close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: motor loopt op 3 cilinders

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16i

Hallo,

Tijdens het rijden +/- 120 km/h, motor begon licht in te houden, weinig tot geen reactie bij het gas geven.
Heel langzaam naar de 130.
Later bij stationair draaien was de motor aan het "stampen" liep heel rauw, ook met gas geven.

Net heb ik gekeken naar de bougies, bij de 2e cil geen verschil in toerental bij het eraf pakken van de bougiekap.(bougiekap eraf zie ik wel vonkjes)
Bougie eruit gehaald (was niet echt droog) en met de 3e cil verwisseld en weer was bij de 2e cil geen verschil met bougiekap eraf of erop.

Wat kan dit zijn?

Mvg, Ton

Geplaatst door

Ton11586 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ton

Vonkt die bougie van Cil nr 2 wel nog ? Zo ja, controleer brandstof toevoer van die cilinder, is die ook in orde ?

Meet dan eens compressie..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Zal een X16SZR motor zijn, deze is Centraal ingespoten..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Dank voor de snelle reacties.

De bougie vonkt, in ieder geval toen ik de bougie uit de 2e cil in de 3e cil plaatste.
en ik bij het wegnemen van de bougiekap zag ik ook vonkjes overspringen van de kap naar klepdeksel.

VECTRA-B; X1.6XEL, dit is wat ik zo snel te pakken kon krijgen over de motor.


Ton

Ton11586 0

14 jaar

De 16V dus..

Of de bougie vonkt wel maar niet krachtig genoeg, of de een teveel aan brandstof ( injector - bedrading ) of is het koelvloeistof wat er aan zit ( geen of slechte verbranding ) ? Of de compressie van die cilinder is weg gevallen ( klep of zuigerveren )

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Probeer eens een andere bougiekabel...ik denk dat deze doorslaat naar massa.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Bedankt voor het reageren.

Compressie laten meten bij de Opel en 3e cil (ik dacht 2e cil, maar ik telde vanaf de verkeerde kant) had totaal geen compressie meer en zij denken aan een "verbrandeklep".

Nu wil ik zelf de kop demonteren.
Moet ik nog speciaal ergens op letten bij het demonteren van de cilinderkop?
Bv. Speciaal gereedschap, aftekenen, merktekens, onderdelen? (iig een koppakking)

Ton

Ton11586 0

14 jaar

Ton

Als je weet waar je mee bezig bent is het zelf wel te doen, de distributie moet er toch vanaf, dus dan doe je het goed als je gelijk even de waterpomp mee vervangt, om ellende achteraf te voorkomen.

De distributie moet je ook optijd zetten, mocht je een schema nodig hebben, dan roep maar even.

Het kan inderdaad een klep zijn maar ook een probleem in het onderblok..Waarschijnlijk het eerste.

Vanaf de distributie zijde zit cilinder nr 1

Ook de kopbouten mee vervangen, de kop in de juiste volgorde aantrekken, en ook op het juiste aanhaalmoment!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Het is idd een verbrande klep, de kop wordt nu gerepareerd.
Ook nieuwe bouten besteld.
Gegevens heb ik opgezocht, dus als de kop klaar is, kunnen we weer gaan opbouwen. (is toch wel een hele klus, veel kleine rubberen leidingen, als we die maar weer goed monteren. Hahaha)

Planning is maandag verder sleutelen.
Dank zo ver.
Ton

Ton11586 0

14 jaar

Mocht je een schema'tje nodig hebben voor de aanhaalvolgorde van de kop + aanhaalmomenten, dan roep maar even..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,

Bestaat er ook een schema'tje van alle slangetjes oa op de gasklepblok?

Kop met nieuwe bouten vast gezet, distributie optijd en spruitstukken gemonteerd.

Woensdag gaan we verder met de stekkertjes en slangetjes.

Mvg Ton

Ton11586 0

14 jaar

Stefan dank je wel.

Motor heeft gelopen, maar niet mooi, wat verhoogt stationair en een beetje rauw.
Oranje lampje "Motor" ging branden.

We denken dat er toch paar vacuümslangetjes niet juist gemonteerd zitten.
Morgen verder.

Ton11586 0

14 jaar

Ton,

Je moest Willem bedanken :-)

Geen stekker vergeten aan te sluiten toevallig ? Loop inderdaad ook even de vacuumslangen na.

stefan84 0

14 jaar

Ja, nu zie ik het (wel haha). Willem bedankt voor het schema.

Motor loopt nog steeds niet goed, nu is er ook een hoog "gierend" geluid bijgekomen.
We kunnen dinsdag pas weer verder.

Fijn weekend,
Ton

Ton11586 0

14 jaar

Auto loopt weer als een zonnetje.
Nieuwe pakking bij het inlaatspruitsuk was nodig, zoog daar valse lucht doordat de oude pakking niet was weggehaald.
Stom natuurlijk, maar ja, door schade en schande wordt men wijs zullen we maar zeggen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het advies.
Groeten Ton

Ton11586 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback Ton!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.