auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: ventilator(en) onder het dashboard

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0DTL

Beste,

De ventilator onder het dasboard geeft sinds kort veel minder luchtuitstoot dan vroeger, zowel aan de voorruit als aan de zijkanten van het dashboard.
Kan het zijn dat de ventilator minder goed draait na 7 jaar intensief gebruik (hij staat constant op 2; maar ook op stand 4 is het maar minnetjes) ?
Of zit er misschien meer dan één ventilator en is er ééntje uitgevallen ?
Kan ik zelf controleren of die ventilator(en) nog optimaal functioneren ? Wat moet ik dan demonteren om eraan te kunnen ?
Dank voor tips !
Groeten,
Ivo

Geplaatst door

Jakkes (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk de weerstand stuk.
Er zijn meer topics over dit onderwerp
Op 4 moet deze goed werken,zoniet waarschijnlijk hele motor naar de gallemiese.

popey

popey 0

17 jaar

Zit het interieur filter niet verstopt.

Deze zit achter het daschboard kastje

Willem

Willem12089 0
badge

17 jaar

Ivo,

Kontroleer ook het recirculatieklep op het kachelhuis of deze goed werkt
komt regelt voor dat het recirculatiemotortje defekt is (blijft de klep dicht staan en komt dan geen verse lucht van buiten naar binnen)
Kontr. ook het mechanisme hiervan

ook dit zit achter het dachboarkastje zoals Willem al zei

succes

prof 0
badge

17 jaar

Bij mij zitten om de 2 jaar de schoepen van de ventilator vol met dorre blaadjes, ik sta vaak onder bomen geparkeerd. Je hoort de ventilator soms ook een beetje ratelen.Ruitenwisserarmen losmaken, plaat net onder de voorruit losnemen en de ventilator leegzuigen met smalle hulpstuk van stofzuiger. Succes verzekerd.

Dick

Dick Manveld 0

17 jaar

De hierboven genoemde oorzaken liggen inderdaad het meest voor de hand.
Maar er kan nog iets anders aan de hand zijn:
Heb je ooit de middenconsole eruit gehad dan is het mogelijk dat het stalen kabeltje (dat de luchtstandenklep bedient) uit de houder van de draaiknop is geschoten. Dat komt regelmatig voor.
Draai eens met die knop en voel of de luchtstroom ook daadwerkelijk richting voorruit, recht op je af of naar de voeten wordt geleid, al naar gelang de stand van de draaiknop.
Zo niet, zal het kabeltje (de bevesting van de buitenmantel ervan) los zijn geraakt. Een kwestie van het kabeltje aan de achterkant van de draaiknop weer in z'n houdertje te plaatsen.
Maar in eerste instantie zou ik het inderdaad ook zoeken bij het pollenfilter/recirculatieklep.
Succes,
Ger

wageral 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.