat zijn alle waardes bij de 4-gasmeting? Zowel stationair als bij verhoogd toerental en zowel van LPG als benzine.
Waar zit de lambdasonde in die spaghetti pijp? En hoe oud is die pijp en de sportkat? Waarom zijn die eigenlijk gemonteerd?
Hoeveel olie gebruikt de motor eigenlijk?
bedoelde idd co
waardes uit mijn hoofd
lamda 107 of 1.07
co stationar tussen de 0.60 en 0.80 ?
2.5 toeren weet ik zo niet meer denk tussen de 2,50 en 3.50
op benzine is de co zo hoog dat de meter m niet meer meet boven de 10.00
de sportkat en de spaghetti pijp zitten er op voor meer vermogen en zit er 2/3 jaar op
(heb nog wel een orginele luchtfilter)
de lamda sensor zit ongeveer op de zelfde plek als bij een orginele spruitstuk
hij verbruikt ongeveer een halve liter per maand
groet albert
10 jaar
Het verbruik van olie per maand zegt niets, helaas.
Als je 500 kilomter per maand rijd is het te veel, rijd je 4000 kilomter per maand dan valt het nog reuze mee.
Tja, ik heb vroeger veel van die uitlaten en katvervangers gemeten op een rollenbank.
Ook Opels en ik heb eigenlijk nooit een echte vermogenstoename kunnen meten.
Slechts bij 1 Opel motor (een 2.0 16V) had ik tussen 5000 en 6200 toeren iets winst gemeten met een piek van 3-4 pk.
Ik zou zeggen probeer eens het co op benzine goed te krijgen en daarna pas op LPG.
En dat betekent als eerste signalen van sensoren goed (laten) controleren.
Ik zou voor de controle op benzine wel even de leerwaardes uitlezen, noteren en daarna wissen.
En misschien moet je het oude originele spruitstuk nog eens proberen, want vorig jaar had je deze problemen niet.
Overigens zit er een heel groot verschil tussen benzine (boven de 10% CO) en LPG (2 tot 3% CO) en dat klopt ook niet.
sorry halve liter op 1250 km
vorig jaar was het ook allemaal net aan met de meting met spaghetti pijp
ik begrijp dat originele uitlaat beter is ?
ik heb wel gehoord dat je met een multimeter een sensor kan testen met weerstand, maar hoe precies en welke weet ik niet
als je me daar mee zou kunnen helpen zou ik daar heel blij mee zijn
10 jaar
Eigen keuze, maar ik geloof niet zo in die spaghetti spruitstukken.
Ik herinner mij nog een test uit die tijd door een gerenommeerd Engels autoblad. Die hebben 20 verschillende spaghetti spruitstukken getest.
Van die 20 hadden er 18 iets minder vermogen, bij 1 bleef het gelijk en bij 1 was er iets winst.
Daar komt bij dat vermogens winst bij deze motor met een spaghetti-spruitstuk of andere kat alleen kan in combinatie met chip-tuning.
De motor heeft een map-sensor en ziet geen verschil tussen volgas met een standaard spruitstuk en volgas met een spaghetti-spruitstuk.
Stel dat het zou werken (vermogens winst), dan komt de motor bij volgas te arm te staan zonder chiptuning.
Olieverbruik is niet niks, maar nog niet zodanig dat er direct iets aan gedaan moet worden. 1 liter op 2500 kilometer is nog acceptabel.
Er zitten een heleboel sensoren op de motor, dus welke wil je doormeten?
Ik meet bijna altijd voltage, dus weerstand weet ik niet. En bij b.v. een lambdasonde zegt weerstand niet veel over het signaal.
Uitlezen is veel makkelijker en geeft ook nog eens informatie over de kabelboom.
De weerstand en het signaal van een sensor kunnen wel goed zijn, maar als er een kabelbreukje ergens zit meet de computer alsnog een verkeerd waarde.
Wat je wel kunt doen is alle vacuüm slangetjes controleren op scheurtjes e.d. Vooral die naar de map-sensor en de brandstofdruk regelaar.
ik heb er achter gekomen dat er een pakking is gescheurd in de gas verdamper
er staat nu vacuum op een stel schroef
ik ga de verdamper reviseren of laten reviseren
en een nieuwe kat en oude spruitstuk er weer op
en dan maar weer meten
ik heb geen uitlezer dus ja
je hoort het nog wel
groet albert
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar