Opel Vectra: schokken van auto tydens rijden op snel weg.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

ik had even een vraag.
ik ben in het bezit van een opel vectra station wagon uit 98 km stand 141.000.
Sinds kort heb ik tijdens het normale optrekken (2500 toeren overschakelen) zodra ik boven de 100 kom dat de auto wat gaat schokken (lichtelijk). boven de 140 heb ik daar geen probleem meer van (niet dat me op gevallen is).
als ik vlot optrek doet het probleem zich niet voor (in iedergeval niet dat me is op gevallen).
Wat kan het probleem zijn, ik snap er helemaal niks meer van en hoor het graag daarvoor had ik helemaal geen problemen.

sabastiaan

Geplaatst door sabastiaan (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ja, het kan van alles zijn.
Een verrotte bougie, lambdasonde, ontsteking,egr klep.
Ik zou beginnen met de bougies en/of de lambda regeling.
Een viergastest kan je ook al een goed beeld geven.
Het kan ook een verstuiver zijn die niet goed meer is.

sabastiaan (0), 16 jaar geleden

bedankt voor je reaktie. hij is net voor de apk geweest (weet dat dat niet veel voorstelt) en heeft een kliene beurt gehad. hij heeft een 4gastest gehad en die was goed. bougies waren ook vervangen (vorig jaar). maar hoe kan het dan dat hij met snel optrekken er geen probleem mee heeft.gr bas

primera p11 (0), 16 jaar geleden

bij flink optrekken is het mengsel meer verrijkt en trekt dan ook beter als op deellast.
Het is moeilijk om het vanachter de PC zo even te zeggen.
Stottert tie het meest vanuit optrekken met lage toerentallen?.
Bijv 70 in de 5 en dan langzaam gaan versnellen.

sabastiaan (0), 16 jaar geleden

bedankt voor je reaktie. vandaag had ik het toen ik vanuit de 80 optrok in de 5. toen ik trg schakelde en gas gaf was het goed. bij de 100 in de 5 had ik geen last maar even daarboven schokte hij weer wat en bij de 120 km pu weer daar boven met ongeveer 125 merkte ik haast niks.mvg bas

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Heb je er een airco inzitten.
Ik ga er vanuit dat je weet dat als de airco ingeschakeld is dat de auto dan ook erg schokkerig rijd.
Egr klep is veroorzaakt dit schokken ook vaak of slechte bougiekabels.

sabastiaan (0), 16 jaar geleden

ik heb geen airco. maar moet binnenkort een grote beurt kijken ze dan ook naar de egr klep (wat is dit als ik mag vragen) en naar de bougies

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Schokken bij constante snelheid en accelereren op niet vollast heeft meestal met een defect EGRklep te maken.

Willem

sabastiaan (0), 16 jaar geleden

heb gister de egrklep laten vervangen. maar probleem doet zich nog steeds voor. laat nu volgende week de bougieskabels vervangen en daarna de boegies met de grote beurt. dan hoop ik dat het euvel over is.
hou jullie op de hoogte

primera p11 (0), 16 jaar geleden

EGR staat voor exhaust gas recirculation.
Om het in normale taal te zeggen: de verbrande uitlaatgassen worden door middel van een klep nogmaals het inlaattrajekt ingestuurd teneinde een betere uitstoot te krijgen.
Dit proces werkt goed als je veel op de snelweg zit en de auto goed op bedrijfstemp gereden word.
Dat lukt vaak niet in nederland met de files en de korte stukjes rijden.
Daardoor vervuild het inlaattrajekt, met als gevolg dat deze klep vast gaat zitten en niet goed meer functioneerd.
Bij deellast is dit het sterkst te merken, dan staat de klep open, bij vollast sluit de klep teneinde alleen frisse lucht erin te blazen, er word immers vermogen gevraagd.
Maar waarom heb je de klep laten vervangen als tie niet stuk is?.
De lmm kan ook een boosdoener zijn.
Ik had toch eerst de bougies en bougiekabels gedaan, zijn iets goedkoper als de EGR.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Zal waarschijnlijk inderdaad een ontstekingskwestie zijn. Als dit het type is met een bobinebrug i.p.v. kabels, dan zoek het daar maae eens. Deze bruggen gaan regelmatig defect. Ze slaan dan door met inhouden als gevolg.

Gr.

sabastiaan (0), 16 jaar geleden

bij de garage (dealer) hadden ze het er over dat hij niet deugde. was erbij toen de monteur hem eruit haalde. Er zat een opening in en een zwart beweeg baar dopje die de eertse keer indrukken wat stug bewoog. de prijs was 136 euro voor inzetten en klep.laat de kabels voor 75 euro vervangen.ik heb de auto hard nodig en kan me niet riskeren dat hij stil komt te staan. daarom heb ik de egr klep laten vervangen in de hoop dat het schokken over was.Wat ik wel moet zeggen is dat hij voor mijn gevoel iets anders optrekt en ik gebruik de auto vaak. kan dat aan die klep liggen of licht dit aan me zelf.

sabastiaan (0), 16 jaar geleden

de auto doet het weer als vanouds. het was inderdaad de egr klep.
alleen wasde garage tijdens het inzetten vergeten de overdruk leiding vast te maken. ik zag deze samen met mijn vader hangen.wisten eerst niet wat het was maar als er iets los hangt dan hoort het ergens aan vast denk ik maar altijd.
hadden hem weer aangesloten en hij deed het weer. rijden als vanouds.
bedankt voor jullie hulp. en dat jullie mogen genieten van het heerlijke weer

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.