Hoi
Ik heb laatst een opel corsa gekocht. De verkoper zei dat vermoedelijk het wiellager stuk was. Ik moest een auto hebben dus heb haar gekocht. Bij ongeveer een snelheid van 40 km begon een zoemend geluid rechtsachter en ging niet weg naarmate ik harder reed. Naar de opel garage toe en die zeiden inderdaad dat mijn wiellager stuk was en dat mijn handremkabel van het wiel linksachter vast zat. Al met al koste me dit 260 euro om te laten repareren want ja het lager moest erin geperst worden waar ik eigenlijk mijn vraag tekens bij heb maar daar kom ik later op terug. Dit vind ik net iets te veel omdat ik de auto voor 200 heb gekocht en het is alleen woon werk verkeer. (nou heb ik het ook niet zo breed). Ben naar de sloop gereden en de beste remtrommel die ik kon vinden er afgehaald en die ging er heel soepel af. Tot mijn verbazing kon ik dus de lagers er met de hand uit pakken (hoezo moeten ze erin geperst worden). Ik heb mijn wiel erafgehaald en toen kwam ik bij de remtrommel maar die ging er niet zo makkelijk af als dat ik dacht. Handrem had ik eraf want die krijg ik er toch niet op omdat mijn kabel vast zit. Dus met de hamer lopen tikken en na pijn en moeite is het gelukt. Toen de remtrommel met lagers en al die ik van de sloop heb gekocht er opgezet maar die ging er verdomd moeilijk op. De remschoenen zaten behoorlijk in de weg. Leek wel of dat de remschoenen iets naar buiten werden gedrukt waardoor ik de remtrommel er zeer moeilijk op kreeg. Na wat gekloot is het me gelukt maar krijg de remtrommel niet draaiend maar dacht probeer gewoon te rijden. Heb het wiel er op gezet en nog steeds kon ik het niet ronddraaien. Toen ik ging rijden merkte ik dat het zoem geluid weg was dut dat is een opluchting maar nu hoor ik een tik geluid ofdat er iets aanloopt tik tik tik tik tik en als ik rem wordt het harder. Toen ik klaar was met rijden kon ik het wiel wel draaien maar niet zoals het hoorde. Heel zwaar kreeg ik het wiel rond.
Wie o wie heeft voor mij tips om het probleem op te lossen.
Alvaste bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rem trommel er even afhalen.
dan de remvoerigen even terug stellen.
vlak onder de remcilinder zit een staafje met een kartelmoer die draai je wat terug zodat de trommel er makkelijk er op kan.
ook even kijken of alles nog op zijn plek zit .
als de trommel er weer op zit een keer of tien flink op het rempedaal trappen dan worden de remvoeringen afgestelt.
ik zou de handrem ook weer maken, moet toch in orde zijn voor apk.
wiellagerspeling afstellen.
wieltapmoer bij gelijkktijdig draaien van naaf met 25 Nm aandraaien.
wieltapmoer zo ver losdraaien tot de borgring nog net kan worden verschoven.
deze controle gebeurt met een schroevendraaier,waarbij niet gedraaid of gewrikt mag worden schroevendraaier niet op de wielnaaf laten rusten
13 jaar
inderdaad vallen de lagers zo in je handen maar de buitenring onderdeel van het lager blijft in je trommel zitten,en deze moeten er inderdaad uitgeslagen of geperst worden,en zo ook weer eringeperst worden.en even met slijptolletje de rand die in de trommel zit wegslijpen dan schuift de trommel makkelijker over de schoenen heen en verder doen wat hierboven staat beschreven.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar