Opel Astra: Remindicatielampje en acculampje branden

Bouwjaar: 1991

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Afgelopen zaterdag ging ik even tanken. Toen ik bij het pompstation de auto weer startte brandde mijn remindicatielampje en mijn acculampje tegelijk. In het boekje van de auto stond dat dit kon duiden op een tekort aan remvloeistof maar dit is zeken niet het geval. Ook maakt de auto tijdens stationair draaien een stofzuiger geluid wat ie nog niet eerder gedaan heeft en de temperatuurmeter van de motor doet het niet meer. Wel slaat de ventilator aan als de motor warm wordt.
Iemand heeft mij verteld dat het kan komen door een gare dynamo maar iemand anders vertelde mij weer dat het alleen maar de vlotter van de remvloeistof is. Heeft iemand advies over wat ik kan doen?

P.s. zit de vlotter in de dop van het remvloeistofresevoir?

Alvast bedankt Rinse

Rinse Lenderink

Geplaatst door Rinse Lenderink (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Andre330 (0), 18 jaar geleden

ik denk dat je het beste even langs kunt gaan naar een garage,dit vind ik altijd listig als je tempratuurmeter het niet doet

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je het contact aanzet zonder de motor te starten brand dan het acculampje?.
Als het lampje niet brand is waarschijnlijk een zekering kapot.

Hans

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Remindicatielampje brand ter controle met dynamo(accu)lampje.
Als je remolie laag is zal ALLEEN het remolie lampje gaan branden.

Je storing zal in de dynamo of de bekabeling van de dynamo zitten.

Willem

Rinse Lenderink (0), 18 jaar geleden

allereerst bedankt voor jullie snelle reactie!

Het lampje van de accu brand als die op contact staat dus dat het is jammergenoeg niet alleen een zekering.

Hoe verklaren jullie dan dat de auto een stofzuigerachtig geluid erbij maakt? Dit geluid komt niet uit de buurt van de dynamo. En kan de dynamo er ook voor zorgen dat je tempratuurmetertje het niet meer doet?

astra rijder (0), 18 jaar geleden

het kan ook zijn dat je v-riem die om je dynamo zit te slap gespannen staat. Dat was bij mij het geval en daar door ging mijn accu lampje en remlampje ook te gelijk aan.
Toen bleek dat de bevestiging rubbers van de dynosteun helemaal verteerd waren en daar door de v-riem te slap kwam te staan.
Maar voordat je de dynamo vervangt zal ik eerst je dynamo laten testen af hij nog genoeg stroom levert bij de garage of dealer.
Want het is zonde als je dynamo het niet blijkt te zijn maar de ophanging of je v-riem de boos doener is.

Groetjes
Astra Rijder

Rinse Lenderink (0), 18 jaar geleden

Dat zou kunnen want iemand heeft mij ook verteld dat mijn dynamosteun los zat. Ik heb de dynamo doorgemeten en hij geeft 12,5 volt. Is dat voldoende? Hij klinkt wel gammel. Maakte die bij jou ook een vreemd zoemend geluid?

En de temperatuurmeter?

Groeten,
Rinse

dupl-u-1739-5dd146c65c064+Junjer (0), 18 jaar geleden

12,5 volt gemeten op de dynamo of op de accu?
12,5 volt op de accu gemeten zou een slechte massa kunnen zijn.
12,5 volt gemeten op de dynamo zelf is absoluut te weining, omdat een goede accu zelf al 12,7 volt levert, om stroom in de accu te krijgen moet deze spanning ongeveer 1,2 volt hoger liggen, dus zo rond de 14 volt.

Groetjes Robert

Rinse Lenderink (0), 18 jaar geleden

12,5 volt op de dynamo.
Wat bedoel je precies met "slechte massa"?

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste een nieuwe dynamo plaatsen?

Kan dit alles ook invloed op de tempratuurmeter van de motor hebben? En is dan het rare zoemende geluid dat ik hoor als hij stationair loopt ook verholpen?

Groeten,

Rinse

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

spanning meten over de polen van de accu: Bij stilstaande motor moet je ongeveer 12 a 12.5 volt hebben. Bij draaiende motor moet je tussen de 13.8 en 14.2 volt spanning over de accupolen hebben.
Slechte massa van de motor naar het chassis houdt in dat de dynamo ook geen of een slechte massa heeft en dan niet bij kan laden. Slechte massa's veroorzaken de vreemdste storingen !!

Rinse Lenderink (0), 18 jaar geleden

Eindelijk!! Het is me gelutk! Anderhalve dag zwoegen onder de motorkap maar de lampjes zijn uit en het rotgeluid is weg. Mijn astra spint weer als een tevreden katje.

Peertjuh (0), 18 jaar geleden

hoe had je het nou opgelost Rinse? :-)

Andre330 (0), 18 jaar geleden

ben inderdaad ook erg benieuwd naar hoe hij dat heeft opgelost!

Rinse Lenderink (0), 18 jaar geleden

Ik heb bij de sloop een "nieuwe" dynamo gehaald met een "nieuwe" dynamosteun voor 25 euro. Die heb ik er vervolgens zelf opgezet en de lampjes zijn uit en het rare geluid is verdwenen. De temperatuurmeter werkt ook weer naar behoren. De sensor was eraf geschoven.

Andre330 (0), 18 jaar geleden

kijk eens aan 25 euro dat is nou echt de sloop he, voor een leuk bedragje heb je weer een goeie auto!!!!

Rinse Lenderink (0), 18 jaar geleden

Dat dacht ik ook! Valt niks op af te dingen. Diezelfde sloop heeft voor 25 euro ook nog eens mijn stabilisatorstang gerepareerd (met nieuwe onderdelen!)

Andre330 (0), 18 jaar geleden

dat is wel tof.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.