Opel Astra: Opel Astra slaat spontaan af

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

HOi mensen ik heb met mijn auto het volgende probleem. Als ik met warm weer ( dus een 25 graden plus) bv van de een tijdje op de snelweg de bebouwde kom binnen rijd kan de motor ineens afslaan. Ik kan dan de auto de eerst komende 6 a 7 minuten niet meer starten en dan ineens start hij weer en kan ik gewoon verder .
Het lijk dus dat iets te warm word. Ik heb hem naar een garage gebracht ze hebben hem daar een week gehouden maar je begrijpt hij sloeg de hele week niet meer af. Ook hebben zij hem bij de opel dealer laten uitlezen waaruit geen storing kwam. Ook alle kabels zover mogelijk nagelopen ,ze dachten nog aan een zekering maar je die kunnen ze niet controleren of deze kapot is.Ze vertelde me dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg... Ik heb hem vervolgens opgehaald en weer gaan rijden na een week gebeurde hezelfde ook op dezelfde manier. Het komt dus heel zelden voor maar je begrijpt dat het heel vervelend is dat je niet meer je auto kan vertrouwen als je ergens heen moet.

Heeft iemand een idee of suggestie waar ik heen kan of moet zoeken om mijn auto weer in orde te krijgen ?

Gr Patrick

Sioux

Geplaatst door Sioux (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Symptoom komt overeen met een defecte toerentalsensor (krukas-positie sensor of BDP-gever).

Sioux (0), 13 jaar geleden

OK , en kan een goede monteur dit zo zien of hoe kan ik dit laten fixen ? De auto start overigens prima , het probleem doet zich echt voor bij warm weer.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kan er niets aan zien. Meten is ook moeilijk - heeft alleen nut op het moment dat de motor niet aan slaat.
Uitlezen gaat meestal ook niet, want in 99% van de gevallen wordt er geen foutcode gezet.
Uitlezen heeft ook alleen maar weer nut op het moment dat de motor niet aan slaat.

Het is een gok: sensor laten vervangen.

wil12012 (0), 13 jaar geleden

Ik heb ook zo een probleem gehad, viel spontaan uit onder het rijden, en zoals Oldford zegt was het een van de sensors, weet alleen niet meer welke, de krukas sensor of de nokkenas sensor, deze vervangen en het probleem was opgelost.Wat het starten betreft na het uitvallen, ik moest hem wel altijd eerst van contact afzetten, dan starte hij meteen, wilde ik hem zo opnieuw starten na het uitvallen (dus zonder eerst de sleutel helemaal terug te draaien van het contact af) dan kreeg ik hem niet aan de praat.
Succes, Wil.

Sioux (0), 13 jaar geleden

Ok dan, maar het is wel zo dat ook al haal ik de sleutel eruit dan nog duurt het een aantal minuten voordat hij weer wil starten , is dit dan nog steeds het zelfde ? ( ik ben leek dus vandaar de vraag),

groetjes Patrick

wil12012 (0), 13 jaar geleden

Geen idee, ik heb je alleen maar mijn ervaring mede gedeeld, bij mij starte hij dus wel meteen na eerst het contact af zetten.
Succes ermee, groet, Wil.

Sioux (0), 13 jaar geleden

Wellicht kan Oldford dit toelichten ?

gr Patrick en dankje Wil voor je inbreng.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Juist dat moeten wachten is klassiek voor een defecte BDP-gever. Als die oud/defect en (te) warm wordt is het signaal slecht/te laag.
Afgekoeld werkt de gever (net) voldoende. Als de motor eenmaal loopt is het toerental hoger en wordt ook het signaal weer beter/hoger.

Je kunt zelf nog wel iets testen als het onderweg gebeurt. Je moet er alleen met zijn twee-en voor zijn.
Bougie er uit draaien (of test-bougie bij je hebben) en aansluiten op bougiekabel. Schroefdraad van bougie op aarde en iemand laten starten.
Zie je dan vonk? Ja of Nee. Bij nee is de BDP-gever toch echt heel erg verdacht.
Heb je een motorlampje dat gaat branden bij op contact zetten? Brandt dat ook als de motor niet wil aan slaan?

Sioux (0), 13 jaar geleden

vwb dat laatste , ja .

renefekkes (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een astra f 1.6 van 1994. Maak eerst een kort bougiekabeltje met bougie wat je in geval dat de storing zich voordoet (bij warme motor) je direkt op de bobine kan aansluiten en kan zien of de vonk nog aanwezig is. Bougie tegen massa leggen uiteraard. Is de vonk weg dan is het een onstekingsprobleem.
In mijn geval had een defekte (doorgeslagen) bobine de onstekingsmodule (50euro) (in de verdeler) ook kapot gemaakt. Beide vervangen en het probleem was opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.