close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Agila: 'Pendelen' stationair toerental

Bouwjaar: 2002

Het betreft een Agila uit 09-2002, met inmiddels ~42000 km's op de teller.
Een 'probleem' is nu dat als de motor nog niet volledig warm is (olie nog niet op temperatuur) het stationair toerental af en toe 'pendelt'. Dit gaat tevens gepaard met een duidelijk voelbare trilling, de motor loopt op dat moment dus niet mooi 'rond'.
Dit is al een keer eerder voorgekomen, maar toen ging het oranje waarschuwingslampje voor de motorelektronica branden (auto met sleutel erdoorheen). Bij uitlezing van de computer door de dealer bleek dit een tijdelijke (?) storing in de EGR-klep.

Kan het zijn dat de EGR-klep niet 100% meer functioneert, of is dit verschijnsel op een andere manier te verklaren en/of te verhelpen?
Het rare hierbij is juíst dat het verschijnsel zich maar sporadisch, dus lang niet elke rit, voordoet.

Bij voorbaat dank voor antwoorden en mogelijke oplossingen,

Anton

Geplaatst door

Anton461 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan ook de stappen motor of smoorklep zijn*

* Welke gemonteerd zit op deze motor

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Het gaat om een 1.2i 16-kleppen motor (75pk). Het lijkt erop dat het idd een probleem is met één van de stuurkleppen, aangezien het stationair toerental nooit echt inzakt, het wordt alleen onregelmatig.
Alleen nog de vraag hoe het komt dat de motor zo kan gaan trillen in een keer. Het is niet echt extreem dus, maar wel duidelijk voelbaar.

Kan het reinigen van de EGR/Smoorklep of de stappenmotor (zit er wel een op) een oplossing zijn voor een volgende termijn van 2-3 jaar?

Anton461 0

19 jaar

Reinigen is wel de beste oplossing om te kijken waar het zit.

Hoelang t wegblijft is maar de vraag

(smoorklep huis of stationaire luchtklep* = welke van toepassing).

* = stappenmotor

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Bedankt voor je antwoord, Willem

Ik vraag me alleen af waarom er geen (andere) foutmelding komt in deze gevallen. Het lampje is dus (al/pas) één keer gaan branden voor de EGR-klep, dus is het misschien tóch deze klep?

Het is niet zo dat ik me er echt zorgen om maak, echter heb ik liever een perfect functionerende auto op élk moment :)

Groeten, Anton

Anton461 0

19 jaar

het kan natuurlijk ook in de EGR zitten, maar aangezien deze niet werkt bij stationair draaien denk ik aan de smoorklep/stationairsteller.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Ik dacht dat de EGR juíst bij stationair toerental werkt, en dat alleen hiermee de emissie-eisen behaald kunnen worden?!?

Correct me if i'm wrong....

De EGR-klep (Exhaust Gass Recirculation) werkt toch NIET bij flinke belasting van de motor (lees: flink gas tot vol gas), omdat hierbij volledig verse lucht benodigd is.
Het maximale vermogen kan volgens mij alleen bereikt worden als de EGR afgesloten is.

Alvast bedankt voor de tips,

Anton

Anton461 0

19 jaar

stationair werkt die inderdaad niet. anders bijft de motor niet lopen...werkt alleen in deellast..

Opeltje 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.