Beste mensen,
Graag wilde ik via deze weg wat meer informatie vergaren en ervaringen uit wisselen.
Ik zit met een auto opel vectra 1.6 16v uit 1999 met 213000 km op de teller die plus minus 1 ltr olie verbruikt op de 300 km.
Koude start betekend een flinke blauwe rookpluim uit de uitlaat, dit verdwijnt na enkele minuten.
Tijdens stads ritten verbruikt hij nihil aan olie, zodra je de snelweg op gaat zuipt hij olie.
Zijn er mensen die deze klachten kennen ?
Graag hoor ik jullie ideeen cq ervaringen.
Groeten,
Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de carter plug lekt verdwijnt er ook olie, net zogoed als langs het oliefilter of via een keerring.
Als de oliepeilstok onvoldoende diep ingestoken kan worden lijkt het alsof er te weinig olie is, met als gevolg dat je steeds met te veel olie rijdt, waardoor ook extra hoog verbruik.
Op de snelweg lijkt het olieverbruik meestal hoger. Omdat bij korte ritten bij lagere motor temperatuur nogal wat condens gevormd wordt kan het oliepeil daardoor zelfs stijgen. Bij hogere temperaturen zal dat water het eerste verdampen en door de carterventielatie in het spruitstuk en later uit de uitlaat komen.
Door de olie bij koude motor handmatig te peilen op steeds de zelfde vlakke plaats (zonder gestart te hebben) krijg je het beste beeld van het echte verbruik.
Je hoeft daarvoor de peilstok niet eerst af te vegen.
Vooral met bovenliggende nokkenassen is vlak staan belangrijk. De olie loopt anders soms wel en soms niet naar beneden.
Bijvullen met steeds dezelfde (voorgeschreven) olie. Als het peil in de buurt van het minimum komt. En dan niet meer dan een halve liter per keer. De volgende morgen kun je het resultaat van het bijvullen echt goed bekijken.
Carterventielatiesysteem,zuigers of veren of inlaat klepseals of combinatie ervan zorgen voor overmatig verbruik:
Carter ventilatie systeem hoeft meestal alleen maar gereinigd te worden, inclusief leidingen ervan en retour van de olie afscheider.
Of de inlaat klep seals onvoldoende afdichten kun je als volgt zelf constateren: Ga de snelweg op. rij 120 lifst in de 4e versnelling. Laat plotseling het gas los. De onderdruk wordt nu maximaal. Als de klep seals niet afdichten wordt er nu volop olie langs de klepstelen aangezogen.. Als je na opnieuw gas gegeven te hebben een korte hevige rookpluim uit de uitlaat ziet verdwijnen is dat die van langs de klepstelen.
Een defecte zuiger kun je lokaliseren door een echte cilinderlektest uit te (laten) voeren, waar bij het verschil in % lekkage van de zuigers met elkaar vergeleken wordt.
Beste Cor,
Dank voor uw reactie, ik heb nog een vraag.
Ik heb gelezen dat u het heeft over de carter ventilatie, mij is opgevallen dat er bij mijn motor aan de zijkant ervan, uit het kleppendeksel een slang naar beneden gaat volgens mij richting het carter, echter is dit volgens mij een universele niet voorgevormde slang want deze slang is geknakt of geknikt en zit dus eigenlijk dicht. Dan heb ik nog 2 slangetjes aan de bovenkant/achterkant van mij klep deksel kunnen vinden, deze zijn oke. 1 ervan gaat naar de gasklep, hier vind ik sporen van olie. Kan het zijn dat de olie misschien via deze slang, langs de gasklep in de verbrandingsruimte terecht komen omdat die ene slang dicht zit ?
12 jaar
Men kan de carterventilatie ivm het gas aangepast hebben. zorg er in elk geval voor dat de knik niet meer een de slang kan komen. en de rest goed in alle richten schoonblazen. Haal de oliedop er eerst ff af, dan kan de lucht weg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar