👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Ik rij met een zafira van 2008 1.7 cdti 110 pk en km stand 40.000
Het probleem dat zich voordoet is het volgende:
De DPF regenereert elke 200 km en het proces wat normaal een 20 minuten moet duren is afgelopen na 5 minuten.
Na het manueel doorbranden met de tech2 bij de dealer heeft hij het nog steeds.
Nu gaat men de egr klep testen op goede werking.
Omdat men denkt dat deze een beetje blijft open staan en zo teveel roet maakt.
Maar dan is het probleem van te snel stoppen met regenereren nog niet opgelost.
Bij mijn vorige wagen (Vectra) bleef de DPF mooi op 1000 km zitten als interval.
Maar deze vind het nodig om te starten met het proces na max 250 km. Soms zelfs minder als 200 km.
Zijn er nog die dit probleem hebben?
Graag ook feedback van professionals.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Continue herstarten van de regeneratie komt omdat de vorige regeneratie niet (echt) is afgemaakt.
De oorzaak moet gezocht worden waarom de regeneratie afgebroken wordt.
In het ergste geval betekent dat rijden met testapparatuur.
Heb je nog garantie?
Controleer het oliepeil regelmatig. Het is bekend dat onder dit soort omstandigheden er (veel) diesel in de olie kan komen.
ja ik heb nog garantie.
Het probleem ligt inderdaad bij het niet vervolledigen van het hele proces.
Maar de dealer weet het ook niet meer.
Hij zegt dat ik de eerste ben met de recente 1.7 cdti die hier een probleem mee heeft.
Voor alles is er een eerste proefkonijn zeker?
Olie zie ik wekelijks na. hij verbruikt geen druppel.
14 jaar
Als de dealer het ook niet weet, wie weet het dan wel!.
Dan moet de dealer de hele zooi maar vervangen,ik zou er als klant geen boodschap aan hebben dat tie dat niet weet.
En er is ook nog zoiets als een servicedesk waar die met moeilijke kwesties terecht kan.
Allen ja,dat kost de dealer geld,de boel vervangen.
14 jaar
Meer als Primera kan ik ook niet zeggen. Blijven aandringen, ook op hulp vanuit de importeur.
Blijf het oliepeil in de gaten houden. Het gaat hier niet om olieverbruik door de motor maar om het stijgen van het peil omdat er te vaak te veel diesel wordt ingespoten voor de regeneratie. Die diesel kan de olie verdunnen.
dealer doet niet moeilijk hoor.
Maar ze gaan eerst kijken of hij het met de laatste software update nog heeft. Dit gebeurt nu vrijdag.
Dan zullen ze systematisch alle sensoren vervangen en pas op het laatste de roetfilter zelf.
De auto is nog in garantie dus de dealer krijgt alle terug van Opel normaal.
Ik zal de olie zeker in het oog blijven houden
14 jaar
De dealer krijgt echt niet alles terug van opel.
De importeur/technische dienst zal een aantal oorzaken aanwijzen die dit vermoedelijk kunnen veroorzaken.
Die onderdelen worden vergoed,gaat de dealer andere zaken vervangen draaien ze zelf voor de kosten op van die onderdelen.
14 jaar
Hallo,
Heb een Zafira 2007 1.9 100pk.
Ondertussen 47.000 km met heel veel problemen door de roetfilter.
Na 17.000 km nieuwe roetfilter moeten plaatsen -> kreng was verstopt.Gelukkig in garantie.
15.000 km later zelfde probleem.Maar geen garantie meer .
Rij ondertussen rond zonder roetfilter.Geen probleem meer door inhouden of stilvallen van wagen.
Probleem is wel dat hij regelmatig regenereert. Als ik veel korte afstanden rij ook last van een te hoog olieniveau.
Soms tot 3/4 liter te veel.
Kan dit regeneratieproces uitgeschakelt worden?
Weinig (geen) steun van dealer.Zij hebben geen oplossing voor dit probleem.
Kan iemand helpen?
grt Bruno
14 jaar
Hoi,
Bij enkele types kan je de ecu programmeren dat er geen roetfilter onder zit, anders
zijn er nog enkele chiptuners die de regeneratie functie uit kunnen programmeren.
Jos
Misschien best dat ik eens contact opneem met een chiptuner.
Kent iemand een goede betrouwbare chiptuner?
En weet iemand hoe of waar je een elektrisch schema kan downloaden voor de zafira 1.9?
Thanks
Bruno
14 jaar
Bruno 67,ik zou er zo niet mee doorrijden want dat stijgen van het oliepeil is pure diesel wat in de olie terechtkomt.
Dit komt door het regenereren,dan spuit tie extra diesel in om het het roetfilter schoon te branden.
Op de een of andere manier komt dit in je olie terecht.
die roetfilters zijn een regelrechte ramp,welk merk je ook pakt het is allemaal doffe ellende.
Dat komt omdat in nederland een diesel niet echt op temp komt,teveel korte stukken,geen hellingen,file.
14 jaar
[quote=Bruno67]Misschien best dat ik eens contact opneem met een chiptuner.
Kent iemand een goede betrouwbare chiptuner?
En weet iemand hoe of waar je een elektrisch schema kan downloaden voor de zafira 1.9?
Thanks
Bruno[/quote]
ik ben bij www.shiftech.be geweest
Die programmeur heet ook Bruno.
Maar hij zei me dat dit niet mogelijk was bij opel omdat die weinig info over de ecu vrijgeven om de dpf weg te kunnen schrijven.
Ik denkook niet dat het gezond is om zonder dpf te rijden als je ecu nog denkt dat hij er wel zit.
14 jaar
het is ook zo dat sinds begin 2010 opel een nieuw type olie heeft voor de dpf motoren.
namelijk 5w-30 dexos 2 olie.
Ook in de oudere motoren met dpf moet die er nu ingekapt worden.
Dit weekend ga ik deze olie er op gooien. Misschien dat mijn olie al teveel verdund is door diesel.
14 jaar
Is het dan niet zo dat hij alleen genereert als de filter begint te verstoppen?
Kan er dan niets overbrugt worden aan de sensor die de druk in de roetfilter meet ?
Vindt het wel schandalig dat opel niets doet aan het probleem , zelfs geen woordje van uitleg.
Het is mijn 5 de maar laatste opel die ik heb gekocht.
Ander en beter .(maar zonder roetfilter)
Bruno
14 jaar
Bruno,
Alle nieuwe auto's (diesel) hebben tegenwoordig een roetfilter. Je komt er dan ook niet onderuit. Misschien dat een ander merk er minder problemen mee heeft maar het blijft een storingsgevoelig ding.
Gr. Arjan
14 jaar
[quote=Bruno67]Vindt het wel schandalig dat opel niets doet aan het probleem , zelfs geen woordje van uitleg.[/quote]
bij mij willen ze wel helpen.
Maar ze gaan stap voor stap uitzoeken wat de oorzaak is.
En aangezien ik alleen vrijdagnamiddag bij de garage geraak is dit dus een proces van weken.
Nu vrijdag gaan ze de originele software er terug opsteken en de egr klap nakijken. deze zou ook de oorzaak kunnen zijn als die blijft openstaan en zo teveel roet maakt.
Maar dan nog blijft het rare dat het proces telkens na 5 minuten afgebroken wordt.
volgende week ga ik op reis naar Frankrijk. Eens zien wat hij doet op die rit van 300 km.
14 jaar
[quote=sliderke]volgende week ga ik op reis naar Frankrijk. Eens zien wat hij doet op die rit van 300 km.[/quote]
Vorige zomer naar Spanje geweest.Na 5000 km niets bijgekomen aan het olieniveau.
Maar nu de laatste 3 (KOUDE) maanden ->1l bij op 5000 km.
Bruno
14 jaar
dat is niet normaal.
14 jaar
Bruno, je weet niet of er niets bijgekomen is op je trip naar Spanje, helaas.
Op de rit naar Spanje en terug wordt de auto (en de motorolie) goed warm en dan verdampt de diesel weer.
Ook bij ritjes in Spanje wordt de motorolie warmer dan hier in de winter.
Lijkt toch echt op een probleem bij het regenereren.
de olie dit weekend wisselen lijkt me niets te vroeg
14 jaar
[quote=oldford]Lijkt toch echt op een probleem bij het regenereren.[/quote]
Ja , waar wat is de oplossing ?
14 jaar
[quote=sliderke]de olie dit weekend wisselen lijkt me niets te vroeg[/quote]
Olie is al vervangen. Daar al deze sh.. doe ik de olieverversing alle 5000 km.
14 jaar
Wat is de oplossing? Ligt eraan wat de oorzaak is. Het gebruik van de auto (korte ritten, veel file) of een probleem/defect.
Bij veel korte ritten en files een benzine- of gas-auto kopen.
Bij een probleem/defect rijden met uitleesapparatuur en het regeneratie-proces in de gaten houden.
Daarmee uitvogelen wat er fout gaat, of waarom dat iedere keer afgebroken wordt.
Op je rit naar Spanje wordt de auto gebruikt in omstandigheden die perfect zijn voor een diesel met roetfilter.
Lange ritten (dus door en door warme motor en uitlaat) met belasting (familie en bagage) met soms een heuvel op waar de motor moet werken.
Als het daar goed gaat, dan ben ik bang dat de gebruiksomstandigheden de oorzaak zijn.
Maar ja,half nederland rijd zo rond.
Diesels worden nou eenmaal in dit volle land met de file's en de vlakke wegen niet echt warm.
Er moet gewoon een oorzaak zijn en dat is echt wel uit te zoeken,alleen denk ik dat tegenwoordig de kunde ontbreekt bij een dealer/garage.
Zeker met de vervang cultuur van tegenwoordig word er neit meer echt serieus gekeken naar waarde en parameters.
Er rolt een storing uit een kastje en dat word vervangen en als dat niet werkt dan word het al snel moeilijk en krijg je van die gekke antwoorden als produkt eigen enz enz.
14 jaar
En half Belgie ook.
Voor een deel kan een dealer deze problemen ook niet oplossen. Hij kan alleen een melding doen aan de importeur (wat al al heel weinig gedaan wordt) en dan moet de importeur de melding nog aan de fabrikant doen en die moet dan de software veranderen.
Want dat er een ontwerp fout in die software zit, daar ben ik van overtuigd.
Onder "normale" omstandigheden werkt het wel, maar nu in de abnormale. Dat is gewoon niet goed getest.
Het is van de gekke, dat de software maar steeds meer blijft inspuiten om de temperatuur van het roetfilter omhoog te krijgen.
Zoveel zelfs, dat de diesel onverbrand langs de zuigers naar beneden loopt.
Het probleem ligt vaak bij de verkopers .
Toen ik mijn wagen kocht is er mij nooit verteld dat deze een roetfilter had.
Toch had ik vermeld dat ik ongeveer (max) 20000km per jaar afleg en vele korte afstanden doe.
Het enige dat telt is zoveel mogelijk verkopen per jaar.
En ja , een diesel is duurder dan een benzine.
Ga morgen nog eens passeren in de garage maar ja , mijn wagen wordt volgende maand 3 jaar.
Garantie ??????
14 jaar
Bruno,verkopers zijn verkopers geen technici.
Vaak zijn dit soort problemen echt wel te tacklen.
Door goed te gaan kijken wanneer en waar dit optreed en wat de stand van de sensoren en parameters is en goed te kijken waarom die gaat regenereren en of er een aanleiding is.
Dan kan een goede monteur echt wel een goed beeld krijgen van wat er aan de hand is.
Aan de hand van dat verhaal zou een monteur een goed verhaal naar de technici van opel kunnen sturen of de service helpdesk.
En er moet een scheiding komen in een mechanische monteur en een software/elektronische monteur.
Nu doen ze allebei en dat gaat tegenwoordig mank met alle elektronika en sofware er omheen,dat is al een vak op zich.
De fabrikant heeft bij de elektronika een diagnostisch tool laten ontwikkelen zodat een storing op een eenvoudige manier op te sporen is en door een monteur goed te interpreteren is door middel van fout code's.
Elk nummer staat voor een storing en vaak is de eerste storing die verschijnt leading, de rest zijn vaak vervolgstoringen van de eerste.
Maar een mechanische monteur heeft juist gekozen voor het sleutelen omdat hem dat beter ligt als dat gedoe in de schoolbanken met een PC en een boek voor je snufferd.
Daarom denk ik dat je beter iemand op kan leiden die zich alleen maar met software en elektrische storingen bezig houd en daardoor meer kennis kan vergaren van de problemen die zich tegenwoordig voor doen met de moderne auto.
