close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Meriva: opel meriva nogsteeds niet aan de praat

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: z16xep

Hallo op 17 december had ik een probleem met een schade auto /draadboom links voor achterde koplamp.is door gesneden geweest door de schade. De draad boom is gerepareerd en na gemeten vanaf de abs /automaatbak stekkers /,en het gedeelte vanaf het front rechts /.Dit allemaal door gemeten tot de draadboom links onderde paravent de dikke draadboom, Alle draden maken verbinding zijn geen problemen mee .Alleen staat er in het dashbord een N en die veranderd in een F de auto start niet. Ik heb met OP-COM de auto uitgelezen en krijg de volgende fout meldingen .Ik weet me er even geen raad meer mee weet ook niet of er mischien relais stuk zijn of mischien toch controlle modulles defect .
iemand raad hier mee.
Alle raad is welkom

OP-COM 090714 - PC based diagnostic
OP-COM - KW2000 Communication Window> 2007|Meriva|Body|Body Control Module

Total number of fault codes: 7
U2105 - CAN-Bus no Communication with ECM (Engine Control Module)
(00) - Present
U2106 - CAN-Bus no Communication with TCM
(00) - Present
U2108 - CAN-Bus no Communication with ABS/TC
(00) - Present
Identifier:

P1615 - Wrong Vehicle ID from Body Control Module
(00) - Present
P1616 - Wrong Vehicle ID from Instrument Control Module
(00) - Present
U2107 - CAN-Bus no Communication with Body Control Module
(00) - Present
U2106 -
(00) - Present

Geplaatst door

fenton (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met motor uit en kontakt uit, wat is de weerstand tussen pin 6 en pin 14 van de diagnose stekker?

oldford 0
badge

14 jaar

ik zal de weerstand morgen even meten wat zou de weerstand moeten zijn tussen pin6 en pin14 dan weet ik welke waarde ik zoek .
vraagje is dit belangrijk ???? of test ik op deze manier de canbus.
mvg Fenton

fenton 0
badge

14 jaar

Uit welke computer zijn deze fouten uitgelezen? Body Control Module?
Heel veel codes maar ze zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde. (De Canbus geeft geen berichten door)

Is gewoon een probleem met de CanBus.(lijkt helemaal plat te leggen)
Als je dit op wilt lossen moet je als eerste zorgen voor de juiste schema's met pin bezetting van de div computers.(vooral de canbus pinnen)
Aan de schema's kan je dan ook goed zien hoe het systeem is opgebouwd.(wie praat met wie)
Anders kan dit wel eens een lange topic worden.

Kan inderdaad veroorzaakt worden doordat er toch een computer gesneuvelt is door kortsluiting.
die legt dan de bus plat.

Ik zou zelf eerst eens een van de betrefde computers losnemen en in de stekker de CanH en L spanning meten.
Goed? dan:

Een voor een de computers losnemen die aan deze Canbus hangen en kijken of er iets
veranderd (beste met diag apparaat eraan)

U2106 = vlgs mij ook TCM geen communicatie

Oiram

het zijn codes uit verschilende modules ,het zou kunnen dat een abs pomp die wel een tik heeft gehad kapot is/of door kortsluiting
een andere controller het heeft begeven .morgen dan maar weer eendagje etteren gelukig is de auto van me schoonvader en niet van n klant.
TCM volgensmij de transmisie modulle heeft ook geen kontakt.alleen vreemd dat geen een van de hoofd zekeringen kapot is gegaan .
van binnen was alleen een zekering van de koplampen kapot.je zou toch denken met kortsluiting aantal zekeringen kapot
maar geen eentje
mvg Fenton

fenton 0
badge

14 jaar

[quote=fenton]vraagje is dit belangrijk ???? of test ik op deze manier de canbus.
mvg Fenton[/quote]
Als het niet belangrijk is dan vroeg ik het niet. Het is de meest eenvoudige en snelste manier om op onderbreking van de motor-canbus te testen.

oldford 0
badge

14 jaar

Als je twijfeld aan de ABS kan je deze stekker eens losnemen en dan kijken of de communicatie op gang komt.
Een probleempje kan je wel hebben (als je niet zeker weet hoe het systeem is opgebouwd) en er toevallig 1 van de 2 afsluitweerstanden in die ABS zit krijg je nog steeds geen communicatie.

Hoe werkt Canbus (simpel uitgelegd) ongeveer:

Lopen 2 draden van voor naar achter in de auto (canH en canL)
Zitten op het einde voor en achter met een weerstand aan elkaar (afsluit weerstanden)
Op die draden worden (parallel) div computers aangesloten.(kunnen ze met elkaar berichtjes uitwisselen)
Die afsluitweerstanden zitten overigens meestal in 2 computers.(niet op die draden dus)
Zit er gewoon een computer(met afsluitweerstand erin) aan het eind van die draden.

1 Afsluitweerstand = 120 ohm (2 zijn dus tezamen 60 ohm)
Pin 6 en 14 (in de diag connector) zitten ook (net als de computers) parallel op de canbus.
Daar zou je eens kunnen meten wat de weerstand is.(60 ohm?)
Spanningen op die 6 en 14 zou je ook eens kunnen meten (grof gezegd) tussen de 1.5 en 3.5 volt
Staat daar een veel hogere (of lagere spanning) op, heb je iets gevonden.

In de diag connector meten is niet echt belangrijk maar het is wel de snelste manier op even snel op
die canbus te meten.

Als je id die 60 ohm meet in de diag connector en je neemt bijvoorbeeld die ABS los en je
ziet de weerstand naar 120 ohm gaan heb je de eerste computer(met afsluitweerstand)gevonden

Het kan zelfs zo zijn dat de canbus spanningen normaliseren (heb je de computer gevonden die de storing veroorzaakt)

Oiram

hallo bedankt voor de uitleg nu snap ik het een beetje de werking /ik heb in de diag stekker gemeten tussen pin6 en pin 14 meet helemaal geen waarde/(ohm) op pin 3 en pin 11 meet ik met kontakt uit 61 ohm en met kontakt aan 102 ohm en op de rest niets.
dus neem ik aan dat de hele canbus platlicht //ik ga maar een voor een de ecu s los gooien en kijken wat er gebeurt/eugenlijk geen idee waar ik ergens moet beginnen
uitlees apperaat er aan en dan in meetwaarde blokken kijken of er iets verandert/ik ga morgen beginnen met de abs pomp af te koppelen deze heeft echt een goeie knal gehad en dan zo maar verder zoeken.ik hoop dat ik iets vind .het is wel raar auto is gewoon
klaar maar starten ho maar

fenton 0
badge

14 jaar

nou ik ben iets verder de twisted pair van de can bus heb ik gerepareerd .nu is deze normaal getwist /het gedeelte waar ik hem gerepareed had was ongeveer 5cm niet getwist.leek me stug dat het hier door kwam.nou waarschijnlijk wel ik heb m los gehaald en weer getwist zoals het zat en weer gesoldeerd
nu lees ik de volgende fout codes de andere zijn weg.
OP-COM 090714 - PC based diagnostic tool

FENTON SCHADESERVICE

OP-COM - KW2000 Communication Window> 2007|Meriva|Transmission|MTA (Easytronic)

Keyword #1: 6B
Keyword #2: 8F
Normal timing parameter set.
systemSupplier: 20070116
ECUManufacturingDate: 1030040218
VIN: W0L0XCE7574219234
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 55562977 BN
systemSupplierECUHardwareNumber: LUK 0207010110
systemSupplierECUSoftwareNumber: Z6SH9434
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0005
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber:
systemNameOrEngineType: MTAF17 Z16XEP
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
ProgrammingDate: 20070125

Identifier: 0720

CalibrationDate: 20070125
CalibrationEquipmentSoftwareNumber: FFFFFFFF
ECUInstallationDate: 0001
VehicleManufacturerSpecific: 560501_005
VehicleManufacturerSpecific: Not programmed


Total number of fault codes: 3

P1722 - Gear Selector Serial Data
(00) - Present

P1725 - Shift Motor Sensor Supply Voltage (12V)
(09) - Present

P1726 - Select Motor Sensor Supply Voltage (12V)
(09) - Present

OP-COM 090821d - PC based diagnostic tool

Fantomel

OP-COM - KW2000 Communication Window> 2007|Meriva|Engine|Z 16 XEP

Keyword #1: EF
Keyword #2: 8F

Normal timing parameter set.

VIN: W0L0XCE7574219234
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
ProgrammingDate: FFFFFFFF
systemSupplierECUHardwareNumber: DEL 011D229950
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 12249823 JY
systemSupplierECUSoftwareNumber: FFFR
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0005
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: D06001
systemNameOrEngineType: Z16XEP

Identifier: 1D02

CalibrationDate: POP3308


Total number of fault codes: 2

P1700 - Service Vehicle Soon Request from Transmission Control Module
(0A) - Present

P0135 - O2 Sensor 1 Heater Circuit
(00) - Present
nou de laatste weet ik wel dat is als ik het goed hebt de lamdazone want die is nog niet aangesloten
alleen de andere nog geen ide van mischien weet u iets?




[quote=UNIVERSEEL11698]Als je twijfeld aan de ABS kan je deze stekker eens losnemen en dan kijken of de communicatie op gang komt.
Een probleempje kan je wel hebben (als je niet zeker weet hoe het systeem is opgebouwd) en er toevallig 1 van de 2 afsluitweerstanden in die ABS zit krijg je nog steeds geen communicatie.

Hoe werkt Canbus (simpel uitgelegd) ongeveer:

Lopen 2 draden van voor naar achter in de auto (canH en canL)
Zitten op het einde voor en achter met een weerstand aan elkaar (afsluit weerstanden)
Op die draden worden (parallel) div computers aangesloten.(kunnen ze met elkaar berichtjes uitwisselen)
Die afsluitweerstanden zitten overigens meestal in 2 computers.(niet op die draden dus)
Zit er gewoon een computer(met afsluitweerstand erin) aan het eind van die draden.

1 Afsluitweerstand = 120 ohm (2 zijn dus tezamen 60 ohm)
Pin 6 en 14 (in de diag connector) zitten ook (net als de computers) parallel op de canbus.
Daar zou je eens kunnen meten wat de weerstand is.(60 ohm?)
Spanningen op die 6 en 14 zou je ook eens kunnen meten (grof gezegd) tussen de 1.5 en 3.5 volt
Staat daar een veel hogere (of lagere spanning) op, heb je iets gevonden.

In de diag connector meten is niet echt belangrijk maar het is wel de snelste manier op even snel op
die canbus te meten.

Als je id die 60 ohm meet in de diag connector en je neemt bijvoorbeeld die ABS los en je
ziet de weerstand naar 120 ohm gaan heb je de eerste computer(met afsluitweerstand)gevonden

Het kan zelfs zo zijn dat de canbus spanningen normaliseren (heb je de computer gevonden die de storing veroorzaakt)

Oiram[/quote]

fenton 0
badge

14 jaar

P1722 - Gear Selector Serial Data (is denk ik de schakelmodule van versnellingshandle)
(00) - Present

P1725 - Shift Motor Sensor Supply Voltage (12V)
(09) - Present

P1726 - Select Motor Sensor Supply Voltage (12V)
(09) - Present

P1725 en 1726 zou ik eens goed contr of de TCM moduul wel spanning heeft.
Misschien gaat die P1722 dan ook weg (is eerst nog niet zo belangrijk)

In de ECU
P1700 - Service Vehicle Soon Request from Transmission Control Module
(0A) - Present
Komt denk ik omdat er in je TCM fouten zijn opgeslagen, gaat vanzelf weg of is te wissen als
je de storing van de TCM hebt opgelost.

Een stukje bedrading niet twisted (geloof haast niet dat dat al die codes heeft veroorzaakt)
Maar doet er eerst niet toe, Je bent al aardig wat verder netjes.


Meet ook nog even (diag connector)pin 6 en 14 (ben wel benieuwd of die nu wel 60 ohm zijn)

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.