Opel Omega: Opel Omega van '96 en van 2001 met de BMW 525 tds motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 tds

Hallo ,

kan er iemand enkele tips geven waar zoeken bij het volgende probleem : deze 2,5 tds van BMW oorsprong heeft gewoon geen zin om te gaan draaien , we vulden de tank al bij omdat we dachten dat er te weinig inzat , probeerden al met startgas , dan doet hij een zeer zwakke poging om aan te slaan , trekken achter een andere wagen heeft ook geen resultaat .

Nu draait zelfs de startmotor niet meer rond als je het contact draait . We merkten op dat er binnen een rood lampje oplicht met daarop het beruchte mannetje dat wegloopt : de startonderbreker dus.

Dat gaat dus niet meer uit , als je erop drukt pinkt het een aantal keren en gaat dan weer vrolijk aan !

We dachten aan een haperende of defecte dieselopvoerpomp , waar zit deze precies ? Onder de achterbank ?

Waar zit dat diefstalsysteem en hoe kan je dat weer desactiveren ? Of zijn er nog andere tips die we eenvoudig , zonder geavanceerde diagnose-apparatuur ter beschikking , kunnen testen ?

We hebben gelukkig een tweede Omega 2,5 tds van 2001 , die wel start , dus daar kunnen we dan ook wel wat afslopen om te testen , vermits deze ook niet ver kan rijden , maar deze vraag stel ik dan wel apart .

Omega 2,5 tds

Geplaatst door Omega 2,5 tds (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

kaleido 1 (1895) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou eerst eens zorgen voor een goede accu ?

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

De accu was het eerste dat we hebben vervangen , zo eenvoudig blijkt het niet te zijn ... Eerst draaide de startmotor wel rond , maar nadat er geprobeerd was de wagen aan te slepen deed die het niet meer , daarom werd de accu al vervangen . Nu blijft dat bewuste lampje dus aan , ook nadat de wagen werd gesloten en weer geopend , heeft wel cv maar geen afstandbediening (meer) .

Echt niemand enige tips betreffende diagnose ? Opvoerpomp nakijken is haalbaar , maar waarom draait die starter niet meer ? Zit dat diefstalsysteem zo in elkaar dat het nu de hele boel blokkeert ? Hoe krijgen we dat er dan weer af ? Het is frusterend daar tegenaan te kijken zonder een stap verder te kunnen !

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Is idd je start onderbreker. Heb je toevallig net de batterij vervangen van de ab??? Kan zijn dat je de chip kwijt bent.

Heb je een reserve sleutel waarmee je eens kunt testen of die wel werkt??

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Geen reservesleutel , en de enige die we hebben is er al eentje zonder afstandbediening :-(
Zoals de héél oude karren dus ! En nu ? Vraag me niet hoe en wat er allemaal aan gepoterd is , feit is dat 'm reed met een gewoon sleuteltje zonder afstandbediening , ook deuren alleen te openen via de sleutel ...

Enne ... het slagveld van geknipte , weer gesoldeerde , met andere kleuren er tussengezette en weer eens geknipte bedrading doet iedere technicus bleek uitslaan vrees ik ! Hier is duidelijk een klusser in de weer geweest , maar uiteraard ga je dat niet zitten uitpluizen zolang die kar naar behoren rijdt !

Nu vloek je dan wel even dat je daar bij aankoop niet op hebt gelet , maar ja , je bent al blij als alles werkt en het ding doet wat ervan verwacht wordt .

De startonderbreker zit er zeker nog tussen , dat is wel duidelijk , maar deze is niet de oorzaak , vermits dit lampje pas later is beginnen oplichten... Wie heeft hier een oplossing voor ?

ronny530 (0), 11 jaar geleden

De schade die de knutselaar heeft veroorzaakt moet toch gerepareerd worden. Het lampje met dat weglopende mannetje zeg niets meer dan dat de auto inactief (immobilisiert) is. Met wat mazzel gaat de ecu na het herstellen van de draadboom weer aan de gang maar dat durf ik na het geknutsel te betwijfelen.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

ja , dat is een feit , maar de huidige situatie heeft m.i. niets daarmee te maken , of er moet ergens één van deze "hoogstaande connecties" zijn losgekomen , want de wagen draaide en is daar opeens mee gestopt .

Mijn vraag is dus nog steeds hoe ik deze immobilisatie kan uit de kring halen , niemand gaat een Omega van deze leeftijd met een dergelijke (milieuvervuilende ...) zware dieselmotor erin nog proberen te stelen , dat systeem mag er dus echt wel uit !

Vermits ik niet echt ben gespecialiseerd in "diefstaltechnieken" en deze ook nergens worden gepromoot , blijft dit blijkbaar onbeantwoord , maar dat is het in essentie wat nu moet gebeuren , dacht ik !

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Immobilisatie zit in de ecu gebakken en een oudere werkende auto is uitermate geschikt voor overvallen en ram kraken. Succes met de zoektocht maar op de vraag om de beveiliging te omzeilen zal je hier geen antwoorden vinden. M.i moet je terug naar de essentie van het probleem en dat is de geknutselde draad boom.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Heb nochtans al van iemand op dit forum privé het bericht gekregen dat iemand van de Wegenwacht bij zijn omega - die toen ergens in the middle of nowhere aan de kant stond met hetzelfde probleem - dat heeft opgelost door ergens iets "om te lussen" - volgens die man - die het zelf totaal niet kent en er dus ook niet meer van kon zeggen .

Het zal blijkbaar dan toch wel kunnen ... maar als je niet weet hoe ben je uiteraard geen stap verder !

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Is dit het oude type omega met zwart rond knobbeltje bij het binnenlicht en een schakelaar met iets van diefstal op het midden console??

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

het is een omega b , het zwarte bolletje ( knikker van 1 cm diameter ) zit rechts ( passagier ) als eerste op de plaat waar het binnenlicht opzit , de schakelaar met het weglopende mannetje zit uiterst links van de andere schakelaars op de middenconsole . helpt dat ?

Ik wil anders gerust enkele foto's nemen en deze doormailen hoor . Alles om weer aan het rijden te geraken , als ik deze bak naar een Opel dealer moet laten afslepen om dit op te lossen kost me dat binnen de kortste keren meer dan de waarde van de wagen :-(

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Sleutel met een grote afstandbediening, afstandbediening uit de sleutel nemen contact aanzetten en met de afstandbediening op het bolletje bij binnenlicht richten en een paar keer indrukken tot het binnenlicht begint te knipperen. Dan is de AB gesynchroniseerd.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Dat is het het probleem , lees de vorige posts maar eens na er IS geen grote sleutel !
De wagen draaide met een kleine sleutel , dus ook zonder aparte afstandbediening !.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan heb je dus een probleem??

Je kan proberen op contact zetten accupool er af wachten en dan pool er weer op kijken of hij van de blkkering gaat.

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Waar woon je ergens?? Misschien iemand in de buurt die je wel wilt helpen met uitlezen.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Kijken of je een grote AB kunt begaan en laten inlezen maar weet niet of dat met de testkast moet het is alweer een tijd terug.
Misschien alleen aanmelden met de mannier zoals ik eerder beschreef.

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Aanmelden is alleen voor de ab op de cv, werkt niet op de imobiliser.

Delen waar het probleem kan zitten is

De sleutel.transponder
De ring op je contactslot.
De ecu.

De imobilisor kun je alleen laten uitlezen met tech 2 of op-com. Bij deze wagens kun je al niet meer weg met de paperclip methode.

Kan zijn dat door de slechte accu de imobilisor uit het ecu geheugen is. Als de imobiliser niet vrijgeeft komt de dieselpomp niet vrij waardoor er geen diesel wordt ingespoten.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij het type met de grote sleutel werkt de startblokkering wel via de AB.

Heb het nog even in Tis opgezocht daar staat met de middelste knop van de Infrarood AB activeer/deactiveer je de startblokkering en mede ook openen/sluiten van de centralevergrendeling.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Alvast bedankt voor het meedenken en opzoekwerk .

Spijtig genoeg heeft nog geen enkele methode enig soelaas gebracht , dus ik begin te vrezen dat de huidige blokkering van motorsturing - startmotor en brandstofpomp alleen door het coderen van een nieuwe (sleutel ? met ) afstandbediening kan opgeheven worden .

Mogelijk heeft men bij Opel zelf een oplossing , ik ga mijn licht daar eens opsteken en erg hard hopen dat het kan en liefst geen bakken geld gaat kosten .

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Het systeem werkt met een transponder en transponderring. Transponder zit in je sleutel omhuizing. Transponderring om het contactslot. Je hoeft geen nieuwe sleutel met ab te kopen. Alleen kijken of je transponder nog gekoppeld is.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Maar als de transponder / transponderring aan de oorsprong van het defect liggen en ik ga daar wat aan verhelpen moet die combinatie toch ook weer ingelezen worden ? Hoe lossen we dat dan op ?

jackvectrac2.0ne (0), 11 jaar geleden

Je zult deze uit moeten laten lezen. Dat kan bij de vod of bij een garage die in het bezit is van een op-com of diagun diagnose apparaat. Zij kunnen dan eventueel ook weer koppelen.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

belgië :-((

Gijsvm (0), 11 jaar geleden

In de buurt van antwerpen misschien, heb kennis daar die het ook uitlezen kan.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

wij wonen een 30-tal km van Antwerpen , de Omega staat ondertussen in Mechelen , bij een tankstation/garage die er ook eens wou naar kijken , maar die man blijkt de apparatuur niet te hebben om dat ding uit te lezen ...

Zou uw kennis tot in Mechelen willen gaan - voor een schappelijke prijs ? Als dat nl. te duur wordt kunnen we hem evengoed naar de Opelgarage daar slepen , maar we hopen nog steeds op een betaalbare oplossing .

Dat kan ook 's avonds hoor , de uitbater van die (kleine) garage is ook nog iemand met een hart voor techniek , die mensen nog wil verder helpen zonder ze de huid van hun oren te stropen :-)

Ik ga er ondertussen van uit dat het wel degelijk kan opgelost worden door de immobiliser te resetten , dat zei ook die garagist , dat zowel starter als inspuitpomp samen met de motorsturing waarschijnlijk geblokkeerd zijn door de haperende immobiliser , die nu niet meer via de gewone procedure met de ab kan gereset worden omdat er alleen maar een klein sleuteltje voorhanden is !

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Update : via die garagist zou er een obd2 uitlezing ter plaatse kunnen geregeld worden in de loop van de komende week . Zowel voor deze Omega als de andere (zie mijn andere topics) gaat er dan mogelijk een oplossing opduiken !

Later (hopelijk !) meer nieuws dus ....

cor9 (0) PRO, 11 jaar geleden

geen ervaring mede



Adverteerder

Naam:

obd2



Telefoon:

0645424005



Plaats:

2e Daalsebuurt, Bomenbuurt, Amsterdamsestraatweg na spoorviaduct (Utrecht)



Bekijk alle advertenties van obd2

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Dank je wel Cor .

Ik keek wel effe op dat jouw post in dit topic staat maar geen probleem ; ik kan ondertussen weer verder en eens persoonlijk contact opnemen om mijn licht op te steken .

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Morgen gaan we het eindelijk weten , er is tijd voorzien om de op-com erop los te laten , ik vermoed als oorzaak nog steeds een defecte opvoerpomp te vinden , de rest zijn volgens mij bijverschijnselen van die immobiliser .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.