Net een cabrio gekocht, stonden 70000km. op, kon uit het onderhoudsboekje niet veel maken of er op 60000km een beurt gegeven was. Heb nu vorige week grote beurt gedaan(90000km), hierbij is vervangen: Benz.- lucht- olie -filter, Olie, remmen & schijven & remolie ververst, bougies, riem alternator.
De auto rijdt prima was blijkbaar nodig om een beurtje te krijgen.
Alleen is er volgend probleem: het rempedaal bij stilstaande motor voelt na 1 keer pompen goed hard aan. Als ik de motor start dan zakt het pedaal weg maar niet volledig tot de bodem en remmen doet het wel alleen niet krachtig genoeg, als ik dan een paar keer pomp dan heb ik terug druk, laat ik het pedaal dan los, is er terug hetzelfde probleem.
Remsysteem is reeds meermaals ontlucht, ben er zelfs mee naar de garage geweest om dit nog een keer te laten doen. Probleem is niet opgelost.
Heeft iemand enkele wijze woorden voor me om dit te verhelpen.
Greetz
~Super®Dude~
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Remslangen vervangen?
Remslangen lijken mij in orde, vertonen geen sporen van lekkende olie.
17 jaar
Kennelijk zit er TOCH NOG lucht in het remsysteem.
Zit er ABS op de auto?
HOE is er ontlucht? D.m.v. vacuum of door ouderwets "trappen" (waarbij dan vaak de hoofdremcilinder schade oploopt...)?
17 jaar
Er is eerst ontlucht door vacuum, nadien door trappen en in de garage door olie inder druk in het olie reservior te drukken. Geen van deze 3 geeft beterschap. ben ten einde raad. Was al zinnens om ABS pomp en remcilinder te vervangen alleen is dit een kostelijke zaak, dus eerst hier ff informeren.
Bedankt
17 jaar
En je hebt geen opzwellende remslangen wanneer je op het rempedaal trapt...?
17 jaar
Wat is er gebeurt: Het remsysteem is voorzien van nieuwe schijven en blokjes, hierbij is er ook remolie ververst met een vacuumpomp. Dit volgens het kruiselingse werken-> La Rv Ra Lv. Daarna een test uitgevoerd, hierbij was het pedaal verder indrukbaar dan voorheen. Het olieniveau gecontroleerd, dit was aangestegen dan bij het verversen. Ergens lucht gertrokken? Daarna nogmaals vacuum volgens dezelfde methode, geen oplossing. Daana door te drukken op pedaal ontlucht, ook niet ok. Dan garage geraadpleegd. Heb er net nog een test mee gedaan, wel voldoende remkracht, alleen ik moet de pedaal iets verder dan halverwege drukken om dit te bereiken.
Is het remcilinder toch stukgegaan, of ????
Mvg,
Bart
17 jaar
Staat je rembekrachtiger niet vol met water...?
17 jaar
komt wel vaker voor met vervangen van remmen dat het pedaal sompig aanvoelt. wordt vanzelf wel weer beter
En waar komt dat dan door?
Lucht is lucht en DAT gaat niet vanzelf weg...
17 jaar
even alles op elkaar laten inlopen. kan zyn da t de hoofdrem cilnder beschadigd is.martin
Als ik een 2e keer pomp tijdens het remmen dan is het beter en na een 3e keer heb ik normale druk en pedaalstand, alleen is het zo weer verdwenen als ik het pedaal loslaat en weer indruk. Dit weekend toch remcilinder demonteren, daarna zien we wel weer verder. Geef jullie feedback over het verloop. Zo kan ik niet rijden. Zijn er nog suggesties? Ik hoor 't graag.
Greetz Bart
17 jaar
Wat jij beschrijft is LUCHT in het systeem.
Tijdens het meerdere malen op het rempedaal trappen wordt de aanwezige lucht gecomprimeerd en heb je even normale remdruk.
Nadat je het rempedaal weer in de ruststand laat komen, valt de compressie weg en zet de lucht weer uit.
Maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
17 jaar
Hoi Santa,
Ik weet zeker remnippels zijn ontlucht, wel tig keer. Waar zou er nog lucht kunnen zitten? ABS pomp, Remcilinder, waar nog.
Greetz Bart
17 jaar
Ik heb voor de zekerheid even de ontluchtingsvolgorde opgezocht in Bosch ESI en daar staat:
"De volgende volgorde moet worden aangehouden anders kan er lucht in het systeem bllijven:
Links voor - Rechts voor - Links achter - Rechts achter. "
Misschien dat dit werkt, het lijkt mij ook een onlogische volgorde, maar ze schrijven het niet voor niets denk ik dan maar.
Succes, Nico.
Oeps, nog even verder gelezen, en daar staat dat alsnog op de goede manier ontluchten niet meer helpt, er staat een heel verhaal over een noodontluchtings procedure, die luidt als volgt:
Zelfde ontluchtingsvolgorde aanhouden, terwijl het remsysteem onder druk staat van het ontluchtingsapparaat gaat een tweede persoon in de auto zitten en trapt 20x snel het rempedaal in en laat het rustig terugkomen. Hierbij moet het retourslangetje van de remvloeistof met het open einde in de remvloeistof blijven hangen zodat er geen lucht aangezogen kan worden. Ze geven ook het advies om de slag van het rempedaal te beperken bij een oudere auto zodat de hoofdremcilinder niet beschadigt door een blokje onder het pedaal te leggen. Als je dit gedaan hebt dan zou alles weer goed moeten werken.
Succes Nico.
Als jij inderdaad ABS hebt, dan kan daar inderdaad wel eens een hardnekkig luchtbelletje in blijven zitten.
Je kunt proberen om ( en let aub op je omgeving) een flinke noodstop te maken (Met ca 30 km-u) waarbij het ABS goed in werking komt. Doordat dan je terugvoerpomp van het ABS gaat lopen, maak je kans dat die luchtbel weggedrukt wordt, terug je reservoir in... Ik heb er zelf een paar keer succes mee gehad.
Ik weet niet of je je ABS al eens werkend heb meegemaakt, schrik niet, want het maakt behoorlijk lawaai, en je krijgt terugslag op je rempedaal... dit is normaal, maar best heftig als het je eerste keer is.
Henk
En?, weet je al wat Super-Dude?
We zijn benieuwd, groeten Nico.
Hoi,
Heb de test gedaan die henk beschreef, heeft iets geholpen. Pedaal is iets strakker, ABS pomp werk ook goed. Pedaal nemt nu op voor halverwege, kan misschien nog iets beter. Dit weekend ga ik de boel nogmaals ontluchten hopelijk heb ik het dankzij jullie input voor elkaar.
Bedankt voor jullie hulp.
Greetz Bart
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar