Wij weten het niet meer. het gaat over de Opel 1.9 SDI motor, maar hij ligt in een Saab 9-3 . rijdt perfect. na (!) afzetten motor gaat motor managment lampje branden. Foutcode P1902. Gaat bij opnieuw starten niet meer uit. alleen bij wissen foutcode's. blijft uit tot afzetten motor, dan weer zelfde ritueel. Inmiddels roetfilter vernieuwd, alsmede drukverschil sensor tegen schutbord. 2 retourslangetjes voor zekerheid ook vernieuwd. Auto gaat niet in noodloop. Wie weet DE oplossing??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Paultje!!
Als het een automaat is dan kan het een hydro-electrische klep zijn in de automaatbak, maar wat waarschijnlijker is is dat de achterste uitlaatgas temperatuursensor van het roetfilter is die niet werkt of geen spanning krijgt.
De spanningsvoorziening moet ergens rond de 5 volt zijn, zo tussen de 4,8 en de 5,2 volt. dat kun je even meten met draaiende motor.
e.v.t. even met live data kijken of je een waarde krijgt van beide uitlaatgas-temperatuur zenders van het roetfilter kan ook.
Live data mag je ook even bij mij komen doen, koffie staat klaar!
Je hebt een punt, maar volgens mij hebben we maar één uitlaatgas temperatuursensor. toch kun je wel eens gelijk hebben, want de klacht lijkt beinvloed te worden door de motortemperatuur. overigens is het een handgeschakelde 6-bak.
Dan zou ik die sensor maar eens controleren, ook of hij de juiste voedingsspanning krijgt.
één sensor klopt trouwens. foutje mijnerzijds.
Alleen v6 diesels met twee roetfilters hebben twee temp. sensors.
P1902
Hoge spanning uitlaatgastemperatuursensor (rij 1, sensor 2)
De spanning bij klem 32 van het stuurapparaat is hoger dan 2,23 V
(kortsluiting naar spanning)
Betreffende klemmen:
ECM: 32, 33 (XC53)
P1902
Lage spanning uitlaatgastemperatuursensor (rij 1, sensor 2)
De spanning bij pin 32 van het stuurapparaat is kleiner dan 0,66 V
(kortsluiting naar massa of onderbroken stroomkring)
Betreffende klemmen:
ECM: 32, 33 (XC53)
Dus toch even meten bij de uitlaatgastempsensor
We gaan as week eens meten, wordt vervolgt.
Vervolgt is met een D Paul..... lol
Maarre... is het nog gelukt?
Sorry voor de T en ook dat de Saab nog niet aan de beurt is geweest, druk met meer spoedeisende autozaken. volgende week wordt de Saab weer vervolgd. Je hoort nog...
Beetje meer huiswerk gemaakt, spanning vlak voor temperatuursensor gemeten. moet 5 volt zijn +-0,2. was correct. dus nieuwe sensor a 210 euro erin, en gelukkig.., probleem opgelost. allen bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar