Opel Astra: P 0170 storing/lmm vervangen?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1400

Beste forumleden,

Bij mijn Opel Astra H brandde het motormanagement-lampje in mijn dashboard. Na uitlezen bij de Opel Dealer luidde de diagnose als volgt:

P 0170 (1A) storing br. st. corr. (rij 1)
P 1614(50) verkeerde transponder sleutel

De monteur opperde iets over een luchtmassameter maar dat wist hij niet zeker. Hij raadde mij aan deze te vervangen. Nu weet ik niet wat ik moet doen, alsnog de luchtmassameter vervangen en het risico lopen dat dit een overbodige vervanging is...?

Kan iemand mij uit de brand helpen?

Groet,

AstraHaha

Geplaatst door AstraHaha (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een benzine auto heb je 3 keuzes: luchtmassa meter, valse lucht, of lambda sonde defect c.q. uitlaat lek.
Bij gas komt er nog 1 bij: gas systeem staat te arm.
Is er gekeken/bij gezegd of het systeem te arm of te rijk staat?

Heb je bij het rijden op benzine (dag of 2) ergens last van?

AstraHaha (0), 13 jaar geleden

Oldford, bedankt voor je reactie

Ik heb niets gehoord over een te arm of te rijk systeem. Verder rijdt de auto eigenlijk prima, zowel op gas als op benzine. Wel heb ik het gevoel dat de auto meer verbruikt.

Maar ik zal eens proberen om een dag of twee op benzine te rijden.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Hou het exacte verbruik bij. Na het tanken gereden kilomters delen door getankte liters en dan dagteller weer op nul.

AstraHaha (0), 13 jaar geleden

Heb ik gisteren gedaan. Maar dat was op gas. Ik kwam uit op 1 op 10.82


Dit waren voornamelijk snelwegkilometers en dit was op gas.

AstraHaha (0), 13 jaar geleden

Lampje brandt weer.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je daarmee bedoelt dat het lampje aan gaat, terwijl je op benzin rijd, dan moet de fout dus in het benzine-systeem gezocht worden.

Kan valse lucht zijn, een defecte sensor, benzinedruk probleem etc.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.

Enig idee van het verbruik op benzine?

AstraHaha (0), 13 jaar geleden

Nee Oldford.

Het lampje begon te branden op gas.

Ik ben niet toegekomen aan twee dagen rijden op benzine, sorry.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan weet je nog niets. Kan dus ook het gas-systeem zijn.

AstraHaha (0), 13 jaar geleden

Oldford, ik heb een vraag.

Ik heb vandaag op de snelweg een aantal keren zowel op gas als op benzine van de 100 km/u naar de 150 km/u getrokken.

Wat me opviel is dat de auto in alle keren eerst smoort, en dat er pas in een later stadium (bij +/- 4000 toeren) 'extra' pk's vrijkomen waardoor die wel opeens versnellen kan. Als ik het beschrijven zal in de woorden van een leek: Het lijkt alsof ik eerst harde tegenwind heb, en opeens de wind in de rug heb. Zo voelt het

Ik heb in het verleden een golf IV gehad met een defecte lmm, en deze symptonen komen aardig overeen.

Mijn vraag aan jou dus: kan alleen een defecte lmm dit veroorzaken, of kan het alsnog aan de eerder genoemde oorzaken liggen?

groet,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.