Opel Vectra: serpentineriem en diens opspanningshouder (en hoe heten die ding

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: ja

Voor een buurman ben ik de motor van een opel vectra aan het verwisselen. Er steekt een stuk zuigerstang onder uit het carter dus we nemen aan dat dat de goeie beslissing is. Nou heb ik wel wat ervaring met sleutelen maar dat is voornamelijk met een Renault Estafette die in vergelijking met deze opel toch wel heel elegant en efficiënt in elkaar steekt.

Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik de serpentineriem moet losmaken om de dynamo/aternateur los te maken en dat die riem maar strak blijft staan. Ergens diep weg zit een aandrukwiel die hem weer strak trekt. Maar hou krijg je die zover dat hij daaree ophoudt?

Op een engelstalig forum las ik iets over een moer of schroef naar buiten trekken maar daar is geen ruimte voor want daar zit de wielkas.

Uiteindelijk ben ik er uit gekomen door de bovenste van de twee pompen (wat doen die dingen eigenlijk? iets hydraulisch?) die ook in de serpentinekring zitten los te halen waardoor er genoeg speling kwam om de boel los te krijgen.

Maar hoe is de correcte procedure want straks moet hij weer in elkaar.

Alvast bedankt voor uw aandacht.

kabubah

Geplaatst door kabubah (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

je zet een sleutel op de centrale bout en draai je tegen de veerspanning in, dan zit er op het huis een klein gaatje wat overeenkomt met een ander gaatje wat ook op de spanrol zit hier steek je een boortje of stalen spijkertje in en vergrendel je de spanrol

kabubah (0), 13 jaar geleden

@robby10030 dank voor je duidelijke uitleg. ik ga het proberen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.