Ook moet dat iemand zijn die met de technici van de fabriek in kontakt staat om problemen uit te wisselen en te bespreken en aan de hand daarvan actie te ondernemen.
14 jaar
[quote=primera p11]Ook moet dat iemand zijn die met de technici van de fabriek in kontakt staat om problemen uit te wisselen en te bespreken en aan de hand daarvan actie te ondernemen.[/quote]
Ik denk dat het probleem zich daar situeert.
Ben vandaag nog naar de garage geweest.
Denk niet dat ze op veel uitleg of steun van de invoerder kunnen rekenen.
Heb vroeger ook 10 jaar bij opel gewerkt , toen hadden we hulp van Arnold (technische ondersteuning ).Dat was iemand waar je op kon rekenen.
Ik weet niet hoe het nu is .
Ik werk nu bij Caterpillar , ook heel veel elektronica en meestal bij problemen ......weinig oplossingen van de fabrikant uit.
14 jaar
Net terug van de dealer.
Ze hebben er de originele software terug opgezet om te kijken of hij het dan nog doet.
Tevens hebben ze er ineens de laatste update bijgezet (versie 6). Deze was er 2 weken geleden nog niet. die update gaat over de egr klep.
De egr klep is eraf gehaald en volledig gekuist. Ze zag serieus zwart van de aangeklopte roet. Maar ze sloot nog wel perfect af.
Dus dat kan de oorzaak niet zijn.
even afwachten nu.
Anders worden de sensoren vervangen.
14 jaar
[quote=sliderke]Ze hebben er de originele software terug opgezet om te kijken of hij het dan nog doet.[/quote]
Hey sliderke,
Welke software hadden ze dan voorheen gebruikt.
Ben vandaag ook naar de garage geweest.
Zij zeiden ook dat ze met de 1.7 cdti weinig tot geen last hebben.
Al de probleemgevallen zijn 1.9 cdti.Verstoppen van roetfilters en diesel in olie ( tot 1 liter te veel ).
Aangezien mijn roetfilter leeg is gaan we eerst eens proberen of we een software zonder roetfilter kunnen programmeren.Wat gaat het resultaat zijn van de sensoren ?
Versta eigelijk niet goed waarom hij nog regenereerd , mijn filter is volledig open.
Waarschijnlijk vast programma in de software.
Bruno
14 jaar
Bruno,ik denk dat je toch er weer een filter in moet zetten teneinde alles weer goed te kunnen krijgen.
Dan pas kun je weer verder kijken.
Dat heeft zo geen zin,aan de software prutsen terwijl het systeem helemaal niet functioneert.
Dat regeneren is niet afhankelijk van wel of geen filter,dat ziet het systeem niet.
Het systeem meet een waarde waardoor die dit gaat doen.
Dan zou je daar een fictieve waarde in moeten zetten waardoor die niet meer gaat regenereren,maar dan moet je er wel verstand van hebben.
14 jaar
bruno: ervoor was hij gechipped he.
nu heeft de dealer de originele 110 pk software er terug opgezet.
14 jaar
[quote=primera p11]Bruno,ik denk dat je toch er weer een filter in moet zetten teneinde alles weer goed te kunnen krijgen.
Dan pas kun je weer verder kijken.
Dat heeft zo geen zin,aan de software prutsen terwijl het systeem helemaal niet functioneert.
Dat regeneren is niet afhankelijk van wel of geen filter,dat ziet het systeem niet.
Het systeem meet een waarde waardoor die dit gaat doen.
Dan zou je daar een fictieve waarde in moeten zetten waardoor die niet meer gaat regenereren,maar dan moet je er wel verstand van hebben.[/quote]
Regeneratie proces word niet opgestart door een sensor maar aan de hand van een matrix.
De dpf sensor heeft slechts een dignostische functie.
Uitzonderingen hierop zijn de Antara en Captiva. (bron: tis2webservice.gm.com)
14 jaar
ik heb er zonet de nieuwe dexos2 olie in gegoten.
Hij draait merkzaam stiller.
14 jaar
Hoe gaat het nu verder met de nieuwe olie erin?
14 jaar
net terug uit frankrijk
hij heeft het nu pas gehad na 688 km
wel enkel snelweg km's
dus ik vind dat hij het nog altijd snel voorheeft.
maar toch al een verbetering.
nu ga ik nog even vergelijken met stadsverkeer
14 jaar
Hey,
Kben deze week nog enkele keren naar de garage geweest.
Waar ze ook nog contact hebben gehad met Opel.
Volgens Opel is de oplossing heel simpel.
De klant moet maar meer rijden.Leve het milieu.
Heel duidelijk mijn 5de maar laatste Opel.
1 Kadett E GT-> zeer tevreden
2 Vectra GT ->tevreden toch veel problemen met stuurapparaat
3 Astra Break Diesel ->ontevreden ,heel veel olieverbruik ( +1l / 1000 km )-> nooit opgelost
4 Zafira a ,terug benzine->ontevreden ,heel veel olieverbruik ( +1.25l / 1000 km , na demontage motor 0.75 l)-> nooit opgelost
5 zafira b ,terug diesel -> ontevreden ->roetfilter->oplossing ????
Volgende zal terug benzine worden-> misschien fransman eens proberen.
Bruno
14 jaar
je zegt na demontage 0,75 verbuik.
dit is wel een normale waarde hoor.
Bij Mercedes halen ze een blok pas open vanaf 1 liter op 1000 km.
14 jaar
Sliderke,dat is echt niet normaal,zoveel olie verbruik.
Ja,de fabrikant vind dat normaal,maar als consument moet je dat niet pikken.
Alles versmeert van een dergelijk olie verbruik,.
Daarom rij ik nu een jap,ben helemaal klaar met die europese auto's.
Er was altijd wel wat mee,ondanks de verschillende merken.
En opel,met alle respect,maar dat loopt al hopeloos achter op de gemiddelde europeaan/japanner.
Futloze motoren,absurde onderhoudskosten,slechte kwaliteit,slechte garantie.
14 jaar
ik denk dat het bij opel zeer veel afhangt van de bereidwilligheid van je dealer.
Daar heb ik geen klagen over.
Een jap is zeer goed dat weet ik.
Maar ik heb me altijd laten vertellen dat die in wisselstukken veel duurder zijn.
Natuurlijk als je op een toyota 5 jaar garantie krijg ben je wel vrij safe.
ik rij ook alleen maar opel door de personeelskorting hoor.
Anders vond ik dat merk veel te duur.
14 jaar
Ja,onderdelen zijn duurder.
Maar tegen de tijd dat je het bij een jap moet vervangen heb je het van een gemiddelde europeaan al twee keer in je handen gehad.
14 jaar
Gisteren heeft hij het na 240 km weer terug gedaan.
Nu kan ik dus echt uitsluiten dathet aan de tuning zou liggen .
Morgen weer contact opnemen met de dealer over sensors te vervangen.
14 jaar
donderdagavond gaat hij binnen
zodat ze vrijdagochtend de temp waarden kunnen testen.
Men denkt dat de temp sensor defect is.
Ik ben het wel serieus beu om elke week naar de dealer te rijden
14 jaar
ze beweren dat ze het gevonden hebben.
de egr klep was defect (is vervangen°en een andere bypass klep die tussen de waterkoeling en de egr klep zit zit vast.
Deze wordt volgende week vervangen
Ik ben de eerste met een 1.7 cdti met defecte egr klep.
14 jaar
Ja,dat zeggen ze tegen jouw.
Misschien wel de eerste bij deze motor.
Maar alle opels,zowel benzine als diesel hebben problemen met de EGR.
Kom ook niet met de dooddoener dat het niet alleen bij opel voorkomt,is ten dele waar.
maar bij opel is de EGR echt een drama en ze krijgen het in geen enkel nieuw model opgelost,dat is nog het ergste.
Nou vervangen ze de hele boel bij jouw auto,maar over een jaar heb je het weer.
Ze krijgen het gewoon niet onder controle.
Het is bij elk merk een probleem,maar bij opel is het wel heel bont wat de EGR betreft.
14 jaar
Probleem opgelost.
Bij Opel is de oplossing heel simpel.DE KLANT MOET MAAR MEER RIJDEN.
Na 2 jaar eindelijk knoop doorgehakt en die kl*te zafira buiten gesmeten.
Na 3 probleem Opels hoop ik troost te vinden bij Nissan.
Gisteren Nissan Qashqai besteld met 2.0l benzinemotor.
Hopelijk brengt deze zonneschijn na jaren van donderwolken.
Groeten ,
Bruno
14 jaar
Top zeg, je kiest voor de duurste oplossing, heel slim. Dat zou ik ook wel willen, maar mijn portomonnee niet. Veel succes bij Nissan, helaas is geen enkel merk probleemloos....
Arjan
14 jaar
[quote=Bruno67]Probleem opgelost.
Bij Opel is de oplossing heel simpel.DE KLANT MOET MAAR MEER RIJDEN.
Na 2 jaar eindelijk knoop doorgehakt en die kl*te zafira buiten gesmeten.
Na 3 probleem Opels hoop ik troost te vinden bij Nissan.
Gisteren Nissan Qashqai besteld met 2.0l benzinemotor.
Hopelijk brengt deze zonneschijn na jaren van donderwolken.
Groeten ,
Bruno[/quote]
denk wel dat die behoorlijk wat benzine achter zijn kiezen gaat steken. Die weegt ook niet weinig he
bij mij tijn ondertussen de egr en bypass klep vervangen maar het probleem blijft zich voordoen.
Nog steeds begint hij aan de verbranding na 260 km ongeveer.
De dealer gaat nogmaals contact opnemen met opel benelux voor hulp.
Ik ben ondertussen wel aan het uitkijken naar een andere auto want ik betrouw die niet meer.
14 jaar
auto is terug binnen in de garage
nu gaan ze de injectoren testen en deintercooler testen op druk.
Indien die beiden in orde zijn krijg ik een volledige nieuwe dpf.
Dan is alles vervangen
14 jaar
en ja de nissan dealer gaat toch ook niet failliet
zie ze daar toch ook altijd bezig
14 jaar
Ze denken dat ze de oplossing gevonden hebben.
Alle 4 de injecteurs gaven geen goed beeld. Dus die worden alle 4 vervangen nu.
dit zou voor inwendige vervuiling hebben gezorgd.
Misschien ook daarom dat ik 1,5 liter meerverbuik had ten opzichte van anderen.
14 jaar
Wat is je verbruik dan?
14 jaar
ik zat och steeds rond de 7,9 gemengd
op autostrade kreeg ik hem niet onder de 6,5
terwijl mijn schoonvader en buurman die beiden dezelfde motor hebben allebei op autostrade rond 5,6 zitten
14 jaar
[b]Naam van dealer verwijdert, dit voegt niets toe aan het topic.
mvg, Hans
moderator Problemcar[/b]
waarom moet de dealer verwijderd worden als ik goed over hemspreek?
ik weet dat er in belgie veel slechtere zijn.
anyway. You´re the boss
14 jaar
[quote=Hans4040][b]Naam van dealer verwijdert, dit voegt niets toe aan het topic.
mvg, Hans
moderator Problemcar[/b][/quote]
Dit voegt misschien wel iets toe aan het topic.
Zo kan ik mijn dealer contact laten opnemen met die van sliderke.
14 jaar
Dirk, zaken als dealergegevens en dergelijke kan je via de mail uitwisselen.
Het is niet de bedoeling dat de site wordt gebruikt als reclamezuil (positief of negatief)
mvg,
Hans
hallo daar, ik zit zomaar eens te lezen, nu zie ik dat probleem van Bruno67 met zijn Zafira1.9cdti, ik weet dat bij deze 1.9 motor de roetfilter problemen heel eenvoudig opgelost kunnen worden, namelijk bij de Fiat dealers ik weet dat van een monteur die bij de Fiat werkt ze halen een klepje of iets dergelijks uit de egr klep, hang me er niet aan op als ik het verkeerd uitleg. Maar de oplossing ligt bij de Fiat garage kijk ook maar eens op autoweek bij mijn review Opel Zafira1.9cdti(het is per slot van rekening een Fiat motor he)
14 jaar
[quote=zafira2.2dti]hallo daar, ik zit zomaar eens te lezen, nu zie ik dat probleem van Bruno67 met zijn Zafira1.9cdti, ik weet dat bij deze 1.9 motor de roetfilter problemen heel eenvoudig opgelost kunnen worden, namelijk bij de Fiat dealers ik weet dat van een monteur die bij de Fiat werkt ze halen een klepje of iets dergelijks uit de egr klep, hang me er niet aan op als ik het verkeerd uitleg. Maar de oplossing ligt bij de Fiat garage kijk ook maar eens op autoweek bij mijn review Opel Zafira1.9cdti(het is per slot van rekening een Fiat motor he)[/quote]
je bent verkeerd mijn vriend.
ze zetten een klepje met kleinere opening VOOR de egr klep.
Hierdoor gaan er iets minder uitlaatgassen terug naar motor.
Maar bij de 1.9 ligt het echt aan de roetfilters zelf.
Bij de 1.7 gaat dit niet omdat de egr klep veel gevoeliger is en een positiesensor heeft.
Qua opel techniek ben ik volledig op de hoogte.
Heb jaren in de fabriek in antwerpen gewerkt en mijn buurman werkt bij een opel dealer.
14 jaar
Hallo Sliderke,
als je nou zo goed op de hoogte bent, waarom dan in godsnaam dit probleem posten?
Waarom vraag je het niet gewoon aan je buurman?
Zoals iedereen weet is de 1.9cdti een Fiat motor en dit probleem is in de autoweek review's al verschillende malen ter sprake gekomen, en werden de oplossingen bij verschillende Zafira rijders bij de Fiat garage's gevonden, vandaar dat ik het zomaar even liet weten.
Ik heb het trouwens alleen maar over de 1.9 motor's hoor. Maar bij deze: sorry dat ik ook van dit forum gebruik mag maken
14 jaar
[quote=zafira2.2dti]Hallo Sliderke,
als je nou zo goed op de hoogte bent, waarom dan in godsnaam dit probleem posten?
Waarom vraag je het niet gewoon aan je buurman?
Zoals iedereen weet is de 1.9cdti een Fiat motor en dit probleem is in de autoweek review's al verschillende malen ter sprake gekomen, en werden de oplossingen bij verschillende Zafira rijders bij de Fiat garage's gevonden, vandaar dat ik het zomaar even liet weten.
Ik heb het trouwens alleen maar over de 1.9 motor's hoor. Maar bij deze: sorry dat ik ook van dit forum gebruik mag maken[/quote]
waarom voel jij je nou zo aangevallen?
was helemaal de bedoeling niet hoor
ik opende dit topic om te weten of er nog zo gevallen zijn
en de dealer wist het ook niet he
de 1.7 is een isuzu diesel en daar helpt die oplossing niet
14 jaar
[quote=sliderke][quote=zafira2.2dti]hallo daar, ik zit zomaar eens te lezen, nu zie ik dat probleem van Bruno67 met zijn Zafira1.9cdti, ik weet dat bij deze 1.9 motor de roetfilter problemen heel eenvoudig opgelost kunnen worden, namelijk bij de Fiat dealers ik weet dat van een monteur die bij de Fiat werkt ze halen een klepje of iets dergelijks uit de egr klep, hang me er niet aan op als ik het verkeerd uitleg. Maar de oplossing ligt bij de Fiat garage kijk ook maar eens op autoweek bij mijn review Opel Zafira1.9cdti(het is per slot van rekening een Fiat motor he)[/quote]
je bent verkeerd mijn vriend.
ze zetten een klepje met kleinere opening VOOR de egr klep.
Hierdoor gaan er iets minder uitlaatgassen terug naar motor.
Maar bij de 1.9 ligt het echt aan de roetfilters zelf.
Bij de 1.7 gaat dit niet omdat de egr klep veel gevoeliger is en een positiesensor heeft.
Qua opel techniek ben ik volledig op de hoogte.
Heb jaren in de fabriek in antwerpen gewerkt en mijn buurman werkt bij een opel dealer.[/quote]
GIJ zijt verkeerd mijn vriend en dus totaal niet op de hoogte: er wordt niet met klepjes geprutst maar met een metalen plaatje met meerdere kleine gaatjes dat dezelfde vorm heeft als de dichtingen en dat men tussen de dichting en nog eens een tweede zelfde dichting zet, waardoor de EGR-flow omlaag gaat.
