Hallo, vraagje:
Heb zojuist eindelijk m`n auto terug, na een "simpele" P0400 melding.
Het vacuümprobleem bleek inderdaad een vacuüm gestuurd onderdeel te zijn op de wervelklep.
Eén van de klepjes was krom en het hele ding was pikzwart vd roet.
Deze is nu vervangen. Tevens is het inlaatspruitstuk gereinigd en is de vacuümpomp vervangen.
Nu rookte ie extreem op de snelweg en hield ie in.
Inhouden is veel minder , maar dat roken is er nog wel een beetje.
De brandstofpomp is vorig jaar al vervangen.
De auto rookt bij iets optrekken vanaf ca 100 (als je even constant rijdt) en heel even bij stevig doortrekken.
Ik wil nu OF duurder gaan tanken (V-power) of een Brandstoftoevoegingen erbij gooien.
Iemand tips? Kan het komen omdat de wervelklep e.d nog nieuw zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan zijn dat de uitlaat vol roetzit
reiniger er bij en soms even wat toeren draaien(schoonrijden)
4e ipv 5e versnelling 5 min bij 100 kmh
THANX!
Gewoon één of ander additief tbv diesel lijkt me? Of echt zoeken naar een bepaalde?
Zag bij de Halfords zo` flesje voor ca 10,-
17 jaar
Heb er net een additief bij gegooid, zal het herhalen bij de volgende tankbeurt.
Ca 40 km in z`n 4e gereden, af en toe stevig doortrekken.
Wordt al minder.
Het is vaak bij na een constante snelheid licht snelheid te verhogen.
Bij starten en vol gas is het weinig en als het er is maar even.
De garage geeft aan dat "in de spiegel kijken `s-avonds" geen goede indicatie is,
iedere diesel rookt dan zegt ie.
FF aankijken dus
Thanx voor je antwoord!
17 jaar
Geen rook bij m'n 2.5 TD maar wel dichte EGR klep.
(Hyundai H200 bus)
Maar inderdaad motor nu en dan even laten werken, makt hem weer schoon.
Cor
Hen de wervelklep laten vervangen, zat vol roet. Het roken is wel minder, maar toch.
Roken doet voornameljk als je even constant rijdt en dan versneld, of het nu vol gas is of maar voor de helft.
Denk je dat het echt even duurt voordat eea helpt?
Heb vandaag ca 100 km gereden met even flink doortrekken eh het roet eruit gooien.
1 flesje additief toegevoegd en zojuist V-power getankt.
Zal het helpen?
Vind het zo raar.
Wervelklep ("Manifold"), "laaddruksensor" en alles waar roet zat is al vervangen. Cilinderkop is gereinigd en het luchtfilter vervangen.
Heb wel het idee dat ie net wat minder power heeft, als ik 30 a 40 rijdt en even doortrek om naar z`n 3 te gaan komt ie langzaam op.
Hopen dat het roken verdwijnt, schaam me rot!
17 jaar
Elke Turbo diesel heeft bij het optrekken last van de zogenaamde turbowolk, in meer of mindere zin.
Sluiten van de EGR klep indien geen terugmelding via de ECU scheelt nogal wat.
Cor
Tja, zal ik toch eens aan moeten denken.
De garage doet het niet ivm het milieu.
Volgens hen rookt ie niet, heeft de roetmeting e.d ook doorstaan.
Misschien let ik er teveel op. dacht al aan verstuivers e.d
Kijk het wel ff aan, hoop dat bovenstaande gaat helpen binnen een paar dagen.
Toch rijdt ie niet als een paar maanden geleden, moeilijk om door de garage vast te stellen.
Een nieuwe vacuümpomp in een oudere auto kan welicht altijd voor "ander gedrag" verantwoordelijk zijn,
misschien dat de auto opeens veel meer kijgt dan ie gewend is.
Maar toch..
ben benieuwd als het niet weg gaat of ik eea op garantie nog eens kan laten bekijken.
Mochten er mensen zijn die het roken wegkregen door zo`n toevoeging, hoor ik het graag..
Hoop dat ie nu eindelijk eens gaat rijden zoals het hoort, pas 150.000 op de teller en al 3000,- aan onkosten.
Heb nu in ieder geval wel al het meeste vervangen, veel blijft niet over :)
PS
Zal het vervangen van de einddemper kunnen helpen? Hij is toch al verroest, misschien dat er veel roet inzit?
17 jaar
Maak je een of 2 stevige gereden ritten dan is die uitlaat wel schoon.
Ok, thanx!
Dan zal het toch iets anders moeten zijn, heb er al 400 km me geblazen.
Dacht al aan de solenoideklep, heb ik maar ff een aparte topic over gemak.
Thanx!
17 jaar
Lek in de inlaat (evt. turboslang). Roken is een tekort aan lucht of teveel brandstof.
Even hetzelfde antwoord als bij de 2 andere topics, dit omdat drie topics van mij hetzelfde probleem verwoordde:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Heb voor de zekerheid weer de LMM vervangen, resultaat:
De auto rijdt als een zonnetje :)
HULDE aan problemcar voor het advies!
EINDELIJK!
Ben er van overtuigd dat die wervelklep niet voor niets is vervangen daar begonnen immers de problemen mee.
Maar het inhouden en roken, wat veel later ontstond, was wel degelijk veroorzaakt door de LMM.
Waarschijnlijk was de vacuümpomp vervangen niet nodig, en dus de solenoideklep ook niet....
Maar ja, dat weet je nooit van tevoren :)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar