Hallo,
Ik ben bezig geweest met het vervangen van de keeringen en alle pakkingen van mijn blok.
De motor zit inmiddels alweer in de camper. Maar nu is het probleem dat we geen beweging in de motor krijgen. De krukas zit muur en muur vast.
Wij hebben de krukas eruit gehad om hem na te laten kijk door een bedrijf en daar was niks mee aan de hand.
Nu kom ik er dus achter dat de krukaslagers met 60Nm en 2de fase 115Nm vast gezet moet worden.
Maar we hebben het zo vast mogelijk gedraaid met alle kracht die wij hadden?
Kan het zo zijn doordat wij hem te vast hebben gezet dat de krukas niet meer draaid?
Ik hoop zo snel mogelijk iets te horen.
Mvg,
Ronnie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat kan inderdaad.
Verder is het zeer belangrijk dat, indien de lagers niet vervangen zijn, deze ook weer op exact dezelfde plek terug geplaatst worden. Zijn de lagers wel vervangen, dient er op gelet te worden dat de goede lagerschalen op de goede plek zitten i.v.m. de oliekanalen.
Ook van groot belang is dat met de montage alles heeeeeeel goed met olie in elkaar wordt gezet. Bij elke (!) lagerkap, zowel drijfstang als hoofdlager, dient na montage gecontroleerd te worden of de krukas nog draait. Een drijfstang kan maar zo heel iets scheef zitten waardoor ook de krukas niet jofel meer rond gaat. Ook de pistonpen dient soepel te gaan.
Lijkt me dus raadzaam om de boel weer los te halen, in ieder geval de bouten allemaal te vervangen en het liefst ook alle lagerschalen te vervangen. Let op dat alle lagerschalen aan 1 zijde zijn voorzien van een nokje en dat de schalen ook zuiver recht liggen. Een goed gemonteerde lagerschaal is te herkennen aan het feit dat deze licht geklemd zit in de houder.
Bedankt voor je reactie
In alle krukas lagers zijn er inderdaad een vierkantje uit aan 1 zijde.
Hoe kan je eigenlijk zien aan welke kant die inkaping moet richten.
En gelukkig staan er in alle lagers nummers geslagen en ook op het blok :)
Ik ga maandag namelijk de karterpan er weer afhalen om het nog een keer te controleren.
Alvast bedank,
Ronnie
13 jaar
Ronnie de constructeur heeft de lagers zo uitgevoerd dat omdraaien van het lagerblok NIET mogelijk is. Bij ieder lager dat je vast draait kijk je of de krukas nog draaibaar is!! voel je gelijk wanneer het fout gaat. De schaaltjes die fout hebben gezeten zou ik niet meer gebruiken ,het lagermateriaal is zeer zacht. Ook niet zo duur trouwens. Succes.
De afdruk v/d inkeping zie je op de lagerkap. Meestal moeten de inkepingen aan 1 zijde zitten.
Als je niet zeker weet dat alle lagerschalen weer op dezelfde plek zitten, deze zeker vervangen.
Hallo,
Ik heb een adresje in reeuwijk gevonden die lagers verkopen, vanavond even bellen om te kijken of hij deze op voorraad heeft.
Ik ga ze wel direct vernieuwen de krukas lagers.
Ik laat nog wel wat van mij weten.
Mvg,
Ronnie
13 jaar
Vergeet de bouten niet te vervangen. Daar zal de rek ook wel uit zijn.
Bij die modellen was dat begrip er nog niet (rekbout) maar meet de diameters van alle lagers op er zijn wel eens tappen op een ondermaat geslepen wat dan weer oliedruk verlies geeft. Groeten.
Klopt Punt, dat Opel toen geen rekbouten gebruikte maar als ik dan in het verhaal van de TS lees dat hij de bouten met alle geweld zo vast mogelijk heeft gedraaid, lijkt mij de fijnigheid van de bouten er wel af. Vandaar het advies om ze ook te vervangen.
Kan zijn maar op die bouten stond op de kop 10.9 of 12.9 dus die kunnen wel wat hebben . Als je ze nog kunt vinden waarom niet . Horen we wel waar het fout ging Ronnie???? Een lager fout monteren zet de boel al vast. Groeten.
Hallo,
Bedankt voor alle reacties!!
We hebben het weer nagekeken en het bleek dat de lagerschalen van de zuigerstangen verkeerd zaten.
Nu draaid de motor wel weer rond alleen wil nog niet starten. Heeft er iemand een idee hoe je het beste een oude diesel kan starten zonder elke keer de accuś leeg te trekken?
We hebben wel de timing van de diesel pomp goed gezet en hij stottert wel onder het starten maar springt niet aan. ook niet met starthulp!
Mvg,
Ronnie
13 jaar
Ronnie dat probleem hadden we toen ook al . Heb je dat tekentje op het ronsel van de pomp gezien??? Dat zet je naar de richting van cilinder EEN. Als de cilinder 1op dode punt staat en op onsteken dan moet het plunjertje al bijna 1mm onderweg zijn omhoog. Door die sleufgaten in de pompvoet kan je met wat heen en weren dat voor elkaar krijgen. Je denkt wellicht bij het starten, nog even en hij slaat aan ,maar zelfs met de pomp 180 gr.verdraait kan hij ook aan slaan maar roken zoals je het nog nooit eerder gezien hebt. Accu's leeg starten is niet de manier . De startmotor vindt dat niets de collector laat z'n tin los en komt daarna niet meer op toeren. Een trekkoord aan de wagen en even trekken. De pomp ontlucht zich niet!!! zijn stand is verkeerd,dus centrale dopje er uit en met de motor in de versnelling zo ver draaien dat met pompen de diesel in een grote boog langs je spuit (of niet) . Hoe is het met de opvoer pomp onderaan de motor ???? moet 0,5 bar geven. Minder vv. Succes.
Bedankt.
Dus moet cilinder 1 op dode punt staan en dat rond tekentje richting cilinder 1. en dat betekent dus als ik er voor staat dat hij links schuin staat naar cilinder 1 of echt richting distrubutie ketting?
Ik heb de het dopje al los gehad en met starten spoot/borrelde het eruit. Ik ga morgen dus even met een andere auto de motor aantrekken dus.
Eerst voorgloeien en daarna koppeling op laten komen? en in welke versnelling kan ik het beste doen omdat die camper rond 2500Kg is en die auto maar 1200?
en uit de pomp onderop spuit het er wel uit, maar met hoeveel bar? geen idee! kan het hellaas niet meten.
Alvast bedankt! jullie zijn de beste!
13 jaar
Als die opvoerpomp maar de orignele is!!! Er zijn 3 soorten maar lijken allemaal op elkaar. 2 e of 3e versnelling ... bij de hoogste beginnen ,als de motor maar sneller draait dan met de startmotor. De LEIDING van cilinder 1 op de pomp staat richting ketting !!! Houd de bos hogedruk leidingen erbij en je ziet wat ik bedoel. Groeten.
De motor heeft op die opvoerpomp gelopen dus ik neem aan dat het gewoon goed is?
Hier een foto. is dit wat je bedoel dan?
13 jaar
In mijn gedachte zat het anders maar jij hebt het voorbeeld er bij . Dat tekentje op het ronsel geeft de werzame nozzle aan. De 2300 waren de laatste met ook nog een turbo uitvoering. Dus 30 jaar terug al weer. Die druk van 0,5 bar is belangrijk omdat er anders geen gang in zit.
Ik ga het morgen op deze manier proberen.
Maar de motor heeft niet egt problemen gehad met het starten hiervoor dus waarom zal die druk opeens weg zijn?
Ik laat het morgen wel weten!
13 jaar
Eerst maar zorgen dat de motor draait.
Ik ben dus weer bezig geweest zonder succes.
Het blijkt dat de pomp lekt en dus geen druk uit de leidingen komen.
Ik heb een nieuwe pomp voor 100 euro weten aan te schaffen en heb gelijk documentatie erbij gehad :d
De plunjer moet al 0.93 mm omhoog gaan en dat moet met een dieselpomp meter gecontroleerd worden.
Vandaag gaat die nieuwe pomp er weer op en dan nog afstellen.
Als iemand die documentatie nodig heefty dan hoor ik het wel.
13 jaar
Hallo Ronnie,
Het is alweer even geleden, maar ik ben benieuwd wat je aan documentatie hebt!
Ik ga straks namelijk zelf ook met een 2.3D bezig.
Groeten
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar