Heeft het rijgedrag nog invloed op storingen aan de motor. Bijvoorbeel onder toeren of boven toeren rijden??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uiteindelijk wel. Het beste kun je de toeren in een gebied laten draaien waarbij de motor nog lekker oppakt. Dus te hoge toeren is zinloos en levert je na een poos een rammelbak op. Maar een te laag toerental is ook helemaal verkeerd. In tegenstelling tot wat men ons wil doen geloven, het zogenaamde "nieuwe rijden'',
ben ik nog lang niet overtuigd van de voordelen, zeker niet op de lange termijn. Dus hou hem in een gebied dat de motor lekker loopt en dat ie nog makkelijk oppakt.
Sytze
tot 3000 toeren door laten trekken en dan overschakelen.
Het nieuwe rijden zorgt voor veel extra kosten door o.a. roest aan remschijven waardoor je veel duurder uit bent dan de paar druppels benzine die je bespaart
Ik denk niet dat je het nieuwe rijden zoals het gepresenteerd wordt zo letterlijk op moet vatten. Je kunt makkelijk bij 2000 toeren overschakelen, maar geef dan niet plankgas. Ver vooruit kijken is altijd goed en de afremmende kracht van de motor gebruiken scheelt inderdaad brandstof. Maar met die ondermaatse 1.6 16v-tjes die je tegenwoordig in elke 1100-1200 kg wegende middenklasser vindt, moet je toch echt wat verder in toeren gaan om b.v. fatsoenlijk in te kunnen voegen op de snelweg. die beginnen pas bij 3000 toeren iets te leveren.
En sorry, maar roest op remschijven door verder vooruit te kijken zodat er minder geremd moet worden, vindt ik echt klinkklare onzin. Het scheelt juist (veel) slijtage aan remmen en banden.
Belangrijk, rijd de auto warm alvorens veel van de motor te vragen en, het herhaaldelijk opwarmen en afkoelen is het slechtst voor de motor, vandaar dat rijden van veel korte stukjes slechter is dan lange stukken achtereen.
18 jaar
gewoon niet te hard optrekken en niet te hard remmen.
Dat is opgebouwde energie afbreken,dus goed anticiperen.
En banden op de juiste spanning.
Motor op tijd afzetten.
Dat is alles.
18 jaar
Nou shag, je hoort het! Dit is zo wel ongeveer alles wat je wilde weten.
Sytze
inderdilly :)))
18 jaar
@peter, door het nieuwe rijden zijn er al verschillende problemen opgetreden met de remmen, het heeft zelfs al eens in het ANWB blad gestaan dus ik zuig het echt niet uit mijn duim.
Daar stond het advies in om regelmatig fiks de rem in te trappen om roesten te voorkomen.
Zo nu en dan ff flink remmen is alleen maar goed. Bij 30% van de aangeboden apk auto's te groot remverschil. Even flink remmen en het is opgelost! Klanten rijden wel eens mee met proefrit, nou dan zijn de reacties niet van de lucht! Pas op mijn autotje, oei wat rem je hard, wat wil ie hard als jij rijd enz.
Sytze
hoe zit het met roetaanslag op de klepstoters bij te hoge of te lage toeren??
18 jaar
Zo nu en dan es ff flink doorrijden. Denk hierom: hele lage en hele hoge toerentallen vermijden. Rustig optrekken en schakelen in een toeren gebied waarin de motor nog lekker trekt. Nooit doortrekken in toeren, zinloos bij deze diesels! Blijf in een toeren gebied rijden waarin de motor nog lekker trekt als je opgeschakeld hebt. Dan valt het reuze mee met aanslag op wat dan ook. Kijk eens naar jezelf, ook jij leverd de beste prestaties als je in juiste vorm bent. Als je makkelijk kan versnellen en vertragen. Wel even warmrijden natuurlijk.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar