Opel Astra: revisie motor?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Mijn Astra heeft er inmiddels 212000 km opzitten. Hij rijdt goed maar ik vul wel ( halve liter op 2000 km)regelmatig olie bij en daarbij valt me op dat onder dop er wat dikke drap zit. Ook vul ik op zijn tijd wat koelvloeistof bij. Een kennis van me zei dat de koppakking wat kan lekken. Klopt dat? Moet er nu al wat aan gebeuren of gewoon doorrijden en afwachten. Van de zomer wil ik er weer mee naar Zuid Frankrijk.

Groet, Paul

pauluz

Geplaatst door pauluz (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Koppakking zou kunnen maar de lekkage kan net zo goed ergens anders zitten, zoals bv. een waterpomp.
Het olieverbruik is niet verontrustend voor zo'n km.stand en voorlopig zou ik eerst eens afwachten of het waterverlies ook meer gaat worden. Zo ja, dan (laten) onderzoeken waar dit zit.
Dikke drab zegt niet zo veel. Vaak is de oorzaak van het niet (vaak) genoeg op bedrijfstemperatuur komen van de motor. Het koelwater wordt dan wel warm maar niet de rest ( olie).

Gr.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Helemaal met Petje eens.
Eerst onderzoeken , waar de koelvloeistof blijft en als je meer over de motorkonditie wilt weten, aanvullend onderzoek (laten) doen zoals kompressie en oliedruk meten.
Als dan blijkt, dat de motor idd aan revisie toe is moet je kijken of de rest van de auto het nog waard is.
De meeste motoren kunnen makkelijk veel hogere km-standen halen voordat ze aan revisie toe zijn.

patje kadettje (0), 15 jaar geleden

idd,mijn 1.6 8v op gas (astra G 99) heeft 302000 km gehaald.Toen gooide een verbrande klep roet in het eten.
tot die tijd nooit wat mee gehad,nooit olie of water bijgevuld tussen de beurtjes.
En als het stukje van die verbrande klep niet zo groot was geweest (het eraf gebrande stukje is tussen de zuiger en de cilinderwand gekomen met asls resultaat aan flinke groef) dan had een kwestie van een koprevisietje geweest en had weer een hele tijd gekunt,ik heb nu een gebruikt motortje met even 80000 km op de kop getikt en erin gehangen,nu rijden we alweer een 12/13000 km zonder zorgen (km stand nu 315000 and still going strong)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.