En bij de 1.9 ligt het evengoed aan vanalles en nog wat: egr, darm verschildruksensor gescheurd (vooral bij zafira b), fout rijprofiel, afbreken regeneratie omdat de klant niks van de kerstboom in zijn dashboard snapt ( te tam om t boekske te lezen) , foute calibraties van t fabriek uit, etc.
En het is niet omdat je jaren in een fabriek hetzelfde gedaan hebt of dat uw buurman bij een Opel dealer werkt dat je plotsklaps Techmaster bent en dus hoog van de toren moet blazen met luchtkastelenkennis. En ja: ik denk hetzelfde als Zafira2.2dti: als je dan toch volledig op de hoogte bent is deze post en uw probleem met DPF toch volledig overbodig?
Groeten, MDI (een elke dag bijlerende mechanieker bij een Opel-FAL-dealer. (FAL= Fiat, Alfa en Lancia))
Dank U
14 jaar
Beste MDI,
ik heb hiervoor al geschreven dat mijn vorig antwoord verkeerd is overgekomen.
Het is allezins niet de bedoeling om van de toren te blazen. Laat dit duidelijk zijn.
Ik wilde enkel gezamenlijk tot een oplossing komen van dit dpf probleem. Omdat de 1.7 een recente motor is.
Temeer omdat op het duitse zafira forum er nog mensen zijn met dit vervelende probleem.
Ik heb ook enkel stap voor stap uitgelegd wat er bij mij allemaal aan gebeurd is.
Bij de 1.9 gebruiken ze idd geen klepjes maar rondellen (plaatjes zoals jij ze noemt) met kleinere doorgang.
Dit is wat ik bedoelde maar wist niet ofdat het woord rondel door iedereen begrepen zou worden omdat wij dit n het antwerpse dialect meestal gebruiken.
Wat mij echter wel stoort is dat jij vrij persoonlijk begint te worden!!
Het ging hier over de 1.7 motor en is per toeval even over de 1.9 gegaan.
Laat ons dus effe on topic blijven.
14 jaar
nu puntje bij paaltje komt en ze een nieuwe dpf moeten geven (zoals ze eerst beloofde) trekken ze hun kak in.
en gaan ze zeggen dat bij de 1.7 het kan dat die na 200 km regeneerd.
de dealer krijgt geen goedkeuring van opel om hem te vervangen.
De dealer gaat nu eerst even een andere dpf van een jonge occassie eronder hangen om te zien of hij het dan nog doet.
Als hij het dan niet meer doet hebben we een doorslaand argument.
Heb veel goesting om hem als boycot te verkopen en een ander merk te kopen
gr
14 jaar
Hoe merk je eigenlijk dat die aan het regenereren is??? Mijn zafira 1.7L ecoflex 81kw van 2009, heeft nu 13000km nog geen problemen gemerkt. Het enige wat vervelend is maar hebben ze blijkbaar allemaal is zich even inhouden na gaspedaal volledig ingedrukt te hebben. Goed merkbaar wanneer je bijvoorbeeld terugschakeld naar 2de om een straat in te rijden en dan terug gas geeft om op te trekken, dan reageert die met vertraging. De demowagen waarmee ik een testrit had gedaan deed dit ook maar veel minder erg was ook geen ecoflex, wel een 1.7 81kw. Bij het optrekken in 2de hoor je meestal ook een schurend geluid precies (ik denk een klepsturing van het een of ander).
14 jaar
uw verbruik stijgt dan enorm
hij draait zwaarder
en de relais van de achteruitverwarming gaat klikken
en als hij bezig is als je ergens parkeert stinkt hij enorm
bij de mijne is het waarschijnlijk niet de roetfilter maar de ecu zelf die verkeerd berekend
ben nu aan het testrijden met andere ecu
14 jaar
Heb ik al een aantal keer ondervonden ja, maar niet abnormaal veel.
14 jaar
je moet eens opvolgen hoeveel km er tussen 2 verbrandingen zit.
Bij mij heeft hij met de andere ecu het na 477 gedaan
Er zit een andere ecu onder omdat het met een nieuwere dpf hetzelfde bleek te zijn.
Dus aan de roetfilter lag het niet.
Het is al beter al ervoor maar nog niet helemaal hoe het moet zijn.
Zal nog even opvolgen
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar