Wij hebben een Opel Astra 1.6 uit 1999, met airco.
De auto verliest veel koelvloeistof, maar kunnen geen probleem vinden.
De auto heeft al 2 keer onder druk gestaan, via de koelvloeistof tank maar deze verliest o,o druk.
1,5 jaar geleden is de waterpomp al vervangen.
I keer heeft de auto onder druk gestaan bij de Opel garage en de laatste keer bij een andere garage, na het bezoek aan de laatste garage heeft hij 6 weken GEEN druppel water verloren, maar nu verliest hij al na 35 kilometer een tank water, de meter loopt dan ook regelmatig op naar rood, de auto loopt dan gewoon warm. Als je dan de dop van het tankje draaidt om bij te vullen staat er veel druk op, de tank is dan helemaal leeg maar er komt dan wel weer water terug in het tankje.
Wie heeft er een idee wat dit zou kunnen zijn.
Gr Patricia
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begint op een koppakking te lijken. Kun je laten meten met een CO-snuffelaar.
Rookt de auto? Uitlaat nat aan het eind?
Een kapotte koppakking zou je toch moeten zien als je de auto onder druk zet?
De auto rookt niet naar mijn idee.... en nat ook niet.
14 jaar
Kapotte koppakking hoef je niet te zien onder druk. Dan kan het lek dicht gedrukt worden. Komt niet vaak voor, maar het kan wel.
Verbrandingsgassen hebben echter een veel hogere druk dan het water en kunnen dan in het koelsysteem komen.
Andere mogelijkheid is thermostaat dicht, waterpomp kapot of radiateur verstopt en daardoor wordt de boel veel te heet en gaat het water verdampen met als gevolg veel druk. Zou eens de temperatuur van de radiateur - boven en onder - laten meten met een infrarood thermometer.
De kachlradiateur wil bij deze auto's ook gaan lekken dat kun je meestal wel aan je vloerbekleding voelen.
Gr. Harry
[quote=oldford]Kapotte koppakking hoef je niet te zien onder druk. Dan kan het lek dicht gedrukt worden. Komt niet vaak voor, maar het kan wel.
Verbrandingsgassen hebben echter een veel hogere druk dan het water en kunnen dan in het koelsysteem komen.
Andere mogelijkheid is thermostaat dicht, waterpomp kapot of radiateur verstopt en daardoor wordt de boel veel te heet en gaat het water verdampen met als gevolg veel druk. Zou eens de temperatuur van de radiateur - boven en onder - laten meten met een infrarood thermometer.[/quote]
/
Als de auto warm is staat er wel veel druk op de tank, maar asl de auto koud is staat er practisch geen druk meer op.
En de waterpomp is 1,5 jaar geleden vervangen.
Je geeft ook nog aan dat de thermostaat dicht kan zijn. Kan je dit nog ergens aan merken?
En de radiateur verstopt.... Ik gaf hierboven aan dat toen de auto naar de garage is geweest voor onder druk te zetten, de auto toen 6 weken geen druppel water heeft verloren, Er zat toen ook een rare kleur vloeistof in de koelvloeistof tank, kan het zo zijn dat de garage er zo'n flesje in heeft gegooid voor het dichte van een lek, en hierdoor nu de radiateur verstopt zit...... Kan ik dit nog ergens aan merken of controleren??????
14 jaar
[quote=berendonck]De kachlradiateur wil bij deze auto's ook gaan lekken dat kun je meestal wel aan je vloerbekleding voelen.
Gr. Harry[/quote]
De vloerbedeking is niet nat of vochtig, wel is de bekleding wat vettig. Als het dat zou zijn zou ik denk ik een natte plas moeten hebben gezien hij veel water verliest
14 jaar
O.K. dan kun je dat alvast uitsluiten, en als je thermostaat dicht blijft wordt je motor te heet hij spoelt dan niet door de radiateur maar enkel door de motor.
Gr. Harry
Als de radiateur verstopt is wat dan..... Kan je dit op een of andere manier doorspoelen???? Of moet hij dan vervangen worden.
Bovenstaande klinkt logisch.
ALs ik rijd en de auto word te warm dan zet ik even de kachel aan op warm, en je ziet dan de temperatuur wel naar benden gaan, omdat er dan te weinig water in het systeem zit blaast de kachel dan wel geen warme lucht. Als ik dan de kans zie om ergens te stoppen om water bij te vullen, dan is de auto kokend heet. Er zit dan erg veel druk op de koelvloeistof tank.
14 jaar
Koppakking (laten) testen middels luchtdruk op de cilinders zetten. ALS de koppakking lek is, is meestal de 3e of 4e cilinder lek.
Rij even bij een garage langs die kunnen je binnen 5 minuten vertellen of je koppaking lek is of niet.
Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar