Opel Kadett: Problemen stationair draaien (E1.6NZ Automaat)

Bouwjaar: 1988

Ik zit met het volgende probleem:

Voor het eerst ondervonden toen ik na +/- 10 minuten na koude start bij een benzinestation ging tanken. Na te hebben getankt (en betaald) wilde de auto niet meer starten en rook ik een sterke benzine-lucht.

Heb toen ANWB gebeld en deze hebben ontsteking gecheckt en uiteindelijk de auto weer aan de praat gekregen door de stappenmotor-connector los te halen. Zo ben ik toen naar huis gereden. Mij werd aangeraden naar een Opel-dealer te gaan om de computer uit te lezen zodat aan de hand van de foutcode verdere actie zou kunnen worden ondernomen.

Ik dus naar de Opel-dealer en deze lazen error code #35 uit (wat aangeeft dat de stappen-motor de boosdoener zou zijn). Toen werd mij verteld dat de error-code niet meteen wil zeggen dat dat dan ook de daadwerkelijke oorzaak zou zijn. Ik heb toen een monteur een uur lang ernaar laten kijken zodat ze konden localiseren waar de fout nu precies ligt. Echter, een uur+ en 100 Euro verder konden ze mij niet vertellen wat nu het echte probleem is. (Bij het uitlezen van de gegevens konden zij geen afwijkingen detecteren)

Ik heb toen besloten een 2e hands stappen-motor te bestellen bij een Sloop-bedrijf (via de onderdelen-lijn) en deze man verzekerde mij dat de stappen-motor uit een 1.6NZ afkomstig was/is.

De code die op mijn stappenmotor staat is: 59601 A2188
De code die op de geleverde 2e hands stappenmotor staat is: 59601 A2939

Nadat ik de nieuwe (2e handse) stappenmotor heb bevestigd startte de Kadett nog steeds niet/slecht en sloeg snel weer af...

De auto is verder in erg goede staat, want deze heeft namelijk pas 60.000 (echte) km's gelopen. Alleen is er een olie-lekkage bij de pakking van de (automatische) versnellingsbak.

Op dit moment heb ik de oude stappen-motor terug geplaatst en net weer even gestart, dat lukt wel maar ik moet gas blijven geven om hem aan de praat te houden en ruik een duidelijke benzine-lucht na het starten (het lijkt erop alsof de auto een veel te rijk mengsel krijgt)...

Ik zou het erg op prijs stellen indien iemand mij wat tips zou kunnen geven over wat ik nu zou kunnen doen.

PS Ik ben geen leek op auto-gebied, maar heb weinig kennis van injectie en chips (heb zelf een Triumph Spitfire, deze kadett is van m'n zus, ik leen hem zolang)

Greets,

Tony

Tony11624

Geplaatst door Tony11624 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

waarschijnlijk temperatuur sensor defect. dat de code 35 gezet is klopt.....de stekker is er af geweest.

Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Hey Opeltje,

Bedankt voor je reactie..!

Zou je mij kunnen vertellen waar die zit en of ik zou kunnen checken of die inderdaad kapot is (of is deze goedkoop te verwisselen?)

Greets,

Tony

Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Ik heb nog even wat zaken getest...

Zit de temperatuur-sensor in het inlaat spruikstuk? Zo ja, dan heb ik die losgekoppeld en dit verandert niets aan het slechte starten van de auto (nog steeds sterke benzine geur). Ik weet niet of dit nu juist aanduidt dat dit deze sensor kapot is of niet...

Verder heb ik nog geprobeerd met de temperatuur-sensor gewoon aangesloten maar met de stappen-motor connector losgekoppeld de auto te starten, maar dit is zonder resultaat.

Met alles aangesloten krijg ik de auto steeds moeizamer aan de praat en als hij eenmaal loopt op hogere toeren dan slaat deze alsnog af na een seconde of 20...

Greets,

Tony

Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Ok ik heb een nieuwe temperatuur-sensor bij de Opel-dealer gehaald, erin geplaatst maar geen verschil...

Greets,

Toon

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

gooi de accuklem eens een half uurtje los....kan de ecm zich even resetten...omdat alle stekkers los zijn geweest. daarna kan hij zich weer opnieuw inregelen.



Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Hey Opeltje,

Ook dit lijkt geen enkel effect te hebben. Start nog steeds niet en nog steeds benzine-geur.

Greets,

Tony

Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Uhm..heeft iemand nog enige suggestie wat ik zou kunnen proberen?

Greets,

Tony

Siem Bijman (180) PRO, 20 jaar geleden

De Kadetten van 1988-89 zijn gevoelig voor een defecte injector.Meestal krijg je dan tijdens het rijden een probleem, nl.dat hij er gewoon mee ophoudt.Maar het kan natuurlijk zijn dat er teveel brandstof langs de naald sijpelt en hij dus inderdaad verzuipt.Je kunt nog wel een aantal zaken opnoemen, zoals Opeltje al vermelde de t-sensor, maar je moet gewoon een garage opzoeken die niet direkt 100 euro vraagt zonder een probleem op te lossen.Wij zouden geen klant overhouden als wij zo werkten.Natuurlijk is zo'n monteur niet goedkoop, maar als klant durf je niet meer naar binnen bij zo'n bedrijf.Je kunt ook van alles van de sloop halen in de hoop het probleem op te lossen, maar dat wordt ook een dure geschiedenis.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

sorry voor mijn late reactie..
kijk eens of er op het stuurapparaat rebuilt staat...

dit blikken doosje zit rechts voor tegen de a stijl gemonteerd(achter het plastic kapje waar het onderhouds boekje behoort te zitten...bij voeten.)



Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Hey Siem en Opeltje,

Hmm..een defecte injector, heeft de injector zelf iets te maken met koud of warm zijn van de motor? Ik denk persoonlijk dat de dealer niet veel kon vinden, omdat de motor toen al warm was (dan had ie nog de neiging om af en toe af te slaan, maar veel minder)

Ken je trouwens een goede garage in de buurt van Utrecht, waar ze geen belachelijke bedragen vragen? (als ik hem nog rijdend krijg tenminste :-/)


(staat geen "rebuild" bij)

Greets,

Tony

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

riele kans dat het stuurapparaat defect is....probeer eens een van de sloop.





groeten moderator problemcar

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Ben het moderator problemcar eens, zie ook eerdere posting:


Eventueel ken ik wel een garage bij jou in de buurt, maar ik zou eerst een andere computer proberen (op de sloop ongeveer 40 euro). Die kan je waarschijnlijk zelf makkelijk vervangen.



Groeten Ronald.

Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Thnx Ronald en Moderator,

Ik ben op zoek gegaan via onderdelenlijn en zelf bellen van wat sloperijen naar een vervangende motor-management/stuur-computer. Ik loop echter tegen een probleem aan, het is n.l. problematisch een computer te vinden met hetzelfde nummer/lettcombinatie.

Is het noodzakelijk dat deze nummer/lettercombinatie exact overeenkomt, en moet ik letten op het jaartal op de computer? (en moet er rebuild opstaan?)

Alvast ontzettend bedankt voor jullie advies tot dusver!

Greets,

Tony

Tony11624 (0), 20 jaar geleden

anyone?

Greets,

Tony

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

je hebt dezefde computer nodig.....helaas...je kunt een andere proberen maar vaak gaat dit niet goed. het rebuild zal mooi zijn...maar als het er niet op staat maar hij is nog ok...is het geen probleem.

check

Beste antwoord, geplaatst door Tony11624 (0), 20 jaar geleden

Hij loopt weer! :D (de nieuwe (2e hands) motormanagement computer heeft het probleem opgelost)

Ontzettend bedankt voor de hulp!!

Greets,

Tony

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.