sinds een week of 2 piept opeens mijn aanjagermotor van de kachel, eerst matig en nu toch wel de hele rit. bijzonder irri. lijkt wel ijzer op ijzer en de motor slaat ook wel eens vast om daarna weer te draaien met gepiep. uit de kachel komt genoeg hitte.
betekent dit nu het einde van de motor of is deze opnieuw te smeren of in te spuiten met wd40?
gr.
martin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nog niet helemaal ???????
Je kan het asje prberen te smeren.Beste is dan om de hele motor er even uit te halen.
Overigens heel belangrijk met inbouwen van de motor,het oude rubber eronder is vaak heel slecht,vervang dit door een strengentje zogenaamde kluitkit van de rol.(Nissan gebruikt dit voor achterlichten) en het zit weer dich.Dat is namelijk een van de grootste oorzaken van verrotte bodemplten bij Kadett (en ook Ascona)want het water loopt eronderdoor naar binnen en de hele isolatiemat raakt doorweekt.
Suc6
19 jaar
bedankt voor de tip. zal dit komend weekend als het weer meezit even uitproberen. bedoel je die bodemplaten onder de voorstoelen en waar je je voeten neerzet?
gr.
martin.
19 jaar
Ja,onder de pedalen.Zijn vaak rot en daar zit je wielophanging ook aan vast,vandaar een belangrijk punt.
Hoe je de kachelmotor eruit haalt is bekend neem ik aan?
19 jaar
De aanjager zit onder het plastic gedeeld voor je voorraam, met die opstaande ribbels
waar je ruiterwissers ook vastzitten.
Ten eerste beide ruitenwissers demonteren(kapje eraf en beide moeren los), dan 3
kruisschroeven onder de motorklep in het plastik gedeelte losdraaien, 2 aan de beide
buitenzijden(bij de schanier van de motorklep) en 1 in het midden(achter de luchtfilter).
Dan kan je het plasticstuk een beetje naar voren trekken en uit elkaar schuiven (het zijn
2 stukken namelijk). PAS wel OP want je ruitensproeiers zitten hier ook nog aanvast met
een slangetje, deze kan je wel vast laten zitten.
De aanjager zit in het midden van deze nu open ruimte.
Dan kan je de stekker loskoppelen zit aan de bestuurderskant.
Hierna kan je de aanjager losschroeven met dopsleutel/buissleutel 10..... mag ook 13
zijn... het zijn 2 bouten iig.
Als ik mij niet vergis zit er nog een extra kapje over de aanjager heen......... kan ook
zijn van niet, weet het zo ff niet meer zeker.
SUC6
De roest bij de wielophanging kan je beter vanaf de onderkant zien... het zit precies bij
de pendalen, ietjes erachter. Je ziet wel een poot vastzitten met 1 of 2 bouten die van
het wiel komt, daar moet je kijken. Het roest meestal op de schuine zijde net waar de
klem aan de bodem zit. Soms prik je zo naar binnen langs de gegolfde rand van de klem.
Wel beide kanten controleren hoor maar de bestuurderskant is volgens mij meestal het
ergste.
Het is trouwens WEL te lassen hoor....
WD40??? zijt gij motorrijder???
bedankt voor je duidelijke uitleg, martijn.
ik noemde maar wat op hoor, wd40 kwam ff snel in mij op als smeermiddel. misschien evt. contactspray maar dat zal wel niet helpen denk ik.
wat zou jij aanbevelen, motor asje invetten, smeren of motorjje vervangen.
gr.
martin.
19 jaar
Hmm ik zou ff kijken naar hoe goed/slecht de motor eraan toe is... Anders vervangen... maar kzou hem eerst es smeren, zoveel werk is het niet om dr bij te komen.
Ik zou kiezen voor een wat dikker smeermiddel omdat de motor nogal wat draait en dus warm wordt. Een dun smeermiddel is dan snel(ler) op/weg.
Ja WD40 daar zijn ze op het motorforum helemaal weg van vandaar ;)
Smeren werkt ook goed met kruipolie met grafiet, gebruik ik zelf vaker. (merk Shell in mijn geval)
bedankt voor alle reacties.
als ik dit weekend tijd (en zin) kan vrijmaken dan kijk er even naar.
gr.
martin.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar