close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: P1113, P0130

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16XEP

Heren techneuten,

Ik heb een probleem met mijn onlangs aangeschafte Astra Cabriolet z16xep, ik ben wel autotechnicus maar al enkele jaren niet meer werkzaam als monteur.
Ik heb de auto aangeboden voor een APK keuring en deze is afgekeurd op een te hoog CO, namelijk tussen de 8 en 12%.
De motordiagnoselamp blijft soms branden en met uitlezen geeft deze de volgende storingen:

P1113 Spruistukklep 2
P0130 Lamdasonde ( voor kat ) cilinderrij 1

Nu heb ik veel onderwerpen gevonden over de P0130, maar eigenlijk bij geen enkel onderwerp kwam het te hoge CO aan bod.
Er zijn nog geen metingen o.i.d verricht, de garage had bij dit motortype niet de mogelijkheid om parameters uit te lezen.
Zijn er mensen die dit ook hebben en een oplossing weten?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

MauriceG (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een hoog brandstof verbruik is het gevolg van een kapotte lambda sensor. Ga eerst de foutcodes wissen en ga er mee rijden. Dat moet wel een rit zijn van+/- 30 min. De eerste foutcode die erin komt is meestal de juiste. Ik denk dat de lambda sensor er eerst erin komt. Via livedata kun je de regelsnelheid van deze sensor kontroleren.

Succes,

joba 0
badge

14 jaar

Of ik een hoog brandstofverbruik heb weet ik niet, daar heb ik de auto nog te kort voor. De 2 storingen komen beide meteen terug met het wegrijden.

MauriceG 0
badge

14 jaar

Dan kun je bijna zeker zeggen dat het geen gevolg storingen zijn. De lamda sensor kun je zelf meten. Ik denk dat dat een sprongsensor is dus die zou op de zwarte draad met een frequentie van 1 hz moeten varieren van 0,1 tot 0,9 volt. Deze is zelf met een voltmeter goed te meten. Is de sensor tragen of haalt hij zijn spanningen niet dat is hij veroudert.
De andere code zal over en onderdrukklep gaan die wel aangestuurd wordt maar niet werkt.

Succes

joba 0
badge

14 jaar

P1113 Positiesensor poortdeactivering circuit spanning te hoog

Motor draait
Accuspanning groter dan 10 V
Het stuurapparaat herkent een verschil tussen de gewenste waarde en de werkelijke waarden van de positiesensor groter dan 98 %

Betreffende klemmen:
38, 45, 63 (X72)

Oplossing: C-026
P1113 Positiesensor poortdeactivering circuit spanning te laag

Motor draait
Accuspanning groter dan 10 V
Het stuurapparaat herkent een verschil tussen de gewenste waarde en de werkelijke waarden van de positiesensor kleiner dan 2 %

Betreffende klemmen:
38, 45, 63 (X72)

Oplossing: C-026

MDI 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.