Hallo ,
onze Omega 2,5 tds met automatische versnellingsbak wil sinds enkele dagen niet meer opschakelen boven de tweede versnelling . Navraag leert ons dat mogelijk de koppelomvormer zou stuk zijn , dat betekent maw een hoop geld ertegenaan gooien ...
Deze wagen heeft 300000 km gelopen , zou het mogelijk ook de automaatolie kunnen zijn die te zwaar is afgeleefd ? Zit er daar ook ergens een zeefje in dat mogelijk dicht zit nu ?
Uiteraard willen we eerst de minder kostende mogelijkheden even overlopen vooraleer die bak eronderuit te halen ! Kan dat uitgelezen worden of is er een andere methode om daaromtrent zekerheid te bekomen ?
Zelfs bij de sloop worden daar nog waanzinnige bedragen ( jawel , met 4 cijfers !) gevraagd voor een automaatbak van een wagen van meer dan 10 jaar oud , daarvoor mogen ze "m helemaal hebben van mij !!!
We hebben 'm echt nodig nu , onze andere Omega wil niet draaien , dus we moeten ons al redden met eentje ipv twee , graag asap uw raad , please !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je niet zeker bent dat de olie van de automaat (nog) niet vervangen werd hoop ik voor jou dat het nog niet te laat is . Vele gebruikers vergeten dat , met alle gevolgen vandien ... toch zeker eerst doen !
Zit een filter in het carter van de automaatbak vervang die ook..Dus ik zou eerst de bakolie en het filter eens een keer vernieuwen.Kost minder als een andere automaat..En als het niks helpt tja dan kun je altijd nog verder kijken.
Downforthecause heeft 100 % gelijk , deze (kleine-re) kosten maken is nog steeds voordeliger dan van het ergste uitgaan en onmiddellijk een andere bak gaan monteren !
ok , dan gaan we eerst voor het vervangen van dat filter ( zeefje ?) en de automaatolie , weet er iemand van u de specificatie van deze olie en hoeveel er in moet ?
Moet er daarvoor een speciale procedure gevolgd worden ofzo ?
12 jaar
ATF olie ETL 7045 E
4,4 liter
Vergeet ook niet de pakkingkit voor op je carterpan (is pakkingloos) van de automaat want die moet eraf om bij het filter te komen, tevens zitten er als het goed is en pakkingen voor het filter bij.
En ja er is een speciale procedure.Vraag anders even na bij je lokale opeldealer of laat ze het even uitprinten als je mss de spullen daar koopt doen ze hier in de buurt nooit moeilijk eigenlijk.
Ok thanx downforthecause ; dat ga ik doen . Hopen dat ze hier even meegaand zijn als in jouw buurt ...
Kan zo'n defect aan de automaatbak eigenlijk ook via de obd bij de dealer gecheckt worden of is dat te verregaand ?
12 jaar
Soms kun je het zien aan/in een datalijst op je uitleesapparaatuur of eventueel zelf een foutcode, maareh dan moet je natuurlijk wel weten waar je naar moet kijken en wat de bak eigenlijk wel of juist niet doet aan de hand van een proefrit dat is wat moeilijker om op afstand te kunnen beoordelen of ze dat voor je kunnen zien...
Als je de olie en filter vervangt meteen de rembanden laten stellen. Dit wil ook nog wel eens helpen.
12 jaar
Dat is boven mijn petje Jack , kan je daar wat meer info bij geven ?
12 jaar
Hoe het precies moet weet ik zelf ook niet. Je kunt dit beter laten doen bij een automaten specialist. JE hebt een goede momentsleutel nodig, Niet het juiste moment en het is bye bye bak.
12 jaar
Dat met rembanden stellen was vroeger met de Rekord automaat bakken.
De AR25 en AR35 bakken hebben ook rembanden. Is niet iets van vroeger.
12 jaar
Zijn die instelbaar dan tijdens de verversing??
Deze zitten ook onder de carter en er kun je bij als de filter vervangen wordt.
12 jaar
Kun je die ook afstellen dan.
Hier staat het hele verhaal beschreven.
http://www.OpelOmegaPortal.nl/viewtopic....
12 jaar
Oke ik heb het gevonden in Tis alleen geldt het niet voor de Y25DT waarschijnlijk omdat daar een BMW motor in zit.
X2.5td is ook een bmw diesleblok.
12 jaar
Opel Omega
Bouwjaar: 2001
Brandstof: diesel
Motor: 2,5 tds
Dus niet van toepassing bij deze omega
Ik vraag het eens na. Volgens mij zit achter de 2,5td een AR25bak.
Pas bij de y2.5DTI hebben ze gebruik gemaakt van een andere bak. Nl de 5L40-E.
12 jaar
Ik volg het op , maar gezien we het momenteel met één ipv twee Omega's moeten doen is er voorlopig niet de mogelijkheid om deze even op non-actief te zetten om de boel even open te gooien .
Het moet voorlopig dus zo verder ; bollen in tweede versnelli!ng , tegen 50 km/h geraak je er ook , het duurt alleen wat langer ...
En ook hier maar weer hopen dat het niet erger wordt ! Traag rijden is nog steeds beter dan helemaal niet meer rijden , zoals de andere Omega .
12 jaar
Kijk even op de zijkant van de bak daar staat een type plaatje.
Een AR25 zit ook nog op X25DT.
er zit daar inderdaad iets , maar het is door de jaren compleet onleesbaar geworden ... enfin , we gaan doen wat we al kunnen , zijnde de hydrauliekfilter en de bakolie vervangen , en dan zien we wel weer .
vervolg zien jullie dus later verschijnen !
12 jaar
Ik zou me beperken tot het vervangen van filter en olie , wie weet is het probleem dan al van de baan ?
We hebben nog steeds niet de kans gehad om deze onder handen te nemen , omdat er nog steeds maar één van onze auto's rijdt .
In de loop van de komende week zou er via obd2 een poging tot oplossing kunnen geregeld worden , we hopen dus met grote aandrang dat dit resultaat oplevert !
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar