Opel COMBO-C-VAN Z13DTJ-DPF: Rijdt niet harder dan 110 km/pu

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z13DTJ, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

Beste lezers,

HET PROBLEEM:
Mijn opel combo 1.3 rijdt niet meer harder dan 110 km per uur. Ook trekt de auto niet lekker op. Meer als 2500 toeren haalt de auto niet meer.

REEDS VERVANGEN:
Bij de garage bleken er een aantal dingen kapot te zijn. Zo hebben ze de EGR vervangen,1 verstuiver en de lucht massameter.
De turbo druk is gemeten en die is in orde.
Echter de auto loopt nog steeds niet meer als 110 km.

DE FOUTMELDINGEN
Ook is de auto uitgelezen bij de opel dealer
Dit zijn de foutmeldingen:

(P1612) startblokkering geeft geen of verkeerd signaal.
(P1620) lage spanning referentiecircuit)
(P1616)onjuiste auto id-code van instrumentenpaneel
(P0110) ciruit inlaatluchttempratuur sensor ingangssignaal hoog
(P0100) MAF sensor spanning hoog.

De opel dealer gaf aan dat dit niks te maken had met dat de auto niet harder als 110 kan.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groetjes

Valentijn1209

Geplaatst door Valentijn1209 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Combo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Het lijst met foutcoddes: is dat uitgelezen vóór de vervanging van EGR, verstuiver en luchtmassa meter of was dat daarna?

Valentijn1209 (0), 6 jaar geleden

Hallo Oldford,

Bedankt voor je reactie.

De foutcodes zijn uitgelezen na de vervanging van bovengenoemde.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Dan had het vervangen van de luchtmassa meter heel weinig nut, zo te zien.
Er zijn nog steeds 2 foutcodes die slaan op de luchtmassa meter (en de ingebouwde lucht temperatuur sensor).
Als er een originele nieuwe luchtmassa meter is gemonteerd, dan lijkt het erop dat er een bedradingsprobleem is.

De lucht temperatuur sensor geeft een hoog signaal, dat kan een onderbreking zijn.
De lucht massa meter zou ook een te hoog signaal geven, dat lijkt meer op een kortsluiting in de bedrading.
Dan is er nog foutcode P1620 lage spanning referentiecircuit. Die referentiespanning is de voedingsspanning voor sensoren.
Die foutcode wijst op een defecte ecu, kortsluiting in de bedrading of een defecte sensor die te veel stroom afneemt.
Ik snap niet dat jouw "garage" daar geen verder onderzoek naar geeft gedaan.

Overigens, het is een bekende klacht dat bij aanwezigheid van code P1620 de motor slecht een beperkt toerental draait en traag optrekt.
Hoe hoog dat toerental is, verschilt echter wel van geval tot geval.

Valentijn1209 (0), 6 jaar geleden

Dus een logische volgende stap zou dan zijn eerst die bedradingen controleren .

De garage gaf aan dat ze verdere diagnose konden gaan doen. Echter dan gingen ze een bedrag van 80 euro per uur rekenen. En ik heb het op dit moment niet zo breed. Aangezien ik niet weet hoeveel uur ze ermee bezig gingen zijn.

Maar met jou informatie ben ik alweer een stuk dichterbij de oplossing. Vriendelijk bedankt

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Wat het meest logische is, kan ik hier vandaan niet zien. Daar zou ik de auto zelf voor moeten uitlezen.
Dat er verder gezocht moet worden, is wel duidelijk.
Dat zoeken moet dan wel gedaan worden door iemand die er verstand van heeft en beschikt over b.v. een elektrisch schema.
Zonder een schema of te weten welke sensoren er precies gevoed worden door die referentiespanning kan dat zoekem wel eens lang duren.

Valentijn1209 (0), 6 jaar geleden

Kom jij toevallig uit de buurt van Helmond. En beschik jij over de benodigde materialen?

Dan wil ik best een afspraak maken met jou.

Groetjes

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Nee. Ik zit niet in de buurt en ik heb geen elektrisch schema.

Valentijn1209 (0), 6 jaar geleden

Helaas toch bedabkt. Met jou antwoorden ben ik weer dichter bij de oplossingen.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Kan het niet zo zijn dat het geen elektronisch probleem is maar de motor ansich die inwendig aan het slijten is. In dat geval genereert de inspuitcomputer ook fouten die terug blijven komen. Als de motor niet in noodloop gaat maar niet sneller wil dan 110 km per uur dan zal de motor wel eens einde oefening kunnen zijn. Na 10 jaar is de garantie van Combo er wel af en Opel dealers staren zich blind op foutcodes waarvan ze zelf niet meer weten wat ze betekenen dus zou ik adviseren om een universele garagist te zoeken die met een frisse kijk de oorzaak kan vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.