Opel ASTRA F: Piepen bij regen weer.

Bouwjaar: 1997

Beste lezer,

Mijn auto maakt bij het erge regen weer (net als gisteren) een raar piepend geluid,
als die piept komt de auto niet vooruit (net alsof die in zijn vrij staat) en dan als het piepen ophoud pakt hij de draad weer op.

als het de multi riem is kan ik er iets tegen doen ???

AiKoiN

Geplaatst door AiKoiN (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Frontera3444 (0), 19 jaar geleden

Komt dit probleem dan alleen bij regen voor of ook bij droog weer ?

Lijkt wel of de Koppelingsplaat versleten is. Zover ik weet heeft de multiriem niets met rijeigenschappen te maken (multiriem is meestal aandrijving Stuurbekrachtiging Waterpomp Dynamo, Aircopomp)en heeft dus niets met de aandrijflijn te maken.

Als het wel de multiriem (of v-riem) zou zijn is die zo te vervangen of te stellen , het piepende geluid komt omdat ie slipt, vreemde is dat de auto dan niet vooruit komt zoals je zegt ,en dat het lijkt of dat ie in z'n vrij staat. (of is dit gevoelsmatig , omdat wellicht de stuurbekrachtiging dan ook uitvalt of hapert)


Roliestone (0), 19 jaar geleden

Lijkt mij ook de koppelingsplaat. Controleer nadat je geschakelt hebt of het toerental wel oploopt, maar geen trekkracht aanwezig is. Zit het aangrijppunt van de koppeling helemaal bovenin?
Roland

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

het zit helemaal onder in... (de koppeling)
is namelijk pas vervangen... een nieuwe sachs of zoiets ben de doos kwijt..

het toerental gaat wel omhoog bij het gas geven....
dan piept die hard en dan ineens "pakt" hij de draad weer op en rijd verder raar om uit te leggen... maar vooral als ik het gas goed in stamp is dat het geval dan halverwege het optrekken gebeurt dat..

ok bij het afremmen op de motor doet die het soms..


en alleen bij regen weer !!!

Frontera3444 (0), 19 jaar geleden

Lijkt wel of ie niet goed koppelt of ontkoppelt, is de drukgroep ook vervangen ?

Heb je het afdekplaatje (controleluikje) weer gemonteerd nadat de koppeling is vervangen.misschien dat hier water door naar binnenkomt in het de behuizing en ie hierdoor slipt????

Anders zou ik het niet meer weten, misschien iemand anders.

Succes!

Roliestone (0), 19 jaar geleden

Het probleem moet je echt in de koppeling zoeken! Koppeling komt niet goed vrij. Geen of te weinig vrije slag pedaal en/of anders blijft de plaat kleven/ slippen door vettigheid of VOCHT, zoals Frontera al aanhaalt.

Roland

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

ik heb het bij een garage laten doen verder weet ik het niet...
ik heb het gemeld, en bij het starten piept mijn auto ook raar als ik de koppeling halverwege vast houd in zijn vrij... maar hij zegt (de monteur) dat dat normaal is... want als ik de koppeling helemaal intrap en weer los laat piept de auto niet meer (dit) is alleen bij een koude start als de motor een tijde heeft uitgestaan...

wat moet ik doen... want dat piepen daarom is de koppeling vervangen....

zucht...

iig erg bedankt voor de input !!!!

Roliestone (0), 19 jaar geleden

Wat je misschien eens kunt proberen is om een paar keer met een goed slippende koppeling met veel gas weg te rijden om de plaat en vliegwiel wat op te ruwen/ in te branden. Geef je geen garantie maar dat wil wel eens helpen en anders zou ik eens een andere monteur raadplegen voor een proefritje.

succes Roland

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

mwja de koppeling krijg ik niet slippend, 20 rijden in zijn 4 schakelen en dan vol gas geven trekt die mooi rustig door zonder te slippen... en tijdens het rijden met normaal weer merk je niets...

ik zal de garage houder maar bellen dat die het moet oplossen...
iemand nog een iedee van mijn andere topic ? dat mijn auto een schavend geluid maakt lijkt van de richting van de dynamo / distribrutie riem.

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

nog even een vraagje als ik de laatste week file parkeer knakt er iets ? wat zou dat kunnen zijn ...

stabilisators of de stuurkogel ?

Roliestone (0), 19 jaar geleden

Alleen bij het file parkeren? Bij het voor- of achteruitrijden?
Bij het max. insturen?
Knakt hij ook bij het links en/ of rechts afslaan?
Of bij het remmen achterwaarts? Kan je iets duidelijker zijn?

Roland

Nog even over de koppeling! Kijk of er ergens aan de onderzijde water in het koppelingshuis kan komen, omdat het slippen alleen bij regenachtig weer voorkomt.

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

uhm geen idee waar je het over hebt roland... ik kan best me kop wel onder de auto gaan leggen maar ik heb er de ballen verstand niet van...
maar als ik de motorkap open doe kijk ik zo naar de grond geen plaat of zo dat er water onder kan komen...

Bij het achteruit parkeren...
hij knakt niet bij het links en recht af slaan...
ps file parkeren is achteruit ;)
bij het achteruit rijden zonder te remene bij het helemaal tot het einde in sturen en dan wil ik terug sturen en dan knak...


heb alleen verstand van pc's :)
zelfde als kijk even of de FSB gelijk staat met de frequentie van het geheugen ;)

Roliestone (0), 19 jaar geleden

Dat knakken kan duiden op een iets versleten draagarm of spoorstangrubber, maar voralsnog niets om je druk te maken. Wanneer het erger wordt moet je het wél in de gaten houden ivm de sporing/uitlijning van je voorwielen.

succes Roland

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

bedankt Roland...

dus me koppeling moet ik even me kop er onder doen
als ik recht voor de neus van de auto sta hang het gevalletje links onderaan... en daar aan de onderkant moet ik kijken naar ?
het koppeling huis... en dat ziet er ongeveer uit als ?

AiKoiN (0), 19 jaar geleden

hmz... nu krijg ik ineens het gevoel of ik weet waar het knakken vandaag komt... het knakken komt van de bestuurders kant en dat moet je ook helemaal uitelkaar halen als je de koppeling vervangt... ik denk dat ik weet bij wie ik moet zijn !!!! de montuer....

sjonge jonge... nou hier wor ik vrolijk van kan ik dat dadelijk ook nog gaan betalen omdat het slijtage is....

martijn7411 (0), 19 jaar geleden

Ff over dat knakken, ik heb het ook met mijn astra f ('94), als ik over een drempel ga, snel van links naar rechts stuur. Ik ben bij de garage langs geweest en inderdaad is het rubber van de draagarm verschoven en mijn reactiepen of stabilisatorpen is krom. Om dat te laten repareren is dat ongeveer ¤135,- .
Dat piepen heb ik ook wel eens bij erg veel regen, maar echt inhouden doet hij niet. Succes verder
groeten Martijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.