Het betreft een Agila uit 09-2002, met inmiddels ~42000 km's op de teller.
Een 'probleem' is nu dat als de motor nog niet volledig warm is (olie nog niet op temperatuur) het stationair toerental af en toe 'pendelt'. Dit gaat tevens gepaard met een duidelijk voelbare trilling, de motor loopt op dat moment dus niet mooi 'rond'.
Dit is al een keer eerder voorgekomen, maar toen ging het oranje waarschuwingslampje voor de motorelektronica branden (auto met sleutel erdoorheen). Bij uitlezing van de computer door de dealer bleek dit een tijdelijke (?) storing in de EGR-klep.
Kan het zijn dat de EGR-klep niet 100% meer functioneert, of is dit verschijnsel op een andere manier te verklaren en/of te verhelpen?
Het rare hierbij is juíst dat het verschijnsel zich maar sporadisch, dus lang niet elke rit, voordoet.
Bij voorbaat dank voor antwoorden en mogelijke oplossingen,
Anton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan ook de stappen motor of smoorklep zijn*
* Welke gemonteerd zit op deze motor
Willem
Het gaat om een 1.2i 16-kleppen motor (75pk). Het lijkt erop dat het idd een probleem is met één van de stuurkleppen, aangezien het stationair toerental nooit echt inzakt, het wordt alleen onregelmatig.
Alleen nog de vraag hoe het komt dat de motor zo kan gaan trillen in een keer. Het is niet echt extreem dus, maar wel duidelijk voelbaar.
Kan het reinigen van de EGR/Smoorklep of de stappenmotor (zit er wel een op) een oplossing zijn voor een volgende termijn van 2-3 jaar?
19 jaar
Reinigen is wel de beste oplossing om te kijken waar het zit.
Hoelang t wegblijft is maar de vraag
(smoorklep huis of stationaire luchtklep* = welke van toepassing).
* = stappenmotor
Willem
Bedankt voor je antwoord, Willem
Ik vraag me alleen af waarom er geen (andere) foutmelding komt in deze gevallen. Het lampje is dus (al/pas) één keer gaan branden voor de EGR-klep, dus is het misschien tóch deze klep?
Het is niet zo dat ik me er echt zorgen om maak, echter heb ik liever een perfect functionerende auto op élk moment :)
Groeten, Anton
19 jaar
het kan natuurlijk ook in de EGR zitten, maar aangezien deze niet werkt bij stationair draaien denk ik aan de smoorklep/stationairsteller.
Willem
Ik dacht dat de EGR juíst bij stationair toerental werkt, en dat alleen hiermee de emissie-eisen behaald kunnen worden?!?
Correct me if i'm wrong....
De EGR-klep (Exhaust Gass Recirculation) werkt toch NIET bij flinke belasting van de motor (lees: flink gas tot vol gas), omdat hierbij volledig verse lucht benodigd is.
Het maximale vermogen kan volgens mij alleen bereikt worden als de EGR afgesloten is.
Alvast bedankt voor de tips,
Anton
19 jaar
stationair werkt die inderdaad niet. anders bijft de motor niet lopen...werkt alleen in deellast..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar