Hallo,
Ik heb sinds kort een Astra 1.4 Tailgate uit 1995 en hier spreekt een LEEK! Mijn prbleem: In z'n vrij, 1, 2 en 3 hoor ik een ratelend geluid onder mijn motorkap. In z'n 4 en 5 hoor ik het niet meer. In mijn vriendenkring zegt men dat het de kleppen zijn. Is dat zo? En zo ja, wat scheelt er dan aan de kleppen? Kan het ook aan wat anders liggen? Ik hoop dat jullie mij stukken wijzer kunnen maken. Ik weet niet eens wat kleppen zijn waar ze voor toe dienen! Zal wel stoer staan als ik (vrouw) mijn auto bij de garage breng en daar als een zogenaamde 'deskundige' vertel waar ze naar moeten kijken.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
oliepijl??
Uitleg kleppen:
Jouw motor heeft 4 cilinders daarvan heeft in jouw geval elke cilinder 2 kleppen
1 inlaatklep
1 uitlaatklep
Uitleg 4 slag princiepe:
Inlaatslag: Inlaatklep staat open: zuiger gaat naar beneden en zuigt het benzine luchtmengsel aan.
Compressie slag: de zuiger gaat naar boven en bouwd compressie druk op.
Arbeids slag: een vonk van de bougie ontsteekt het benzine lucht mengsel waardoor de zuiger met grote kracht naar beneden wordt gedrukt.
Uitlaatslag: de zuiger gaat weer naar boven uitlaatklep is open zo kunnen de verbrandde gassen weer naar buiten via de uitlaat
En zo gaat het dan elke keer opnieuw.
Nu weet je waarvoor de kleppen dienen.
De kleppen worden gesteld door motorolie druk, als het motor olie niveau te laag is is er te weinig druk om de kleppen te stellen en kunnen ze gaan rammelen.
De hydraulische stoters kunnen ook versleten / vervuild zijn, In zo'n geval wil olie verversen nog wel eens helpen (incl olie filter)
Willem
Het zou ook je waterpomp kunnen zijn die versleten is. Heeft dit type nog wel regelmatig last van. Kleppen maken meer een tikkend geluid en de waterpomp een constante ratel. Ook het hitteschild bij het uitlaatspruitstuk kan los zitten dit gaat ook tikken.
19 jaar
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga deze week de olie verversen, incl. oliefilter. Maar stel nou dat het de waterpomp is of de hydraulische stoters, is het een duur grapje om die te laten vervangen?
19 jaar
Water pomp valt op zich wel mee, zeker als je het een kennis die handig is laat doen.
Klepstoters wordt een duur geintje dat loopt in de honderden euro's
Willem
Hoi Alice,
Is dat geluid alleen als de motor koud is of constant, dus ook als je een warme motor hebt (min. 15min gereden)...?
19 jaar
Wanneer het de waterpomp is spreek dan van tevoren een prijs af incl werkloon. En laat ze het daarmaar voor maken. NOOIT achteraf werkloon want dat kreng van een waterpomp zit vaak muurvast. Verder ben ik het met TurboPaul eens peil je olie eens, want voldoende olie in je blok dempt ook het geluid.
19 jaar
Hoi Nathan,
Het geluid is helaas constant. Hoezo dan? Afgelopen vrijdag olie ververst (incl. nieuwe oliefilter), maar het blijft.
Hoi Mistal,
Bedankt voor je tip....!!!
Denk dat er nu niks anders op zit dan naar garage te gaan om naar de klepstoters, hitteschild en waterpomp te laten nakijken. En maar hopen dat het a.u.b. niet die klepstoters zijn.
19 jaar
even de vraag herhalen: In z'n vrij, 1, 2 en 3 hoor ik een ratelend geluid onder mijn motorkap. In z'n 4 en 5 hoor ik het niet meer. Mijn vraag is waarom we dan aan de motor denken. Ik zelf zit meer te denken aan de versnellingsbak.
Sjaak, ik denk dat het geluid (geratel) bij iedere versnelling hetzelfde blijft. Maar dat dit minder lijkt door de toename van banden en windgeruis.Daarnaast wordt er in de 4de en 5de versnelling meestal met een lager toerental gereden. Maar om dit zeker te weten moet ik dit eigenlijk aan Alice vragen ????
19 jaar
Vandaar de vraag of het alleen bij koude of warme motor is. Als het alleen bij koude motor zou zijn, wijs ik snel in de richting van de klepstoters, als het continue is dan zijn er meer mogelijkheden...Waterpomp versleten, alleen moet je dit bij hogere versnelling ook horen, dynamo met een defect lager, krijg je ook een ratel, of idd de versnellingsbak...En in het meest extreme geval een drijfstanglager(s), maar dat heb ik persoonlijk bij deze motoren nog nooit gezien... Dus Alice, ik zou er toch even een monteur naar laten kijken/luisteren...
19 jaar
Zoals jullie weten, ik ben een leek. Of beter gezegd een lekin. "Dynamo met een defect lager" zegt mij helemaal niks en wat zou er mis kunnen zijn met de versnellingsbak waardoor die ratelt en wat zijn drijfstanglagers? Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar