goeiedag,
Deze foutcode ontstaat op willekeurige momenten, sleuteltje gaat dan branden.
Turbodruk sensor en luchtmassameter zijn al vervangen.
Wat zou dit nog meer kunnen zijn???
Mvrgr J
Geplaatst door venedijk (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 Reacties
oldford (0) PRO, 14 jaar geleden
Kortsluiting?
venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden
Wordt met MAF sensor de turbo druk of buitenluchtdruk bedoeld??
meriva7673 (0) PRO, 14 jaar geleden
MAF sensor is hetzelfde als de luchtmassameter (Massa air flow)
MAP sensor is een druksensor (manifold absolute pressure)
Gr MERIVA
oldford (0) PRO, 14 jaar geleden
Omschrijving in Tis-2000 is:
Voltage op pin 10 van de ecu is groter dan 1.2 Volt. (Er staat echt 1 punt 2, niet 12)
Het gaat hier om de voedingsspanning van de MAF, niet om het signaal.
hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden
Je moet die TIS eens effe resetten denk ik. Hahahahahaha
Volgens mijn informatie is Pen 10 wel degelijk de signaaldraad ( Vanaf pen 5 van de Maf)
5 volt voedingsspanning komt van pen 1 van de ecu( Pen 4 Maf )
12 volt voeding direct vanaf een zekering ( Pen 2 Maf)
Massa op pen 3 van maf, vanaf pen 47 op de ecu.
Signaal ligt tussen 0 en 5 volt. Stationair lopend tussen 1,5 en 2 volt.
venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden
meten tussen 2 en 3 geeft geen spanning,
tussen 2 en massa geeft 12 volt.
Draad van bezetting 3 van luchtmassa meter en 47 van motor ecu is ok.
ECu defect??
hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden
Moet dan haast wel. Voordat je tot vervanging overgaat, met contact aan, en alles aangesloten meten hoeveel volt je DIRECT op pen 47 van de ecu krijgt.
12 volt, inderdaad ecu defect.
0 volt, ecu heel. Dan toch draadbreuk of overgangsweerstand in de bekabeling.
Groeten Marcel
venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden
heb een draad van aansl 3 van lmm naar massa gemaakt, probleem verholpen...
hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ook.
Groeten Marcel
venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden
Maar pen 47 zou massa zijn dus daar kan ik geen 12 meten.. toch??
Maar het probleem is niet opgelost maar veranderd:
P0100 Circuit voedingspanning MAF sensor, Ingangsignaal hoog. Dit was een storing die contstant aanwezig was waar door constant noodloop.
Deze is veranderd in: p0100 Bereik/werking circuit sensor luchtmassa/luchtvolume.
Deze storing treedt alleen op bij optrekken tussen 1500 en 2000 toeren en is dan weer te wissen en komt terug wanneer je weer een paar keer bent opgetrokken...
Wat zou dit kunnen zijn??
venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden
Ik bedoel Maf Sensor voedingssircuit bereik/werking..
oldford (0) PRO, 14 jaar geleden
Dit is een code die slaat op het signaal van de MAF. Ofwel te klein, danwel te groot in dat gebied.
Rijdend uitlezen en kijken wat het signaal aangeeft.
hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden
[quote=venedijk]Maar pen 47 zou massa zijn dus daar kan ik geen 12 meten.. toch??[/quote]
Nou, Als de massa IN de ecu is onderbroken, heb je dus een 12 volt voeding naar de verbruiker, en gaat DOOR de verbruiker omdat deze geen massa heeft ( daarom ook 0 volt over de pennen aan de MAF. 2x 12 volt is ook 0 volt verschil )
Indien dus de massa van de ecu echt kapot is, en de bekabeling heel MOET je diezelfde 12 volt meten aan de massauitgang van de ecu ( pen 47). Dat is dan het teken dat de bekabeling heel is, en de ecu kapot.
Groeten Marcel