close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel ZAFIRA dti 2000: Schommelende boordspanning

Bouwjaar: 2003

Probleemstelling :



- Auto koud starten.

- Eerste +/- 1à 1,5min is alles normaal.

- Volgende +/- 4 à 5min. flikkeren alle lichten ( koplampen, dashboard boordcomputer …enz ) van de wagen bij het veranderen van het toerental van de motor.

- Nadien is alles terug normaal;



Dynamo en accu zij reeds vervangen. De garage kan het probleem niet vinden.

Volgens Opel Belgium is het probleem algemeen bekend, maar is er geen oplossing voor.



Eigen meetresultaten met de voltmeter :



- Eerste +/- 1à 1,5min => boordspanning gemeten aan de batterij constant op 14,3 V.

- Volgende +/- 5 min. => boordspanning varieert tussen 12,9 V. en de 14,3 V. bij het veranderen van het toerental van de motor.

- Nadien is de boordspanning stabiel op 14,3 V. ook bij het veranderen van het toerental van de motor.



Mijn vraag :



Wordt de spanningsregeling van de dynamo door externe factoren beïnvloed ( bv. Motorsturing ……), of werkt die autonoom? Met andere woorden hoe kan het dat die spanning tussen +/- 1,5min en +/- 5min zo fel kan variëren en nadien alles terug normaal is. Alle hulp i.v.m. dit probleem is welkom

Geplaatst door

Arie560 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de spanningsregeling wordt niet door andere onderdelen geregeld. dit is nog steeds het ouderwetse systeem.



wat wel een rol speelt....bij koude start moet de dynamo/accu:



de accu laden

het voorgloeisysteem bedienen ( temp lager dan 5 graden)

de stuurbekrachtging van spanning voorzien (80 amp!)

als er airco op zit de pomp en fans van spanning voorzien.



als ik dit zo lees, is er een grenswaarde die niet klopt. dwz als de maximale stroomvraag aanwezig is gaat het mis. blijkbaar kan de dynamo/accu de boel niet aan. je praat over de gemeten spanning, maar belangerijker vind ik eigelijk hier ook de gemeten stroom die vanuit de dynamo komt. dwz: als er een 100 amp dynamo op zit, en als de klacht aanwezig is en de afgegeven stroom op de dynamo is maximaal....klopt er iets niet. dit zelfde euvel krijg je bij een zafira/astra als je de accu leeg hebt en de wagen overstart.....mischien een domme vraag..wordt de accu niet gedeeltelijk leeggetrokken door lekstroom? doordat de accu dan ook flink bijgeladen moet worden heb je niks over wat laadamp van de dynamo aangaat....pas als de dynamo de accu iets bij heeft geladen gaat het goed...



overigens komt dit inderdaad meer voor..


Opeltje 0
badge

20 jaar

dit heb ik ook al vaker meegemaakt en na het monteren van een nieuwe dynamo was het over.

Phoenix 0
badge

20 jaar

Ik heb het zelfde probleem met mijn Zafira DTL van 1999...Net nieuwe accu erin gezet, maar dat helpt nauwelijks..de lampen blijven knipperen. vooral bij gas loslaten, als de motor direct daarop weer naar stationair gaat is het weer over....Het knipperen gaat wel over als je een tijdje gereden hebt....wellicht toch de dynamo dan????

haas0521 0

20 jaar

msichien liggen de koolborstels niet goed op de sleepringen of raken die niet helemaal of de dynamo kan de opgvraagde stroom niet aan.

ralph9258 0

20 jaar

Heb hetzelde ook voorgehad en het was de regelaar van de alternator.

Muzzo 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.