Mijn Opel Astra 1.6i van begin 94 schokt bij lage toerentallen.
Het is dan net of de auto zaagt. Bougies, rotor, verdelerkap, bobine en computer zijn al vervangen. Ontstekingsmodule is verwisseld met eenzelfde uit een andere Astra, die doet het daarin goed. De draden van en naar computer zijn gecontroleerd.
Injector is gereinigd en daarna op goede werking gecontroleerd.
Probleem wordt erger naarmate de motor warmdraait. Koud merk je er niet zo heel veel van. Wanneer ik voorzichtig gas geef dan schokt de auto ook. Vooral bij constante snelheid bij een laag toerental (40 a 50 km/h in de 3) is het duidelijk aanwezig.
Bij gaspedaal tot de bodem indrukken dan trekt de auto zoals hij altijd doet en schokt hij niet.
Ik weet het niet meer, wat kan het zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mischien kun je eens aangeven of het een c16n of een x16sz motor betreft. overigens moet je eens het stekkertjevan de gasklepsensor loshalen en eens kijken of er water in staat.
Ik heb het stekkertje gecontroleerd en is watervrij. Hoe kan ik zien of ik een C16NZ of een X16SZ motor heb?
21 jaar
kijk maar eens op het kentekenbewijs.
Het is een C16NZ.
21 jaar
tja de bougiekabels kunnen ook het probleem zijn. laat ze eens doormeten bij de garage. ik ga er van uit dat de onsteking correct staat afgesteld. overigens zou je ook eens de vacuumslang van de egr klep kunnen halen en deze afpluggen en het dan eens weer proberen.
Ik was in het rijtje onderdelen de bougiekabels vergeten. Deze zijn ook al vervangen. Ik zal eens de vacuumslang loshalen.
Waar kan ik nog meer naar kijken?
21 jaar
tja op afstand is alles moeilijk te zeggen. controleer ook de 2 bruine massakabeltjes eens op goede verbinding aan de cilinderkop, boven de dynamo. en natuurlijk moeten alle vacuumslangen goed zijn. de rest heb je eigelijk al gehad.
Hoe zit het met de lambdasensor ?
Er zijn nog diverse mogelijkheden; de temperatuurvoeler onder het injectihuis in het inlaatspruitstuk gaan nog wel eens defect ( verkeerd signaal naar de ecu), de voetpakking van het injectiehuis lekt nog wel eens ( valse lucht). De lambdasensor is te meten met een voltmeter. Pluspen op de draad zetten en massa aan massa accu. Auto starten en de voltmeter moet wisselen tussen ong. 0,1 en 0,9 volt.
Op de volgende manier is dit te meten: stekker los en spanning meten met contact aan: blauwe draad is voeding met 4,8 tot 5,2 volt en bruine draad gebruiken als massa. Weerstand sensor tot 20 graden motortemperatuur: 2000-3500 ohm. Weerstand bij 90 graden: 200-400 ohm. Dan stekker weer aansluiten en spanning meten op de blauwe draad en massa van de meter aan minpool accu. Indien motor koud: spanning van 2.5-3,5 volt. Tijdens warm laten lopen zakt de spanning naar ong. 1,5 volt maar bij ongeveer 45 graden motortemperatuur moet de spanning verspringen naar ong. 3,5 volt en dan weer zakken naar ong. 2,5- 2,3 volt.
Ik heb de lambdasensor vanmiddag gecontroleerd. De spanning varieert bij stationair toerental ruwweg tussen de 0.3 en 0.6 volt. Bij licht gasgeven geeft de voltmeter bijna 0.9 volt aan en gas los 0.1 volt.
Hoe kan ik de temperatuursensor controleren? Is er een bepaalde weerstand bij koud en bij warm?
21 jaar
Ik heb het zelfde gehad met mijn Opel Vectra met C16NZ motor..
Op een gegeven moment heb ik de verdelerkap losgemaakt en naar de rotor gekeken.. Was niet best, was zelfs een gat ingebrandt. Vervangen en VOILA!.... probleem opgelost
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar