Beste forumleden,
Bij mijn Opel Astra H brandde het motormanagement-lampje in mijn dashboard. Na uitlezen bij de Opel Dealer luidde de diagnose als volgt:
P 0170 (1A) storing br. st. corr. (rij 1)
P 1614(50) verkeerde transponder sleutel
De monteur opperde iets over een luchtmassameter maar dat wist hij niet zeker. Hij raadde mij aan deze te vervangen. Nu weet ik niet wat ik moet doen, alsnog de luchtmassameter vervangen en het risico lopen dat dit een overbodige vervanging is...?
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Groet,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een benzine auto heb je 3 keuzes: luchtmassa meter, valse lucht, of lambda sonde defect c.q. uitlaat lek.
Bij gas komt er nog 1 bij: gas systeem staat te arm.
Is er gekeken/bij gezegd of het systeem te arm of te rijk staat?
Heb je bij het rijden op benzine (dag of 2) ergens last van?
Oldford, bedankt voor je reactie
Ik heb niets gehoord over een te arm of te rijk systeem. Verder rijdt de auto eigenlijk prima, zowel op gas als op benzine. Wel heb ik het gevoel dat de auto meer verbruikt.
Maar ik zal eens proberen om een dag of twee op benzine te rijden.
13 jaar
Hou het exacte verbruik bij. Na het tanken gereden kilomters delen door getankte liters en dan dagteller weer op nul.
Heb ik gisteren gedaan. Maar dat was op gas. Ik kwam uit op 1 op 10.82
Dit waren voornamelijk snelwegkilometers en dit was op gas.
13 jaar
Lampje brandt weer.
13 jaar
Als je daarmee bedoelt dat het lampje aan gaat, terwijl je op benzin rijd, dan moet de fout dus in het benzine-systeem gezocht worden.
Kan valse lucht zijn, een defecte sensor, benzinedruk probleem etc.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.
Enig idee van het verbruik op benzine?
Nee Oldford.
Het lampje begon te branden op gas.
Ik ben niet toegekomen aan twee dagen rijden op benzine, sorry.
13 jaar
Dan weet je nog niets. Kan dus ook het gas-systeem zijn.
Oldford, ik heb een vraag.
Ik heb vandaag op de snelweg een aantal keren zowel op gas als op benzine van de 100 km/u naar de 150 km/u getrokken.
Wat me opviel is dat de auto in alle keren eerst smoort, en dat er pas in een later stadium (bij +/- 4000 toeren) 'extra' pk's vrijkomen waardoor die wel opeens versnellen kan. Als ik het beschrijven zal in de woorden van een leek: Het lijkt alsof ik eerst harde tegenwind heb, en opeens de wind in de rug heb. Zo voelt het
Ik heb in het verleden een golf IV gehad met een defecte lmm, en deze symptonen komen aardig overeen.
Mijn vraag aan jou dus: kan alleen een defecte lmm dit veroorzaken, of kan het alsnog aan de eerder genoemde oorzaken liggen?
groet,
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar