Opel Vectra: Relais brandstofpomp

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Als eerste wil ik iedereen een goed 2010 toewensen en natuurlijk zo min mogelijk problemen met de auto.

Even iets over mijn probleem.

Auto reed gewoon goed, zet hem weg, enkele uren later startte hij niet meer. Het vroor toen wel enkele graden!!!

Ik draaide de sleutel om, vliegwiel hoor ik draaien, maar de motor slaat niet aan.
Wat heb ik gecontroleerd? Benzinepijl,

Er blijkt geen stroom op de zekering van de brandstofpomp te staan ( plek 11 in zekeringenkastje =20 Amp zekering ), dus krijgt volgens mij de brandstofpomp ook geen stroom, omdat deze dus verder naar achteren zit in het circuit.
De brandstofpomp maakt ook geen enkel geluid als ik de sleutel even iets verdraai, contact aanzet.
Waar zit het relais van de brandstofpomp, want Opel zelf wil het niet zeggen, ben er geweest en het enige wat zij mij vertelde was: zet hem maar neer, dan kijken wij er naar, het zal enkele uren duren....... dus daar zat ik dan.....

Is er misschien iemand, die mij kan vertellen waar het relais van de brandstofpomp precies zit bij deze Opel Vectra A model?
Alle andere adviezen en tips zijn van harte welkom, zoals: wat kan ik zoal meten?
Hoe leg ik precies een nieuwe kabel aan naar de brandstofpomp, dus met een nieuwe zekering ertussen? Komt die vanaf de relais? en waar zit dat relais dan wel???
Waar begint de bypass dan precies? Ik wil stroom rechtstreeks naar de brandstofpomp laten lopen, want mogelijk is er ergens een draadbreuk?
Wel natuurlijk met een zekering ertussen.

Kan iemand mij misschien uitleggen, hoe ik dat precies moet aansluiten, zonder dat er natuurlijk problemen komen....

Hoop snel iets van jullie te mogen vernemen.

Christo1704

Geplaatst door Christo1704 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ChrisO (0), 14 jaar geleden

je kunt geen constante stroom op je pomp zetten, dat zou betekenen dat als jij je auto uitzet dat de pomp gewoon door blijft draaien dus trekt ie je accu leeg. gewoon even kijken waarom je geen stroom hebt, daar is hoe dan ook een oorzaak voor jij zegt dat je vanaf je zekering geen stroom hebt toch ? nou dan moet je het dus voor je zekering aan zoeken voor de zekerheid toch zekering vervangen heb ook eens gehad dat het leek dat ie niet stuk was maar door oxidatie toch stuk was gegaan.

Even proberen electronica is nooit leuk :P
Groeten Chris.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Christo,

Zou inderdaad geen aparte kabel trekken! Ik neem aan dat de zekering heel is ?

99% kans dat het relai kapot is!

Brandstofpomp relai :

30 * Rood * > Constant +
85 * Bruin * > Massa
86 * Zwart * > Naar motorregelmodule ( computer )
87 * Rood / Blauw * > Naar zekering > Naar brandstofpomp

Te vinden onder schutbord, rechts.

Overbrug eens aansluiting 4 & 8 van de relaihouder, nu zou de pomp constant moeten lopen ( contact aan )

Gr Stefan

Christo1704 (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga in het in het weekendhet even nakijken en zodra ik iets meer weet, dan zal ik het je natuurlijk laten weten.
De zekering is inderdaad goed.
De relais van de brandstofpomp zit dus onder het schutbord van mijn auto? Zo te zien zat er volgens mij niets, maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

mvg

Christo

Christo1704 (0), 14 jaar geleden

Doplossing was als volgt:

Het bleek de brandstofpomp te zijn en ik had gekeken of er stroom op de bedrading en bij de zekeringen stond, door het contact aan te zetten.
Toen bleek er geen spanning te zijn bij de zekeringen, dus dacht ik: dan komt er natuurlijk ook geen spanning bij de brandstofpomp.
Ik dacht dus aan het relais van de brandstofpomp, want die moet na het contactslot en voor de zekeringen zitten.
Wat bleek?
Ik moest starten om te kunnen zien of er stroom op stond, dus had ik het gemist en zat dus fout met mijn veronderstelling.
Door te starten bleek ik geen gezoem te horen bij de brandstofpomp in de benzinetank.
Rechtstreeks 12 volt gezet op de oude pomp, die deed het toen ook niet.
Nieuwe op de sloop gehaald, kosten € 35,00, uit en inbouwen ongeveer 20 minuten werk, en voila....... hij loopt weer als een zonnetje.
Het bleek dus de brandstofpomp te zijn, die er mee stopte.

Christo

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Goed opgelost!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Christo1704 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reacties en omdat het probleem is opgelost en de oplossing ook door mij op de site is gegeven, mag deze post van mij op slot.

Christo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.