de opel van mijn vriendin heeft moeite om de motor aan te houden bij een koude start. de auto is uitgerust met een handbediende choke. als er met koude motor wordt gestart dan loopt hij eerst redelijk maar als hij een seconde of 30 staat de draaien dan valt de motor uit. dit is wel weer aan te krijgen maar met veel moeite aan de gang te houden ( vooral veel spelen met de choke ).
als je nu een paar keer het gaspedaal intrapt dan rookt de auto enorm en maakt de rook de straat zwart (roet).
reeds vervangen, ontsteekmoduul, bougies en de kabels van de verdeler naar de bougies.
zelf verdenk ik de rotor en de verdeelkap maar misschien ligt het wel aan iets anders.
waar zal het aan kunnen liggen dat hij zo kl#te loopt als ie koud is en wat is dat roeten??
nb. bij warme motor is er geen vuiltje aan de lucht en rijdt hij uitstekend. staat nu 113000 km op de teller.
groetjes,
martin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik neem aan dat het een 13nb motor is? zo ja...is waarschijnlijk je carbarateur het probleem....deze is voorzien van allerlij vacuum potjes en klepjes die wel ens defect willen raken....en dan krijg je deze klachten...
er zit een 1.3nb motor in.
een carburateur heb ik nog nooit schoongemaakt (afgezien van brommercaburateurs) en gerepareerd, das wel shit. is dat moeilijk om zelf te doen of zal ik dit aan de garage overlaten ( afstellingen van benzine en zuurstof )
wat zal het kosten om dit in de garage te laten schoonmaken en repareren?
groetjes,
martin.
20 jaar
ik heb er geen idee van vat dit in een garage kost...de 13nb carbarateurs zijn klo~e dingen om af te stellen....voor ons als dealer al...laat staan dat je er zelf aan gaat beginnen...
gaat ik morgen eens even proberen eric, ik houd jullie op de hoogte.
groeten,
martin.
20 jaar
Martin heb je al naar je lucht filter en aansluitingen gekeken? wat jij omschrijft van zwarte walm bij koude start is waarschijnlijk een veel te rijk mengsel . Je hebt bij je aanzuig traject naar je luchtfilter een temp/vacuum gestuurde klep zitten . als je motor koud is staat deze geschakeld naar je
uitlaatspruitstuk als de slang na de klep verstopt zit of geknikt is krijg je te weinig lucht ,zodra de klep omschakeld(warm)pak je "buiten lucht" en loopt je motor goed.
doe een eenvoudige test en haal de deksel van je koekenpan filter en start dan de auto ,gaat dit goed dan weet je dat je in dze richting moet zoeken MVG; Eric
20 jaar
ik heb vandaag het luchtfilterdeksel eraf gehaald en zoals gezegd de motor gestart met de choke de motor loopt nog steeds niet goed en op een gegeven moment spoot er wat benzine uit de carburateur. de motor afgezet en de rest van het luchtfilter eraf gehaald, de slangen bekeken, toen zag ik opeens dat er in een van de slangen een scheur zat ( zwarte dikke slang die van het luchtfilter naar de motor gaat ) de slang heb ik eenvoudigweg iets ingekort. nu zag ik dat er in deze slang een vieze drap zit die ik verder nog niet heb schoongemaakt omdat ik niet weet waar deze slang eindigt. ik zie wel waar die eindigt maar ik weet niet of er vloeistof uitkomt als ik deze slang lostrek.
de hele handel heb ik weer gemonteerd maar de motor loopt nog steeds kl#te, hij houdt in als ik gas geef en ploft uit de uitlaat en ik zie een zwarte walm uit de uitlaat komen die ook de straat zwart maakt. de stuurcomputer die op het schutbord gemonteerd zit heb ik vanmiddag ook vervangen maar dit geeft ook niet echt resultaat.
als ik nu die zwarte slang kan verwijderen en schoonmaken zal dan mijn probleem over kunnen zijn of kan er meer aan de hand zijn dan deze slang??
groeten,
martin.
20 jaar
er zit een zwart potje met een slangetje dat trekt de chokeklep open als de motor gaat lopen als dat niet werkt verzuipt ie je kunt het controleren door aan het slangetje te zuigen als je geen weerstand heb is de membraam stuk
bedankt voor je reactie henk,
ik zal de slang morgen schoonmaken en dan zal ik even aan de slang zuigen. mocht het membraan kapot wezen, is dat potje makkelijk te vervangen en wat is de naam van dit potje??
groeten,
martin.
20 jaar
je had toch een hand choke ? die werkt toch niet op vacuum .
Die drap in de slang komt uit je blok en is een mengseltje van olie en water als je dat naar binnen zuigt zal ie zeker niet lekker lopen , maak de slang los en goed schoon en probeer dan is . deze drab word meestal gevormd bij korte stukjes rijden als het koud is is dat altijd meer. helemaal in het begin zei je dat je je rotor en verdeelkap nog verdacht vond controleer deze ook even . dat terugspugen heb ik een tijdje terug bij een corsa 12 i gezien waarvan de rotor voor 90% naar de klote was(messing verbrand) mvg; eric
20 jaar
toch wel..de 13 nb heeft een handchoke met vacuum potje...
vandaag de slang losgehaald en schoongespoeld onder de kraan met water, het potje leeg gezogen met een slangetje aan mijn mond en aan de buitenkant schoongemaakt met een oude doek.
de auto ploft nog altijd en stottert nog steeds.
rotor bekeken en de verdeelkap en die wil ik morgen maar eens gaan vervangen want die zien er niet zo denderend meer uit.
ik hou jullie op de hoogte.
groeten.
martin.
20 jaar
de rotor en de verdeelkap zijn vervangen en de auto loopt wat beter, geen roet meer en geen geplof echter hij wil nog steeds uitvallen.
even eend stuk met de auto gaan rijden en hem flink op toeren gejaagd in de hoop dat de uitlaat en de motor een stuk schoner worden na al dat roeten enzo.
morgenochtend maar even kijken hoe hij het doet.
groeten
martin.
20 jaar
Martin is het al beter ? controleer nog even je warme luchtklep
naar het luchtfilter ,als ie warm is loopt ie dan wel weer goed?
MVG; Eric
20 jaar
hij doet het beter al is de loude start nog wel vervelend, je moet de auto echt een minuut of 5 laten warmdraaien wil deze betrouwbaar worden om de weg op te gaan.
als de motor eenmaal warm is dan heeft deze geen problemen meer.
waar zit de warme luchtklep, is dat de klep in de carburateur die je met de choke regelt?
groeten
martin.
20 jaar
Nee het is de klep die zorgt dat je bij koude start warme lucht van je uitlaatspruitstuk aanzuigt,
hij zit op je aanzuigpijp van het lucht filter en werkt op vacuum ,als de membraam stuk is of het slangetje (wat naar je inlaatspruitstuk loopt)lek is blijft de klep op koude lucht staan.mvg; eric
20 jaar
ik weet inmiddels wat je bedoelt. ik heb geprobeerd om hem los te krijgen om hem na te kijken maar dat lukt niet. wat betreft de slang, deze zuigt als een jekko als de motor draait dus dat zal het probleem niet zijn.
moet je nu een hele nieuwe lucht filter kopen of kan je volstaan met een losse klep?
groetjes,
martin.
20 jaar
Martin Als je dat slangetje op de klep aansluit ,aan het slangetje zuigt en dan los laat moet je de klep horen klakken
is er geen weerstand dan is de membraam lek ,
volgens mij moet je die klep los kunnen halen maar ik denk dat Opeltje je dat wel kan vertellen.
anders een huis op de sloop halen maar wel de klep controleren.
MVG; Eric
20 jaar
klep is los te vervanken..indrukken en draaien...
dan moet het goed zijn als dat niet wil kun je ook een bus carburateur reiniger ophalen en het luchtfilter huis eraf halen en met gas geven de carbarateur schoonspuiten heeft bij mij ooit wel geholpen (heb de auto niet meer) was ook een 13nb van 89 nou succes!!!
20 jaar
ik heb de klep niet gehoord dus zal dat membraan wel kapot wezen.
binnenkort eens even een nieuwe halen en dan kijken wat ie doet.
bedankt voor zover en ik zal laten weten of dat dit de oplossing is.
groetjes
martin.
20 jaar
He Martin hoe is het ? weer oke? mvg; eric
20 jaar
eric, hij loopt al stukken beter zelfs bij vrieskou.
binnenkort zal ik dat klepje vervangen en dan zal hij het wel eens stuk beter gaan doen.
groetjes,
martin.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar