Opel Omega: Opel Omega 2,5 tds 2001 met haperende automaatbak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 tds

Hallo ,

onze Omega 2,5 tds met automatische versnellingsbak wil sinds enkele dagen niet meer opschakelen boven de tweede versnelling . Navraag leert ons dat mogelijk de koppelomvormer zou stuk zijn , dat betekent maw een hoop geld ertegenaan gooien ...

Deze wagen heeft 300000 km gelopen , zou het mogelijk ook de automaatolie kunnen zijn die te zwaar is afgeleefd ? Zit er daar ook ergens een zeefje in dat mogelijk dicht zit nu ?

Uiteraard willen we eerst de minder kostende mogelijkheden even overlopen vooraleer die bak eronderuit te halen ! Kan dat uitgelezen worden of is er een andere methode om daaromtrent zekerheid te bekomen ?

Zelfs bij de sloop worden daar nog waanzinnige bedragen ( jawel , met 4 cijfers !) gevraagd voor een automaatbak van een wagen van meer dan 10 jaar oud , daarvoor mogen ze "m helemaal hebben van mij !!!

We hebben 'm echt nodig nu , onze andere Omega wil niet draaien , dus we moeten ons al redden met eentje ipv twee , graag asap uw raad , please !

Omega 2,5 tds

Geplaatst door Omega 2,5 tds (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

on wheelz (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je niet zeker bent dat de olie van de automaat (nog) niet vervangen werd hoop ik voor jou dat het nog niet te laat is . Vele gebruikers vergeten dat , met alle gevolgen vandien ... toch zeker eerst doen !

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Zit een filter in het carter van de automaatbak vervang die ook..Dus ik zou eerst de bakolie en het filter eens een keer vernieuwen.Kost minder als een andere automaat..En als het niks helpt tja dan kun je altijd nog verder kijken.

on wheelz (0) PRO, 11 jaar geleden

Downforthecause heeft 100 % gelijk , deze (kleine-re) kosten maken is nog steeds voordeliger dan van het ergste uitgaan en onmiddellijk een andere bak gaan monteren !

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

ok , dan gaan we eerst voor het vervangen van dat filter ( zeefje ?) en de automaatolie , weet er iemand van u de specificatie van deze olie en hoeveel er in moet ?

Moet er daarvoor een speciale procedure gevolgd worden ofzo ?

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

ATF olie ETL 7045 E

4,4 liter

Vergeet ook niet de pakkingkit voor op je carterpan (is pakkingloos) van de automaat want die moet eraf om bij het filter te komen, tevens zitten er als het goed is en pakkingen voor het filter bij.

En ja er is een speciale procedure.Vraag anders even na bij je lokale opeldealer of laat ze het even uitprinten als je mss de spullen daar koopt doen ze hier in de buurt nooit moeilijk eigenlijk.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Ok thanx downforthecause ; dat ga ik doen . Hopen dat ze hier even meegaand zijn als in jouw buurt ...

Kan zo'n defect aan de automaatbak eigenlijk ook via de obd bij de dealer gecheckt worden of is dat te verregaand ?

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Soms kun je het zien aan/in een datalijst op je uitleesapparaatuur of eventueel zelf een foutcode, maareh dan moet je natuurlijk wel weten waar je naar moet kijken en wat de bak eigenlijk wel of juist niet doet aan de hand van een proefrit dat is wat moeilijker om op afstand te kunnen beoordelen of ze dat voor je kunnen zien...

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Als je de olie en filter vervangt meteen de rembanden laten stellen. Dit wil ook nog wel eens helpen.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Dat is boven mijn petje Jack , kan je daar wat meer info bij geven ?

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Hoe het precies moet weet ik zelf ook niet. Je kunt dit beter laten doen bij een automaten specialist. JE hebt een goede momentsleutel nodig, Niet het juiste moment en het is bye bye bak.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat met rembanden stellen was vroeger met de Rekord automaat bakken.

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

De AR25 en AR35 bakken hebben ook rembanden. Is niet iets van vroeger.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Zijn die instelbaar dan tijdens de verversing??

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Deze zitten ook onder de carter en er kun je bij als de filter vervangen wordt.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Kun je die ook afstellen dan.

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Hier staat het hele verhaal beschreven.

http://www.OpelOmegaPortal.nl/viewtopic....

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Oke ik heb het gevonden in Tis alleen geldt het niet voor de Y25DT waarschijnlijk omdat daar een BMW motor in zit.

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

X2.5td is ook een bmw diesleblok.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Opel Omega
Bouwjaar: 2001
Brandstof: diesel
Motor: 2,5 tds


Dus niet van toepassing bij deze omega

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Ik vraag het eens na. Volgens mij zit achter de 2,5td een AR25bak.
Pas bij de y2.5DTI hebben ze gebruik gemaakt van een andere bak. Nl de 5L40-E.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Ik volg het op , maar gezien we het momenteel met één ipv twee Omega's moeten doen is er voorlopig niet de mogelijkheid om deze even op non-actief te zetten om de boel even open te gooien .

Het moet voorlopig dus zo verder ; bollen in tweede versnelli!ng , tegen 50 km/h geraak je er ook , het duurt alleen wat langer ...

En ook hier maar weer hopen dat het niet erger wordt ! Traag rijden is nog steeds beter dan helemaal niet meer rijden , zoals de andere Omega .

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Kijk even op de zijkant van de bak daar staat een type plaatje.
Een AR25 zit ook nog op X25DT.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

er zit daar inderdaad iets , maar het is door de jaren compleet onleesbaar geworden ... enfin , we gaan doen wat we al kunnen , zijnde de hydrauliekfilter en de bakolie vervangen , en dan zien we wel weer .

vervolg zien jullie dus later verschijnen !

on wheelz (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou me beperken tot het vervangen van filter en olie , wie weet is het probleem dan al van de baan ?

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

We hebben nog steeds niet de kans gehad om deze onder handen te nemen , omdat er nog steeds maar één van onze auto's rijdt .

In de loop van de komende week zou er via obd2 een poging tot oplossing kunnen geregeld worden , we hopen dus met grote aandrang dat dit resultaat oplevert !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.