Hallo
We hebben er weer een storing bij.
Vectra 1.8 met nokkenas-sensor storing.
Paar dagen geleden, kwam deze vectra bij ons, klacht niet verder doortrekken dan 4000 RPM.
Div. storingen op de gasklep, behandeld door collega van mij.
Gasklep schoongemaakt, storingen gewist, maar zonder effect.
ECU opgestuurd naar ACtronics. Laten testen, en idd probleem gevonden.
Gisteren kreeg ik het hele pakketje weer retour, gemonteerd. En klaar, dacht ik.
Meteen ging motormanagement lampje aan.
Uitgelezen, storingscode P0340.
Sensor bekeken, en er was een beschadiging zichtbaar vd kabels. achter de distributiekap. Gevonden dacht ik. Sensor vervangen, en klaar.
Niet dus.
Dis.timing gecontroleerd. Stond er 2 tanden naast. Hoe vreemd! Alles goed gezet. Liep meteen beter.
Maar nog steeds storing. Als ik tijdens stationair draaien de storing wis, komt hij niet terug.
Maar kan niet verder dan 4000 RPM doortrekken.
Met starten vliegt hij er meteen weer in! Bekabeling doorgemeten, is ok. Krijg netjes 5 volt op de sensor. En de signaaldraad geeft een blokspanning af naar de ECU.
Gemeten met Fluke scoop. Alleen wel max 2,1 volt ofzo. Klopt dit?
Het is een raar verhaal. Op-een-stapeling van rare dingen.
Spietjes zijn niet uitgeslagen.
Wie o wie kan me verlossen.
GR berry
Vandenbroekautos.nl
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
2,1 volt lijkt mij ook laag. Wat voor spanning meet je op de signaaldraad wanneer je de sensor los hebt? Misschien toch iets mis met de ecu.
He arjen.
dat heb ik niet gemeten. Het hele setje is nu weer retour naar ACtronics.
Hou jullie wel op hoogte.
GR berry
ACtronics gisteren gebeld. Was niks mis mee.
Ik ga als het setje terugkomt, even een originele sensor bestellen bij dealer.
En anders misschien de uitlaatnokkenas een tandje vroeger/eerder zetten.
Even toveren ofzo.
GR berry
Origineel krijg je bij deze motoren een andere nokkenas sensor met kabelboompje, dat moet je aanpassen en monteren. Als dat nog niet gebeurd is dan is dat waarschijnlijk de oplossing. Succes, Nico.
nieuwe sensor eraan. Geen verschil.
Signaal vd nokkenassensor komt met een bloksignaal binnen. maar max 2.4 volt. Klopt dit?
deze sensor produceert geen signaal. hij schakelt een 5v (of 12v) die de ecu op de schakeldraad zet naar massa, waardoor een bloksignaal ontstaat. 2.4v is te laag. bij losgenomen stekker: pin3 = voeding= 5v, pin2=massa=accuspanning t.o.v accu+, pin1=5v welke naar massa word geschakeld.
heb trouwens wel vaker een goedgekeurde ecu gehad die toch defekt bleek.
Nou de oplossing gevonden.
Ik heb beide signalen tegenover gezet. Van krukas en nokkenas.
Bleek dus dat de timing niet klopte. Heb de uitlaatnokkenas eerst 1 tand verlaat, daarna nog 1.
Scoopbeeld was mooi. En motor liep ook ineens veel rustiger. En kan doortrekken tot 6500 ofzo.
Het inkomende signaal van de nokkenassensor was dus goed.
Behoorlijk zoekplaatje dus. De spietjes van alle poelies waren trouwens ok. Als je de motor nu in het BDP zet...staat de merktekens wel tegenover mekaar vd
nokkassen, maar redelijk hoog.
Bedankt voor het meedenken.
GR Berry
Owja, heb voor de gein nog even de andere sensor (B-merk) eraan gehangen, en kreeg gelijk tijdens starten weer een storing.
Dus ook ALTIJD originele sensoren gebruiken bij dit soort storingen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar