Opel Omega 2.5 TD: Probleem met koude start

Bouwjaar: 1995

Hallo autokenners,

Mijn dieseltje begint steeds slechter te starten. Met name in koude dagen beneden de 5 °C is het droevig gesteld.
Het is een 2-tal jaren geleden begonnen. In de winter leek het dat bij het aanslaan er een cylinder even niet mee deed.
Zoals gezegd is dat alleen bij koude dagen zo.
Vorige winter ging het nog moeizamer (mogelijk 3 van de 6 deden even niet mee. Nu lijkt het of er maar 1 of 2 nog een beetje wakker te maken zijn. Bij vorst is de start-pilot dan ook brood nodig.
Eenmaal aan de praat, dan start hij de rest van de dag gewoon goed, tenminste als hij niet langer dan 4 uur stil staat.
Vermogensverlies is bij de km stand van +/- 350.000 ook niet noemenswaardig. Het ding (automaat) loopt gewoon nog 200 km/uur (in Duitsland uiteraard).
Bij het koud starten valt op dat er een enorme rookontwikkeling is. Als de buren niet beter wisten zou de brandweer onmiddelijk gebeld worden. De rook is zwart en na het aanslaan wordt deze wit. Na even rijden is de rookontwikkeling weg.
Is dit een verschijnsel wat hoort bij versleten gloeibougies of bij versleten verstuivers of iets anders misschien?
Het lijkt mij in ieder geval een langszaam slijtend proces.
Wie heeft er zoiets ook al meegemaakt.

mvrgr

Ad




Ad106

Geplaatst door Ad106 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik zal de gloeibougies eens gaan controleren...



hardcore4121 (0), 20 jaar geleden

hallo, dat roken bij de start heeft vaak als oorzaak dat de gloeibougies versleten zijn. Ik denk dat het beter is deze te vervangen. Je hebt een diesel van de oudere generatie (ik ook, lol) bijgevolg zijn deze in de winter vaak moeilijk te starten, zeker als de auto buiten overnacht. Wat ook kan helpen is bij koud weer iets op de motorkap leggen of nog beter, iets isolerend (zoals houten plankje of piepschuim,...) onder het motorblok leggen, gewoon op de grond. Zo kan koude niet in batterij trekken snachts. Velen lachen daarmee maar het helpt!! wel niet vergeten alles weg te doen als je vertrekt!
Greetz

Ad106 (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik was er al bang voor. Die gloeibougies zitten niet op een handige plek. Een aantal bouten van het te verwijderen inlaatspruitstuk zijn lastig te verwijderen/aantebrengen.
Het schakelrelais van die bougies is op het blok gemonteerd en ook slecht toegankelijk. Dus in alle gevallen van slecht voorgloeien ben ik stevig aan het sleutelen.
Bedankt voor jullie advies.
Groeten

Ad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.