Opel Corsa: schurend geluid knarsend .

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: C1.4NZ

Hallo het volgende sinds verleden week heb ik een kort en raar probleem wat zich nu vertoond naar steeds erger
het begon met een ratelend geluid als ik de koppeling in had in versnelling en weg wilde rijden dan was het ef 2sec krgg

nu was het gister inmiddels zo erg dat als ik de wagen in versnelling zetten of reed gewoon tijdens het rijden ik een zwaar ijzer schurend geluid hoorde ,zelfs bij ontkoppelen naar ze vrij bleef het geluid heel hard aanwezig voor ongeveer 3 a 4 min als het geluid dan stopte en ik weer gas geef in ze vrij dan is het weer een schurend geluid ...raaar als ik de auto nu start en rustig rij hoor ik niks maar ga ik even wat harder en flink aan de burn om t geluid te laten komen is het er met een paar minuten .... wie kan me helpen

mvg Danny

dan_29

Geplaatst door dan_29 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dan, het koppelingdruklager lijkt mij aan zijn eind. Je kunt het controleren door het plaatstalen deksel onder de bak/koppeling weg te nemen en naar de vingers van de diafragmaveer te kijken. Staalsplinters in het bakje zeggen al genoeg. Vernieuw gelijk de hele koppeling en rijd niet door. Succes.

dan_29 (0), 13 jaar geleden

okeey ja top dus dat bakje kan ik er zo onedr vandaan schroeven... zonder dat er olie om de oren heen spuit hahah...
Dus er moet gelijk een complete drukgroep in dan ...druklager drukplaat etc... is dat allemaal te vervangen via dat klepje of moet de bak van het blok gescheiden worden .. ze zeggen dat dit het makkelijk type bak is...

bedankt alvast Punt. ga gelijk de drukgroep bestellen

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Danny eerst KIJKEN ,de bak kan ook defect zijn maar de koppeling ligt voor de hand. Die opening is er voor om de zaak zonder demonteren van de bak uit te kunnen halen. MAAR dat gaat niet zomaar zonder slag of stoot. De drukgroep moet eerst op zijn smalst gebracht worden door drie stukjes hulp gereedschap te plaatsen. Ook de price-as moet naar buiten,dus moet het deksel waar de 5e versnelling in zit er af (olie opvangen) . Circrip weg en boutkop er uitdraaien (12 kant inbus). Met een stuk tapeind de as naar je toe trekken. Boutjes van de koppeling losnemen en de drukgroep met de plaat uitnemen. Druklager kan alleen los als je het boutje van de vork hebt verwijderd. Schuif het lager naar het vliegwiel en maak de schuifbus aan de bak schoon. Als je lekkage ziet kan je nu ook de keerring vernieuwen ! Gebruik wat homokineetvet op de schuifbus en price-as en waar de vork op het lager rust !!!Koppelingvorkas onderaan en boven smeren . Druklager op zijn plaats gelijk met de vork en bout .Hulpgereedschap plaatsen en koppeling met plaat op zijn plek en price-as in schuiven. Boutjes van de drukgroep er in en eerst allen bijna indraaien en later alle 6 vast ,waarbij de klemmetjes los komen. 12 kantinbus op zijn plek en vast + circlip . Kap 5e versnelling terug en wat versn. olie bijvullen. Blikje er weer onder en kabel opnieuw afstellen. Vergeet niet het wrijvingsvlak van de drukgroep te ontvetten. Dus niet de hele drukgroep in de ontvetter gooien. Ook de veervingers gaf ik wat hoogwaardig vet tegen piepen bij indrukken van de koppeling. Groeten.

dan_29 (0), 13 jaar geleden

Zow dat heeft idd heel wat voeten in de aarde zeg ...maar eerst kijken bedoel je naar de diafragma plaat of er ijzer slijpsel op het dekseltje ligt...?
als dat het geval is gewoon de drukgroep eruit halen en een nieuwe plaatsen...,maar hoe constateer ik dat de bak zelf kapot is ..? de auto schakeld wel gewoon netjes alleen wat stroef als de moter koud is , na een kwartiertje niet meer

nu heb ik vandaag nog gereden rustig en hoorde ik helemaal niks ...totdat ik de wagen zeg maar op ze flikker zal geven dan komt het geluid zeker en blijft het tot dat ik de wagen weer uitzet en een dag erna weer weg ga dan is het weer goed .. als ik rustig rijd ...

Bedankt punt.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Daarom niet te hard van stapel lopen dus eerst bij de koppeling kijken. Ik zou met een auto van die leeftijd zo rijden dat hij nog een tijdje mee gaat. Zwaarder schakelen komt vaak door een niet goed vrijkomende koppeling bij warme motor. Klinkt voor mij bekend,Groeten.

dan_29 (0), 13 jaar geleden

Morgen ga ik gelijk het deksel van de koppeling nakijken, mocht het droog zijn...
ik hou je op de hoogte PUNT.

Bedankt alvast. voor je tijd en service :)

Grt Dan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.