Opel Astra F c16nz: rare geluiden

Bouwjaar: 1992

Ja ben ik weer, hoop dat ik niet lastig ben.

Ten eerste had ik als eerste gevraagd over het getik als ik gas geef. Ik dacht een lekke pakking van uitlaat ofzo, heb verder ook niet veel naar gekeken maar laatste tijd twijfel ik alsof het niet de kleppen zijn. Kan dit zomaar?? De distributieriem is niet geknapt ofzo. De tikken zijn er alleen bij gas geven, als ik 'm laat vieren hoor je niets. Het is dus geen 1 tik bij gas geven maar heletijd tikken, zeg maar bij elke verbranding...

Ten tweede het gefluit? Wat kan dit zijn. Dit had ik eerst zeker niet, het gefluit is gekomen na een keer starten toen de motor veel gerommel gaf, heb toen uitgezet en openieuw aangezet en eventjes laten lopen, het gerommel was toen weg. Gefluit is er nog steeds. Het "lijkt" uit de carburateur te komen, als ik het filterhuis eraf haal, dan hoor je de fluit harder, maar kan ook zijn dat het uit het blok komt en doortrekt daarheen... Ohja fluit wordt harder naarmate toerental omhoog gaat, rond 3000 is het hardst en daarna weer wat minder.

Nathan kop had me eerst geholpen, hij zei mischien rubbertje van dynamosteun, maar deze is nog helemaal in orde..

iemand raad ermee? ik weet het niet meer, heb al lang zitten zoeken.

Opeltje jij een idee?

AstraGT740

Geplaatst door AstraGT740 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

pe3hmp (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik zit te denken een een verbrande of kromme klep.

Nathan (0), 19 jaar geleden

Zou de compressie in dit geval even meten...of laten meten (wqant je twijfelt over de kleppen, toch?). Als een klep krom is of verbrand lekt ie waarschijnlijk...Met een simpele compressiemeter kun je per cilinder de druk dus meten...Dit doe je als volgt:

* Koop bij de automaterialenzaak (brezan bijv.) een simpele compressiemeter voor benzinemotoren(ong. 13,-)
* Haal de bougie van de 1e cil. eruit en draai je compr.meter erin...
* ontkoppel nu de kabelklem die aan de bobine vast zit EN de hoogspanningskabel van de bobine naar de verdelerkap (de kabel in het midden v/d verdelerkap).
* Start de motor ong. 10 seconden...(hij zal niet aanslaan, wat ook niet de bedoeling is)
* Je kunt nu de compressie aflezen v/d meter (als het goed is tussen 10 - 13 Bar).
* Ontlucht de meter door het pinnetje in te drukken op de meter
* Herhaal dit voor elke cilinder en schrijf telkens de waarde op

Als nu op een bepaalde cilinder de compressie lager is dan hoort, heb je een probleem met de kleppen of de cilinder.

Als je dus op een of meer cilinders compr. verlies hebt. doe je het volgende (om vast te stellen of het kleppen of zuiger is):

Gooi door een trechtertje ong. 2 eetlepels olie door de betreffende bougieopening...

Sluit dan de meter opnieuw aan en meet opnieuw de compressie...

Is de compressie ineens een stuk hoger? Dan is er een probleem met je cilinder...

Veranderd de compressie niet of nauwelijks, dan is het een klep!

Heb je geen compressie verlies? Dan kun je ook nog een lekke voetpakking hebben, deze zit onder het injecorhuis...is goed te vervangen...Deze kan namelijk een klein beetje valse lucht trekken en dan wat fluiten...kost een paar euro.

Of een lekke inlaatpakking (scheurtje)...

Of een slecht werkende klepstoter...

Enzovoorts...

Merk je ook iets aan de prestaties van de motor, trouwens?

Groeten,

Nathan

AstraGT740 (0), 19 jaar geleden

Heey nathan bedankt zal ik doen binnenkort. Nee prestaties zijn nog zelfde, trekt nog goed en haal hoge snelheden nog even makkelijk. 170~180 km/h gaat niet veel moeilijker. Het is alleen het geluid wat het is. Ik denk zelf ook pakking ofzo. Nu het wat mooier weer is ga ik verder kijken. Heb geen schuur waar auto in past namelijk ;)

Ik laat je de vorderingen weten...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.