close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Sintra: Opel sintra koel systeem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

Hallo iedereen

Ik heb van de week een opel sintra gekocht tweedehands
Na een dag is er een probleem ontstaan. De oude eigenaar vertelde mij dat de thermostaat van de auto 50 50 was en dat hij aan vervanging toe was.
Dus heb dezelfde dag een nieuwe thermostaat bestelt en moet wachten tot hij binnen is.

Nu merk ik dat na een tijdje rijden dat er een motor geurtje in de auto hangt en dat er af en toe witte rook onstaat het is niet constant na een tijdje trek de stank dan ook weer weg. en effe later komt het er weer.
Kan het zijn dat het door de kapotte thermostaat komt?? Op mijn dashboard werkt de temperatuur meter niet ik kan niet oordelen of het koel systeem in werking treed. Ik heb het ge porbeert te testen om de moter te laten draaien en wachten tot het systeem in werking treed maar motor werd erg warm maar geen rook of stank maar het systeem ging ook niet in werking.Veder is het koel vloeistof gewoon op max ook met ontluchten

Tevens brand het Motorstoringslampje ook

Komt dit probleem door de thermostaat die niet goed werkt of kapot is??

Alvast bedankt

Geplaatst door

james1977 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat voor een geur is het precies een zoetig geurtje of wat anders


gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

[quote=bassie138]wat voor een geur is het precies een zoetig geurtje of wat anders


gr sebastiaan[/quote]
Hallo sebastiaan.
Tja das een goede. Mij leekt het meer op een soort olie geur. Maar das als ik in de auto zit. Als ik voor de auto sta lijkt het wel of ik koelvloeistof ruik

james1977 0

15 jaar

dat moet je wel even weten als het koelvloeistof is heb ergens lekkage en met olie ook natuurlijk maar ik krijg nu wel een idee waarom die man de auto weg gedaan heeft


gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

[quote=bassie138]dat moet je wel even weten als het koelvloeistof is heb ergens lekkage en met olie ook natuurlijk maar ik krijg nu wel een idee waarom die man de auto weg gedaan heeft


gr sebastiaan[/quote]
En wat zou dan de reden moeten zijn volgens jou. Wat het probleem zou kunnen zijn.

james1977 0

15 jaar

de problemen die jij nu hebt denk ik het zijn niet de fijnste auto's om aan te sleutelen

gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

[quote=bassie138]de problemen die jij nu hebt denk ik het zijn niet de fijnste auto's om aan te sleutelen

gr sebastiaan[/quote]
Wat zou mijn probleem moet zijn dan volgens jouw?? Dat is mijn vraag

james1977 0

15 jaar

dat kan ik op afstand niet zeggen daar moet iemand naar kijken die er verstand van heeft

bassie138 0

15 jaar

[quote=bassie138]dat kan ik op afstand niet zeggen daar moet iemand naar kijken die er verstand van heeft[/quote]
Dan snap ik dan niet waarom je dat dit zegt de problemen die jij nu hebt denk ik het zijn niet de fijnste auto's om aan te sleutelen
maar toch bedankt voor het mee denken.

james1977 0

15 jaar

je hebt of koelvloeistof lekkage of olie lekkage of allebij anders krijg je geen geuren binnen

bassie138 0

15 jaar

[quote=bassie138]je hebt of koelvloeistof lekkage of olie lekkage of allebij anders krijg je geen geuren binnen[/quote]
Olie lekkage denk ik van niet. Ik verlies geen olie in iedere geval. En heb dat gecheckt met de meter stok blijft netjes op peil. Koelvloeistof zou we kunnen maar ook die blijft op peil staan. Ik weet alleen dat de thermostaat wel vervangen moet worden en die is dan ook bestelt maar mijn vraag was hier dan ook of dat er iets mee te maken zou hebben of niet. Of dat het ook gewoon de kop pakking kan zijn.

james1977 0

15 jaar

koppakking heb ik bij de diesel nog niet vaak mee gemaakt maar ik geloof niet dat het door de thermostaat komt die regeld alleen dat de motor lekker warm wordt ik ben wel nieuwsgierig wat het is

bassie138 0

15 jaar

waarom begin je aan een auto met een brandend storingslampje en een slecht werkend koel systeem?.
Dat is je toch een hoop ellende op de hals halen waar je neem ik aan niet op zit te wachten.

primera p11 0

15 jaar

[quote=bassie138]koppakking heb ik bij de diesel nog niet vaak mee gemaakt maar ik geloof niet dat het door de thermostaat komt die regeld alleen dat de motor lekker warm wordt ik ben wel nieuwsgierig wat het is[/quote]
Het is begonnen toen ik de kachel eens aan zetten dus van koud op warmte draai de. Maar kan puur toeval zijn. Ben zelf ook nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn

Maar als de motor heel erg warm wordt is het toch normaal dat je dat ook ruikt neen ik aan.

james1977 0

15 jaar

klinkt als lekke kachel radiateur.


motorlampje staat NIET in verband met de temperatuur problemen, laat m uitlezen bij een opel garage en je weet waarom het lampje brand.


en wat de rede is dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan.

Motorlampje en de lekkende radiateur.

Sleutelen aan dit type opel is ook lastig omdat alles krap zit ingebouwd.

Dit betekend als je zelf niet handig bent en je moet naar een garage dat dat fikse rekeningen kan opleveren.

meer manuren ivm meer demonteren om ergens bij de komen.

Verder zijn het fijne auto's

Willem12089 0
badge

15 jaar

[quote=Willem12089]klinkt als lekke kachel radiateur.


motorlampje staat NIET in verband met de temperatuur problemen, laat m uitlezen bij een opel garage en je weet waarom het lampje brand.


en wat de rede is dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan.

Motorlampje en de lekkende radiateur.

Sleutelen aan dit type opel is ook lastig omdat alles krap zit ingebouwd.

Dit betekend als je zelf niet handig bent en je moet naar een garage dat dat fikse rekeningen kan opleveren.

meer manuren ivm meer demonteren om ergens bij de komen.

Verder zijn het fijne auto's[/quote]
hallo Willem12089

Bedankt voor je reactie.
Mijn vraag is kan ik er door mee rijden naar de garage die 20 Km hier vandaan is. Of is het verstandig om hem te laten staan.

james1977 0

15 jaar

Als je koelvloeistof niet te hard zakt, ja waarom niet.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

[quote=Willem12089]Als je koelvloeistof niet te hard zakt, ja waarom niet.

Willem[/quote]
Wat kost ongeveer een nieuwe radiateur??
Me koelvloeistof is ook nog steeds mooi op peil. En dat geeft dus die af en toe rook?
En zie ook geen plasje on de voor bumper

james1977 0

15 jaar

Willem schrijft lekke kachel radiateur, dat is wel iets anders als de radiateur achter de bumper.
En als de kachelradiateur lek is moet vaak het complete dashboard eruit en dat kost een lieve duit.
Of de prijs moet erg zacht geweest zijn of je moet verzot op sleutelen zijn.
Want dit is idd niet de makkelijkste auto om aan te sleutelen en dat levert idd fikse rekeningen op.
Een vorige eigenaar op zijn blauwe ogen vertrouwen dat het de thermostaat is is ook niet echt verstandig.

primera p11 0

15 jaar

[quote=primera p11]Willem schrijft lekke kachel radiateur, dat is wel iets anders als de radiateur achter de bumper.
En als de kachelradiateur lek is moet vaak het complete dashboard eruit en dat kost een lieve duit.
Of de prijs moet erg zacht geweest zijn of je moet verzot op sleutelen zijn.
Want dit is idd niet de makkelijkste auto om aan te sleutelen en dat levert idd fikse rekeningen op.
Een vorige eigenaar op zijn blauwe ogen vertrouwen dat het de thermostaat is is ook niet echt verstandig.[/quote]
Beste primera p11
Bedankt voor je reactie.
Als het de kachelradiateur is zou ik toch een koelvloeistof verlies moeten hebben??.
Ik heb de vorige eigenaar gebelt. Maar die wilt het kosteloos repareren. Das het probleem ook niet.
Voordat ik de wagen kochte heb ik iets meer als een uurtje mee proef gereden en niks gemerkt. Ja een ding en dat is dat de tempratuur metertje de naald op 0 bleef steken maar de eigenaar zei dat komt door de thermostaat komt. Maar heb veder niks gemerkt. Ook na de aankoop moes ik twee uur rijden naar en huis en ook dat ging zonder problemen. De vorige dag zette ik de kachel aan en nadien zag ik die lichte rook en die geur en dat het stukje interieur van de kachel erg warm werdt na mate ik de kachel uit zetten ging alles ook weer weg.

Als dat het probleem zou zijn ik heb een goede kennis die het kan vervangen. Of de oude eigenaar wilt het ook laten doen. Das het probleem ook niet. Maar hoe kan ik veder zien of het aan de kachel radiateur is??

james1977 0

15 jaar

Ik denk dat de oude eigenaar alleen het thermostaatje voor zijn rekening wil nemen en echt niet de kachelradiateur.
En zelfs een tempmeter blijft echt niet op nul staan als de thermostaat open blijft staan.
Op het moment dat de auto stil staat stationnair te draaien komt de meter echt wel uit de hoek.
Zodra die rijwindkoeling krijgt zal die terug zakken.
Blijft de thermostaat dicht staan gaat de motor binnen enkele km aan de kook.
En als ik het zo lees is de kachelradiateur naar de knoppen, gezien de geur en de damp die je hebt zodra je de kachel open draait.
Er zal misschien best kv verlies zijn, alleen te weing om het in niveau terug te zien of op de grond in de auto.
Waarschijnlijk als je de kachel voluit laat werken een poos, zal er echt wel lekkage optreden en die kenmerkende geur die er bij hoort.

primera p11 0

15 jaar

Vind het een beetje vreemd,de meter op het dashbord staat op 0 en toch blaast hij warm tijdens het rijden ?

Dan denk ik niet dat je het in de thermostaat moet zoeken,maar aan de aansturing van het metertje of het klokje zelf..

Als de thermostaat open blijft staan en de motor niet op temperatuur komt,zou je ook geen warme lucht binnen krijgen,enkel lauw of koud.

indien je kachelradiator lek zou zijn,hoeft je mat nog niet eens nat te zijn,bij het geringste wat hij lekt,heb je die geur ook al in de wagen.

Worden alle koelvloeistofslangen en radiator wel mooi even warm na een stuk gereden te hebben ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Vind het een beetje vreemd,de meter op het dashbord staat op 0 en toch blaast hij warm tijdens het rijden ?

Dan denk ik niet dat je het in de thermostaat moet zoeken,maar aan de aansturing van het metertje of het klokje zelf..

Als de thermostaat open blijft staan en de motor niet op temperatuur komt,zou je ook geen warme lucht binnen krijgen,enkel lauw of koud.

indien je kachelradiator lek zou zijn,hoeft je mat nog niet eens nat te zijn,bij het geringste wat hij lekt,heb je die geur ook al in de wagen.

Worden alle koelvloeistofslangen en radiator wel mooi even warm na een stuk gereden te hebben ?

Gr Stefan[/quote]
Hallo stefan

Nee de kachel wordt niet erg warm meer lauwe warme lucht. Ik kreeg die luchtje in de auto na 10 min weg rijden van huis dus dat de motor op temp komt. Nadat ik de kachel terug zette van warm naar koud bleek het weg te gaan. Ik zie wel dat de koelvloeistof niet echt bepaalt schoon van kleur is. Blauw van kleur is het in ieder geval niet. De slangen worden wel warm maar niet te zeggen goh die worden goed warm het is net iets meer als lauw warm worden.
De vorige eigenaar vertelde mij dat de temp meter op 0 blijft staan omdat de thermostaat 50 50 was. En dat hij vervangen moes worden. De koelvloeistof tank blijft wel op peil staan. Zie niks dat hij verlies zou moeten hebben.

Heb nou net nog eens naar de koelvloeistof gekeken en met een spuitje wat koelvloeistof er uit gehaalt. Maar de kleur er van verbaaste mij heel erg. De kleur van de *koelvloeistof* was roze!! Zo ver ik weet klopt niet. Of kan dat wel?? Oh is het gewoon longlife

james1977 0

15 jaar

Nou net een bekenden van me geweest die monteur is. De temperatuur kabeltje bleek niet aangesloten te zijn. Dus weer terug aan gesloten. We zijn een stuk mee gaan rijden de temperatuur van de wagen bleef mooi rond de 90 met bergje op was het heel effe 100. Maar vandaag geen rook en geen rare geur in de auto. Kachel deed het heel goed. Alles werdt goed warm. Totaal geen problemen gehad hij heeft ook veder niks kunnen vinden. De thermostaat is misschien kapot of er zit geen 1 in. Maar als die er in zit moet die wel vervangen worden.

Maar wat het dan allemaal was tja blijft een raadsel

james1977 0

15 jaar

IK denk dat jij nog een keer op straat een gouden horloge vindt!!!
Wat een mazzel, de verkoper denkt van shit, lekke kop, temp weg vraagt wat rond en die zeggen allemaal van weg met dat ding.... gelukkig had ie er ook geen verstand van...
Nou blijkt er alleen een stekker van de temp sensor af te liggen... Als dit het enigste is, dan heb je mazzel
Koelvloeistof is dexcool en dat hoort roze, je thermostaat doet het want anders ging de temperatuur niet zo mooi heen en weer, miss dat ie niet helemaal goed opengaat want 90 is iets te hoog, maar hij zit er wel in, en je kachelradiateur zal niet de friste meer zijn, maar die zullen ze wel gedicht hebben met een middeltje in de koelvloeistof, daarna niet meer gebruikt, en dat is wat jij rook toen je hem wer in gebruik zette...

Afwachten maar, maar wel je koelvloeistof blijven checken!!!

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

[quote=Mercury]IK denk dat jij nog een keer op straat een gouden horloge vindt!!!
Wat een mazzel, de verkoper denkt van shit, lekke kop, temp weg vraagt wat rond en die zeggen allemaal van weg met dat ding.... gelukkig had ie er ook geen verstand van...
Nou blijkt er alleen een stekker van de temp sensor af te liggen... Als dit het enigste is, dan heb je mazzel
Koelvloeistof is dexcool en dat hoort roze, je thermostaat doet het want anders ging de temperatuur niet zo mooi heen en weer, miss dat ie niet helemaal goed opengaat want 90 is iets te hoog, maar hij zit er wel in, en je kachelradiateur zal niet de friste meer zijn, maar die zullen ze wel gedicht hebben met een middeltje in de koelvloeistof, daarna niet meer gebruikt, en dat is wat jij rook toen je hem wer in gebruik zette...

Afwachten maar, maar wel je koelvloeistof blijven checken!!!

gr

Peco Power[/quote]
Of het puur geluk is of niet. Dat valt nog te bezien wat de auto de komende dagen gaat doen. Maar hoe dan ook de auto gaat toch deze week een dag naar de garage toe om alles na te lopen of dan wel niet toch een probleem is. Verloppig rijdt het als een trein

james1977 0

15 jaar

Goedemorgen iedereen.

Blijkbaar is het toch niet zo geluk.
Vanmorgen was het er weer.
Weer pluimpjes rook achter de auto. Meteen al bij het weg rijden. Het is niet echt witte rook. Maar lijkt meer op verbrande olie. Ook hapert hij bij gas geven. Het lijkt me niet dat het koel water is wat weg loopt.

Wat zou het kunnen zijn

Ik heb eens de garage gebelt waar deze auto altijd onderhouden is. Nou blijkt dat er begin van deze maand dat ze de spruitsuk en de wervelkleppen vervangen en de paking. Zou mijn probleem er iets mee te maken kunnen hebben. Dat ze de paking er niet goed op zit of iets degelijk

james1977 0

15 jaar

James

Meteen na het wegrijden is dat beetje rook wat je ziet wel normaal ( condens bij koude motor )

Rookt hij dan blauw soms ? omdat je denkt dat het om olie verbranding gaat ? dit zou je ook goed moeten ruiken.

Dat haperen wat erbij is gekomen kan weer vanalles zijn nu..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]James

Meteen na het wegrijden is dat beetje rook wat je ziet wel normaal ( condens bij koude motor )

Rookt hij dan blauw soms ? omdat je denkt dat het om olie verbranding gaat ? dit zou je ook goed moeten ruiken.

Dat haperen wat erbij is gekomen kan weer vanalles zijn nu..

Gr Stefan[/quote]
Hallo stefan

Nee is niet echt meteen is na paar meter rijden komt de rook. Als ik dan ietsjes gas bij geef is het weg. Het is geen witte rook. Is gewoon blauwe rook en je ruikt het ook. Maar ik heb geen olie verlies of zo. Lijkt me meer dan het van de katalysator af komt. Ik heb begrepen dat de vorige eigenaar een stads rijder was en er geen grote afstanden mee reed. Er gaan geen lampjes branden verlies geen olie verlies geen koel water. En het is puur dat er rook uit de uitlaat komt en niet onder de motor kap. Bij stil staan met een draaiende motor zie je niks en ruik je niks.

Ik heb gebelt voor een afspraak en kan pas volgende week terecht. De garage zegt dat gewoon kan door rijden met die blauwe rook. Maar wel dagelijks de olie peil moet controleren.

Is dat aan te raden?

james1977 0

15 jaar

olie peilen wel natuurlijk
als je nog langer plezier van je tuut wil hebben
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

[quote=kleijn]olie peilen wel natuurlijk
als je nog langer plezier van je tuut wil hebben
mvg willem2[/quote]
Voordat ik ga rijden en na het rijden check ik de olie peil en de koelvloeistof.
Volgens de garage kan het ook in paar dagen weg gaan. Omdat misschien de katalysator erg vies. Misschien omdat de vorige eigenaar de auto alleen voor stad ritten gebruikt heeft. of dat de auto te lang stil heeft gestaan. Of gewoon vuile benzine een keer getakt

james1977 0

15 jaar

Roken bij een diesel bij vlot optrekken is volkomen normaal hoor.

kijk maar eens naar de gemiddelde VAG (Volkswagen Auto Groep) diesel, deze zijn heer en meester in het roetwalmen trekken, maar rijden verder heerlijk en over het algemeen nog zuinig ook.

mocht het licht blauwe rook zijn kan het ook van een slechte diesel verbranding zijn.

dan zou je even de pomp na kunnen laten kijken.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

[quote=Willem12089]Roken bij een diesel bij vlot optrekken is volkomen normaal hoor.

kijk maar eens naar de gemiddelde VAG (Volkswagen Auto Groep) diesel, deze zijn heer en meester in het roetwalmen trekken, maar rijden verder heerlijk en over het algemeen nog zuinig ook.

mocht het licht blauwe rook zijn kan het ook van een slechte diesel verbranding zijn.

dan zou je even de pomp na kunnen laten kijken.

Willem[/quote]
Hallo Willem
Bedankt voor je reactie
Het is precies het omgekeerde bij optrekken flink of beetje heb ik er geen last van. Heb dat alleen als ik een bergje af gaat of een constante snelheid hebt maar dan geef ik ietsjes gas bij en is het weer weg. Ik heb een middeltje in de benzine tank gegooid om de boel daar een beetje schoon te maken. De vorige eigenaar reed met 1 diesel tank meer dan 5 maanden er mee.

james1977 0

15 jaar

Weet iemand wat het zou kunnen zijn.
Als ik bij bergje af ga dat ik last heb van blauwe rook. Als ik ietjes gas bij geef dan is het ook weg. En met veel gas geven dus met een heling op heb ik nergens last van. En als ik gas los laat heb ik ook weer last van een blauwe wolk en als je weer gas bij geeft ietsjes of veel dan is het ook meteen weg.
Heb veder geen olie verlies. Merk alleen dat er in de diesel tank veel lucht zit. Als je de dop er af haalt.

Iemand een idee.

De kleppen zijn begin van deze maand vervangen geweest.

james1977 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Sintra of stel zelf een nieuwe vraag.