Beste lui,
Ik wist dat de secundaire luchtinjectie (aka stofzuiger) normaal was. Maar bij is het volgende aan de hand. Als deze loopt, loopt de auto iets hoger stationair. Dus als de auto koud is, loopt de auto stationair rond 1200, daarna normaal rond de 750 ofzo. Nu vraag ik me af is dit normaal of zit een kabeltje verkeerd. Ik heb 'm iets langer dan een jaar en ik heb het altijd zo gehad. Bij de dealer is ook nooit wat over verteld. Het werkt allemaal netjes, als motor (te koud) is dan gaat ie iets hoger stationair lopen om wat eerder warm te worden.
Maar ik weet niet alsof dit (ook) de bedoeling is van deze stofzuiger. Wat ik weet blaast hij lucht in de uitlaatspruitstuk en niet richting inlaat? Wie kan me helpen aan een antwoord.
Of zijn het toevallig 2 systemen die los van elkaar werken, hoger stationair apart (door de ECU) en stofzuiger apart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoger stationair bij koude motor is normaal, wordt zo geregeld door de stappenmotor. Bedoeling is dat de motor sneller opwarmt.
De stofzuiger weet ik niet precies hoe die werkt, zal je even op replys van op andere moeten wachten. Maar volgens mij staan die systemen wel los van elkaar.
[quote=kasperht]Hoger stationair bij koude motor is normaal, wordt zo geregeld door de stappenmotor. Bedoeling is dat de motor sneller opwarmt.
De stofzuiger weet ik niet precies hoe die werkt, zal je even op replys van op andere moeten wachten. Maar volgens mij staan die systemen wel los van elkaar.[/quote]
Als het door het stappenmotor komt weet ik al eigenlijk genoeg. Want de stofzuiger hoor ik niet binnen dus heb ik eigenlijk nooit gecontroleerd. Weet ook niet alsof ze beide tegelijk afschakelen. Maar ik las er vandaag wat meer over de stofzuiger en dacht even dat de boel verkeerd aangesloten was. Maar ik wacht idd even af..
18 jaar
Beide hebben een vergelijkbaar moment van werking: tijdens opwarming van de motor. Als de motor één keer warm is gaat toerental (door stappenmotor geregeld) naar normaal toerental en gaat ook de "stofzuiger" uit.
18 jaar
Deze motor heeft geen stappenmotor!hogere toerental wordt geregeld door ecu en dat is normaal! De stofzuiger dient ervoor om schonere uitlaatgassen te krijgen tijdens opwarmperiode.
inderdaad...deze reactie is gehel normaal.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar