close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Opel Astra warme motor schokt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16SE

Goedendag, op zoek naar advies...

Mijn Opel Astra heeft sinds een tijdje een probleem: Met een warme motor mist hij af en toe een slag, waardoor er een schok door de auto gaat.
Bij de eerste keer ging het sleuteltje op mn dashboard branden (welke verdwijnt na het uit-aan schakelen van het contact), bij uitlezen gaf de boordcomputer een ontstekingsprobleem in cilinder #2. Hierom heb ik alle 4 de bougies en de bougiekabels vervangen. Toen dat niet hielp ook de Bobine vervangen. (Daarmee is toch het hele ontstekingssysteem vernieuwd?)

Maar het probleem was niet verholpen: eenmaal, weer bij een warme motor, mistte ik ineens alle vermogen en ging van 130 terug naar 90km, knipperend motorverklikkerlicht (zo heet dat lampie volgens het boekje) op mn dashboard en deze was niet te re-setten. Opnieuw uitlezen gaf ditmaal de nokkenaspositie-sensor. Deze is ook vervangen.

Na een paar dagen gaf hij hetzelfde probleem weer, en het schokken neemt in frequentie toe, mijn vrouw wil inmiddels niet meer in dit ding rijden

Opvallend is dat elke keer als de garage de computer reset, dat het een week probleemloos is, en dat ik daarna weer dezelfde klacht terugkrijg. Ik las in een van de topics over dit onderwerp ook dat het inhouden/schokken van de motor ook aan de brandstofdruk kan liggen, waarop ik me herinnerde dat ik de vorige beurt het brandstoffilter even had uitgesteld, vanwege de regen. Die heb ik vandaag ook vervangen, maar dat had gewoon geen effect.

Dus mijn vraag: Wie heeft er nog suggesties?

Begint een beetje vervelend te worden aangezien we over een paar weken een ritje Italië op de agenda hebben staan en dan moet natuurlijk met een betrouwbaar vervoer.

Geplaatst door

Gerben80 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het schokken en de misfires (knipperende motorlamp) kunnen ook veroorzaakt worden door een verkeerd mengsel.
Als de computer wordt "gereset" zoals jij het noemt (ik neem aan dat dat foutcodes wissen is) worden ook de leerwardes met betrekking tot het mengsel terug gezet op de fabrieks waarde. Kennelijk duurt het even, maar wordt er iets abusievelijk aangeleerd.
Het kan een verouderde sensor zijn (lambda sonde) of ergens een klein lucht lekje (mogelijk in het uitlaat spruitstuk).

Vaststellen of de leerwaardes veel afwijken van de fabrieks waarde kan door uitlezen.

oldford 0
badge

10 jaar

[quote=oldford]Het schokken en de misfires (knipperende motorlamp) kunnen ook veroorzaakt worden door een verkeerd mengsel.
Als de computer wordt "gereset" zoals jij het noemt (ik neem aan dat dat foutcodes wissen is) worden ook de leerwardes met betrekking tot het mengsel terug gezet op de fabrieks waarde. Kennelijk duurt het even, maar wordt er iets abusievelijk aangeleerd.
Het kan een verouderde sensor zijn (lambda sonde) of ergens een klein lucht lekje (mogelijk in het uitlaat spruitstuk).[/quote]
Jep, dat is inderdaad wat ik met re-setten bedoelde. Tot nu toe heeft het uitlezen nooit een fout opgeleverd die met iets anders dan ontsteking te maken had, maar dat zegt natuurlijk niets. De lambda-sensor, is dat die opzij in het uitlaatspruitstuk gemonteerd is, of zit die verderop? (klinkt op zich wel mogelijk, die sensor zou ook vervuild kunnen zijn omdat dit motorblok veel olie heeft verbruikt dankzij vastzittende zuigerveren).

Dus lambda sensor bekijken/vervangen moet morgen wel lukken.

Is er een manier om de leerwaardes uit de computer te wissen zonder dat ik iedere keer bij de garage sta te leuren? Ik koop mijn onderdelen daar ook, en ze doen dit dus meestal kosteloos (maar dat blijven ze natuurlijk niet altijd gratis doen), en het zou handiger zijn als ik het zelf kon.

Gerben80 0

10 jaar

Gezien het bouwjaar kun je ook zelf foutcodes lezen/wissen bij de motor met een algemene EOBD/OBD2 scanner.
Maar dan klopt je motorcode niet. Dat zou een Z16SE moeten zijn.

Je kunt proberen of de leerwaardes zichzelf terug zetten als je de accu een tijdje los haalt.
Vroeger werkte dat wel, maar of het bij dit bouwjaar ook nog werkt? Denk wel om een eventuele radio code!

Voor dat je op de gok onderdelen gaat vervangen zou ik een laatste keer laten uitlezen, in het bijzonder die "Fuel trim" oftewel leerwaarde.

oldford 0
badge

10 jaar

[quote=oldford]Gezien het bouwjaar kun je ook zelf foutcodes lezen/wissen bij de motor met een algemene EOBD/OBD2 scanner.
Maar dan klopt je motorcode niet. Dat zou een Z16SE moeten zijn.

Je kunt proberen of de leerwaardes zichzelf terug zetten als je de accu een tijdje los haalt.
Vroeger werkte dat wel, maar of het bij dit bouwjaar ook nog werkt? Denk wel om een eventuele radio code!

Voor dat je op de gok onderdelen gaat vervangen zou ik een laatste keer laten uitlezen, in het bijzonder die "Fuel trim" oftewel leerwaarde.[/quote]
Ten eerste ben net al vergeten je te bedanken! Bij deze ;) Daarnaast heb je natuurlijk gelijk: mijn motorcode is de Z16SE.

Ik zal eens kijken of ze morgen eerst die fuel-trim willen uitlezen, voor ik ga sleutelen. Ik ga ook geen 100+ euro's uitegeven op de gok aan een sonde, maar aangezien die het gasgehalte meet (zeggen ze op internet ik heb er verder ook geen kaas van gegeten) zou het kunnen dat als die vervuilt (olieverbruikhistorie) is dat hij verkeerde waardes doorgeeft. Maar dan zou ik dat morgen wel moeten zien.

In elk geval heb ik weer een strohalm om me verder aan vast te houden. Ik laat weten wat de resultaten zijn!

(En als er meer tips zijn, altijd welkom)

Gerben80 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.