Opel Astra: spanrol distributie

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: x16sz

Goede morgen! Ik heb de koppakking van mijn astra vervangen, en gelijk nieuwe multisnaar en distributie gekocht.
Heb op aanraden van de materialenhandel ook een nieuwe spanrol voor de distributie meegenomen.

Thuis gekomen zie ik bij de overigens erg duidelijke montageinstructies van SKF dat ik voor de voorspanning van de rol speciaal gereedschap nodig heb, bezit ik helaas niet.

Hoe klaar ik het karwei zonder dit gereedschap?

Is het als dat niet mogelijk is misschien ergens te koop, huur of leen??

Wie weet raad?

vwhobbyist

Geplaatst door vwhobbyist (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

heb je geen special gereedschap voor nodig,deze zit als het goed is nu geborgd en staat op spanning,je moet ook je waterpomp vernieuwen hiermee span je namenlijk je distributie die waterpomp moet je verdraaien om de riem te spannen en zeker weten dat een oude pomp hierdoor gaat lekken niet in discussie is gaan is gewoon zeker,dan monteer je het zaakje pak de borgpen uit de spanrol en verdraai je de waterpomp totdat de spanrol op juiste teken staat,die waterpomp verdraaien heb je speciaal gereedschap voor nodig maar dat hoeft niet,je pakt de nieuwe waterpomp doe er wat vaseline aan de rubberen ring monteer hem losvast en dan kun je met lange schroevendraaier die zet je op de buitenste ring en hamer voorzichtig de pomp verdraaien door er tikjes op te geven links of rechtsom.
de oude pomp verwijderen en lichtjes de raakvlakken in het motorblok wat schoonschuren met schuurpapiertje

vwhobbyist (0), 13 jaar geleden

Dank voor je snelle uitleg
Moet de spanrol eigenlijk altijd vervangen worden?

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

ik doe dat wel als ik een distributie vernieuw is het alles of niets,loop en spanrollen waterpomp alles waar de riem overheen loopt,het zou te gek zijn natuurlijk als die rol er pas op zit maar hij moet wel weer een tijdje mee,en je vergeeft het jezelf nooit als je nu bezuinigd op een paar tientjes en over een paar maanden alles kapotloopt voor honderden euro's

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

.

vwhobbyist (0), 13 jaar geleden

je bent geweldig!
Ik ga ermee aan de slag.
Hoop hem zondag aan te kunnen pakken!

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dat vond mijn ex in het begin ook

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

[quote=robby10030],je moet ook je waterpomp vernieuwen hiermee span je namenlijk je distributie die waterpomp moet je verdraaien om de riem te spannen[/quote]
dit is niet helemaal correct, als er een spanrol op de distributie zit hoef je niks met je waterpomp te doen.
de oudere modelen hadden geen spanrol en werden met de waterpomp gespannen.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

wel degelijk,als deze spanrol buiten zijn bereik zit moet je de waterpomp verdraaien

vwhobbyist (0), 13 jaar geleden

Ik heb dat boek, jetzt helfe ich......enz maar aangeschaft.
Alleen bij vernieuwen van de spanrol moet een zgn basisinstelling gemaakt worden.
Daar verdraai je je waterpomp bij.
Begreep ik tenminste van het boek en Robby
Iedereen raad je aan de spanrol ook te vervangen bij vervaging van de distr snaar.
Hoeft dus alleen nooit nagespannen te worden.

Is dit juist wat ik nu denk begrepen te hebben?

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

ja nieuwe waterpomp en spanrol,op juiste spanning brengen en afblijven

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

[quote=robby10030]wel degelijk,als deze spanrol buiten zijn bereik zit moet je de waterpomp verdraaien[/quote]
als alles nieuw er op zit is de spanner nooit buiten zijn berijk en ga je ook niet met de waterpomp aan de gang.
heb zelf jaren bij opel gewerkt, en wij deden het nooit.
en als de spanner buiten zijn berijk is, is er iets anders aan de hand, en gebruik je niet de waterpomp om hem op te spannen.

vwhobbyist (0), 13 jaar geleden

Marc, sowieso dank voor je reactie. Hoe doe jij deze klus zonder speciaal gereedschap?

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

als je de riem ziet zitten, zet je hem op tijd onder en boven, dan de riem ontspannen en je kan de rest er zo demonteren.
als je een beetje handig bent denk ik dat je een uurtje of anderhalf bezig bent.
als je de nieuwe pomp monteerd, doe dan een beetje vasaline of iets anders vettigs aan de pakking, dit voorkomt opkrullen van de ring en lekkage.
maak ook goed alles schoon.

succes

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

waarom zou die ring op moeten krullen volgens jou????jij zegt toch dat je de waterpomp niet hoeft te draaien???

vwhobbyist (0), 13 jaar geleden

Marc, Robby, dank voor jullie meedenken.
Ik heb de uitleg ter harte genomen, en de Astra rijdt weer als nieuw!
Ben sowieso ook blij met een forum als problemcar.

vwhobbyist (0), 12 jaar geleden

Zie boven, heb succesvol met jullie hulp de klus geklaard.
Eerst oude spanrol afgetekend op blok, daarna nieuwe gemonteerd, loopt prima

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.