Op reis is foutcodelampje verschenen.Wagen uitgelezen met KTS fout p1901 diferenteeldruksensor deeltjesfilter funktioneringsstoring.Fout gewist doch verschijnt opnieuw na enkel honderdmeter rijden; Klant voelt geen verschil in het rijgedrag van de wagen en denkt dat het tanken van total premium excell diesel dit fenomeen heeft veroorzaakt.Lampje begon te branden enkele tijd na het tanken .Duid deze fout op een verstopping in de roetfilter of op de werking van het filter? Wagen komt volgende week binnnen voor verder onderzoek.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
diferenteeldruksensor deeltjesfilter funktioneringsstoring
Wijst op een fout met de druksensor, stekker oid, sensor. Anders even uitlezen bij opel, die zien vaak net wat meer.
Fout duidt op de druksensor die het drukverschil meet voor en na het roetfilter.
Als deze niet meer werkt, dan zal ook het filter mogelijk niet meer geregenereerd worden.
Rijd je dan te ver door dan is het roetfilter zo vol dat regenereren niet meer kan en moet er ook nog een nieuw roetfilter op.
Kijk ook eens naar probleem van Zafira 2006 twee regels hier onder zelfde probleem
Dank voor de suggesties, ga hiemee volgende week aan de slag en laat de uitkomst weten.
slangetje tegen schutbord vlak boven subframe ff bekijken wil wel is stuk gaan
groeten
Slang tegen schutbord was gescheurd, vervangen en wagen is terug in orde.
Iedereen bedankt voor de oplossingen.
grtn Geert
Ik heb vorige week ook deze storing gekregen op mijne Zafira 1.9 cdti
Ik reed vorige week in een file terwijl de regeneratie bezig was van de partikelfilter. Na de regeneratie ging er een
lampje branden op het dashbord. blijkt foutcode 1901 te zijn.
Als ik de wagen stil leg en terug start is het lampje terug uit, en als ik rustig rijd en nie hevig optrek blijft het ook uit.
Maar als ik eens doortrek tot boven de 3000tr dan gaat het lampje terug aan.
Enig idee wat dit kan zijn? Ik vind het vreemd dat het lampje niet aangaat bij een rustige rijstijl
Alvast bedankt
15 jaar
Fout duidt op de druksensor die het drukverschil meet voor en na het roetfilter.
Als deze niet meer werkt, dan zal ook het filter mogelijk niet meer geregenereerd worden.
Rijd je dan te ver door dan is het roetfilter zo vol dat regenereren niet meer kan en moet er ook nog een nieuw roetfilter op.
Lijkt me dat een bezoekje aan de dealer een van de eerste dingen is die je moet doen.
Oldford, waarom geeft hij dan pas een foutmelding bij hevig optrekken ?
Als ik nu rijd en ervoor zorg dat het lampje niet aangaat door rustig op te trekken, wordt dan het regeneratie proces niet gestart ?
15 jaar
Probleem heeft zichzelf opgelost. Een paar goed doorgereden en nu gaat het lampje niet meer aan
15 jaar
Het probleem is terug gekeerd. Gisteren heeft ie wel weer een re-generatie gedaan van de partiekelfilter. Dus dat is voor mij een teken dat de druksensor wel
nog werkt. Ik merk nu wel dat het lampje sneller aangaat bij optrekken, reeds op 2500tr.
Zou dit kunnen duiden op een lekkage probleem, dat ie valse lucht trekt ?
15 jaar
Waarschijnlijk zit je roetfilter dicht, en kan de auto het filter niet meer (goed) regeneren. Uit laten lezen en roetfilter laten controleren.
gr
Peco power
druksensor kan alsnog defect zijn....
drukken uit laten lezen en eventueel roetfilter laten genereren.
is het filter binnen de kortste tijden wederom vol dan is er iets anders aan de hand waardoor er te veel roet geproduceerd wordt.
niet te lang mee doorrijden dus.....straks kost het je een roetfilter of erger nog een motor. als de motor te vaak probeerd te regenereren en dit niet lukt krijg je smeerolie verdunning.....dwz dieselolie in je motorolie.............niet echt fijn....
Onze ervaring is dat als er te lang wordt doorgereden met roetfilterproblemen dat de niet regenereerbare stoffen vast komen te zitten in het filter, of dat door herhaaldelijk geforceerde regeneraties het roetfilter smeltschade oploopt. Hierdoor zal de tegendruk zelfs bij een schoon filter te hoog zijn en neemt de tegendruk snel toe zodra het begint te bufferen.
Als je er op tijd bij bent valt het roetfilter goed te revitaliseren in de regeneratieoven. Wij hebben inmiddels al honderden filters op deze manier gereinigd en voorkomen dat er een nieuwe gemonteerd diende te worden.
(... ;-) )
"sluikreclame" verwijderd
gr
Mercury, moderator problemcar
Gisteren naar de garage geweest. Het probleem was op een half uurke opgelost. De oorzaak van het 1901 probleem was het darmpje dat van de sensor
naar de filter loopt. Daar trok die ergens valse lucht. Waarschijnlijk gescheurd. Nieuw darmpje van 40cm gestoken en probleem is opgelost.
OEF
15 jaar
hopelijk is het hiermee opgelost.
overigens, de methode die Simon10906 beschrijft is ook een leuke optie voor diegenen die de dpf echt vol hebben zitten en genereren niet meer lukt..
wij hebben er al een aantal afgeleverd bij hun. en met sus6. overigens kun je helaas niet de hele pijp opsturen, maar moet je hem er tussen uit zagen.
dat betekend dus laswerk......
@Opeltje
Correctie: we hebben voorkeur voor de hele pijp. Dat las en slijpwerk dat doen wij wel. Dat gebeurd ook voor 99% van de gevallen. Er is inderdaad ook een bedrijf wat zelf de pijp afzaagt... Dat moeten jullie dus zijn ;-)
kijk dat zijn berichten........doen we dat dus niet meer....hahhaha
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar